امیرحسین قاضی زاده هاشمی با نصیر عبدالمحسن عبدالله سفیر عراق در تهران دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، قاضی زاده هاشمی در این دیدار با اشاره به اشتراکات دیرینه تاریخی و فرهنگی دو ملت گفت: ارتباطات تاریخی و پایدار دو ملت پشتوانه محکمی برای توسعه و گسترش مناسبات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی میان دو کشور است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تشکیل گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و عراق نشان دهنده علاقه‌مندی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ارتقای سطح مراودات دوستانه و برادرانه با کشور عراق است.

وی با تأکید بر اهمیت تبادلات اقتصادی میان تجار و بازرگانان دو کشور خواستار رفع موانع بانکی موجود شد و اظهار کرد: توانمندی‌های فراوانی در ایران و عراق به ویژه در استان ‌های مرزی و هم جوار وجود دارد که باید با تسهیل همکاری ‌های بانکی در راستای منافع دو ملت از آن بهره برد.

قاضی زاده هاشمی در بخش دیگری از سخنانش بر همکاری مشترک دو کشور در امر مبارزه با شیوع ویروس کرونا تأکید کرد و افزود: همکاری‌های بهداشتی، درمانی و دارویی میان مراکز بهداشتی ایران و عراق می‌تواند به کاهش و از بین بردن ویروس کرونا کمک فراوانی کند.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی در پایان خواستار افزایش تعاملات هرچه بیشتر مراکز علمی و دانشگاهی در ایران و عراق، تبادل استاد و دانشجو، همکاری میان نهادهای امنیتی در مبارزه با تروریسم و گروه‌های تروریستی و رایزنی و گفت وگوهای مستمر مقامات سیاسی و پارلمانی در موضوعات منطقه‌ای و بین‌ المللی فیمابین شد.

نصیر عبدالمحسن عبدالله سفیر عراق در تهران نیز در این دیدار ارتباطات عراق و جمهوری اسلامی ایران را روابطی نمونه در میان کشورهای منطقه دانست و گفت: دولت و پارلمان عراق از هرگونه طرح و اقدامی برای توسعه مناسبات با جمهوری اسلامی ایران استقبال و حمایت می­‌کند.

وی با تأکید بر تقویت مناسبات اقتصادی و بازرگانی فیمابین بیان داشت: تشکیل کمیته‌ای مشترک از فعالان و متخصصان اقتصادی ایرانی و عراقی می‌تواند بستر گسترش همکاری‌های فیمابین و رفع موانع موجود را فراهم کند.

نصیر عبدالمحسن عبدالله در پایان بر تبادل نظرات و گفت وگو میان مقامات عالیرتبه دو کشور، توسعه توریسم زیارتی و سلامت تأکید کرد.

 در این دیدار شارلی انویه تکیه، قدرت الله حمزه شلمزاری، انور حبیب زاده بوکانی و ابراهیم رضایی نمایندگان آشوریان، اردل و فارسان، بوکان و دشتستان در مجلس شورای اسلامی و از اعضا گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و عراق در اظهاراتی بر تقویت و تحکیم ارتباطات فیمابین، توسعه مراودات اقتصادی، حمایت از روند سیاسی و حفظ تمامیت ارضی عراق تأکید کردند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin