سفیر پاکستان در تهران گفت: کشمیری‌ها برای حقوق خود می‌جنگند، همانگونه که این حق در قوانین بین‌الملل و توسط سازمان ملل برای تعیین آینده سیاسی آنها تعیین شده است.

به گزارش آوا دیپلماتیک، رفعت مسعود در مراسم گرامیداشت روز ملی پاکستان و روز همبستگی کشمیر که در سفارت این کشور برگزار شد، با اشاره به ایام محرم گفت: از خودگذشتگی امام حسین (ع)، خانواده ایشان و پیروان وی در کربلا یادآور برتری حقیقت و عدالت در برابر ظلم و ستم است و به همین دلیل ما موضوع این رویداد را “کشمیر و کربلا” انتخاب کردیم زیرا مردم در کشمیر با وضعیت مشابهی روبه‌رو هستند.

مسعود ادامه داد: کشمیری‌های امروز در هندوستان در معرض شکنجه و آدم‌ربایی قرار دارند، به زنان تجاوز و پسران ناپدید شده و کشته می‌شوند و رهبران سیاسی به اجبار بازداشت می‌شوند.

این دیپلمات پاکستانی با بیان اینکه ما به عنوان یک مسلمان و به عنوان فردی که به پیام کربلا ایمان دارد و به عنوان انسان‌هایی مسئول باید در کنار برادران و خواهران کشیرمان بایستیم، اظهار داشت: همه در قلب خود می‌دانیم مبارزه کشمیری‌ها عادلانه بوده و بر حقیقت استوار است زیرا آنها برای حقوق خود می‌جنگند، همانگونه که این حق در قوانین بین‌الملل و توسط سازمان ملل برای تعیین آینده سیاسی آنها تعیین شده است.

رفعت مسعود افزود: روز همبستگی کشمیر در ماه فوریه و روز دفاع پاکستان در ماه سپتامبر برگزار می‌شود اما امسال، دولت پاکستان تصمیم گرفت روز دفاع را به کشمیر تقدیم کند تا بتوانیم حمایت خود را از کشمیری‌ها و مبارزات آنها نشان دهیم.

وی با بیان اینکه کشمیری‌ها بیش از ۷۰ سال است در جنگ هستند، تصریح کرد: از زمان استقلال پاکستان و هند در سال ۱۹۴۷، وضعیت آنها همچنان حل نشده باقی مانده و امسال وضعیت ویژه‌ای براساس قانون اساسی هند بر آنها اعمال شده و قانون هند که توسط سازمان ملل نیز به رسمیت شناخته شده، برداشته شده است.

سفیر پاکستان با اشاره به لغو شرایط ویژه خاطرنشان کرد: این اقدام نه تنها ناقض قوانین هند است بلکه مخالف مصوبات شورای امنیت متحد نیز است که از وضعیت ویژه کشمیر تا زمانی که قطعنامه‌ای برای کل مساله کشمیر حاصل شود، محافظت می‌کند.

رفعت مسعود سکوت جامعه جهانی را دلیل شرایط کنونی در پاکستان دانست و ابراز داشت: هند حقوق کشمیری‌ها را نقض می‌کند و دنیا در سکوت نظاره‌گر است درست مانند اسرائیل که حقوق فلسطینی‌ها را نقض می‌کند و حهان حتی ابرویی خم نمی‌کند.

وی با بیان اینکه جهان اسلام اگرچه نسبت به مساله کشمیر اظهاراتی می‌کند اما هیچ تلاش صمیمانه‌ یا جدی برای متوقف کردن بحران صورت نمی‌گیرد، عنوان کرد: سکوت ما نه تنها برای جان کشمیری‌ها مضر است بلکه صلح و امنیت کل منطقه و جهان را نیز تهدید می‌کند.

در ابتدای این نشست، پیام رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیر پاکستان درباره روز دفاع پاکستان و روز همبستگی کشمیر قرائت شد.

نمایندگانی از وزارت امور خارجه و نیروهای مسلح ایران و همچنین دیپلمات‌ها و وابستگان نظامی خارجی مقیم تهران در این نشست حضور داشتند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin