اسخت اورازبای، سفیر قزاقستان، در مراسم جشن استقلال این کشور در تهران گفت: علاقه متقابل و قابل توجهی در توسعه روابط قزاقستان و ایران به وضوح قابل مشاهده است و ما امیدواریم در نزدیک ترین زمان، دوران جدیدی را در روابط مان با ایران داشته باشیم.

به گزارش آوا دیپلماتیک، در مراسم جشنی که به مناسبت روز استقلال قزاقستان با حضور جمعی از مسوولان در تهران برگزار شد،  اسخت اورازبای، سفیر قزاقستان گفت: علاقه متقابل قابل توجه در توسعه روابط قزاقستان و ایران به وضوح قابل مشاهده است و ما امیدواریم در نزدیک ترین زمان دوران جدیدی را در روابط مان با ایران داشته باشیم.

متن سخنرانی وی برای حاضران در این مراسم در ادامه آمده است:

 جناب آقای محمد قربانی معاون، محترم وزیر جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران

سفرای محترم!

دوستان عزیز ایرانی و هموطنانم، خانم ها و آقایان!

مراتب تشکر صمیمانه خویش را بخاطر شرکت در جشن سی امین سالگرد استقلال جمهوری قزاقستان به شما ابراز می نمایم.

قزاقستان طی سه دهه استقلال به دستاوردهای بزرگی دست یافته است که سایر کشورها در طول قرن ها به آن دست یافته اند.

قزاقستان از آغاز استقلال خود با موفقیت اصلاحات اقتصادی را به اجرا درآورد که منجر به جایگزینی اقتصاد برنامه ریزی شده از نوع شوروی با اقتصاد مدرن بازار آزاد شد که به طور کامل در سیستم تجاری-اقتصادی جهانی ادغام شده بود.

ورود ناخالص سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به تقریباً 380 میلیارد دلار رسیده است که بیش از 75 درصد کل سرمایه‌گذاری خارجی جذب شده در آسیای مرکزی را شامل می‌شود و قزاقستان را از نظر حجم خالص سرانه سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در میان تمام کشورهایآسیای مرکزی در رتبه اول قرار می‌دهد.

قزاقستان در حال حاضر یک کشور با درآمد متوسط رو به بالا است و بخش سوم اقتصاد آن را شرکت های کوچک و متوسط تشکیل می دهند. بر اساس آخرین گزارش بانک جهانی، قزاقستان در رتبه 25 جهان قرار دارد.

ما به باشگاه 50 کشور پیشرفته تعلق داریم و در راه پیوستن به TOP 30 هستیم. برای رسیدن به این هدف، قزاقستان دوره سوم مدرنیزاسیون را اعلام کرده است. تحول دیجیتال نیز به طور فعال در حال انجام است.

یکی از دستاوردهای مهم ما الگوی منحصر به فرد وفاق بین قومی و هماهنگی بین ادیان است. امروزه 130 قومیت مختلف به صورت مسالمت آمیز در یک کشور زندگی و همزیستی می کنند. درگیری های قومی یا مذهبی هرگز در قزاقستان اتفاق نیفتاده است.

ما مرزهای خود را کاملاً مشخص کرده ایم. قزاقستان علیرغم اینکه نهمین کشور بزرگ جهان از نظر قلمرو و دارای طولانی ترین مرز زمینی است، موفق شد روند قانونی تحدید و تعیین مرزهای خود را با تمام کشورهای همسایه از جمله روسیهبا مرزی به طول 7.5 هزار کیلومتر و چین با مرزی به طول 1.7 هزار کیلومتر به پایان برساند. .

قزاقستان در سال 2018 با امضای کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر، تحدید کامل مرزهای آبی خود را تکمیل کرد. ما دیگر هیچ مناقشه ارضی با هیچ یک از همسایگان خود نداریم.

یکی دیگر از دستاوردهای مهم تعطیلی یکی از بزرگترین سایت های آزمایش هسته ای در آن زمان به نامSemipalatinsk بود که چهارمین زرادخانه هسته ای بزرگ را داشت. این شناخته شده ترین کمک قزاقستان به امنیت بین المللی است که به طور گسترده توسط سازمان ملل و جامعه بین المللی به رسمیت شناخته شده است.

کشور ما همچنین اعلامیه جهانی ایجاد جهانی عاری از سلاح هسته ای را آغاز کرد و همراه با همسایگان آسیای مرکزی خود منطقه ای عاری از سلاح هسته ای ایجاد نمود.

علیرغم مشکلات اقتصادی، ما پایتخت جدیدی به نام شهر نورسلطان را از ابتدا بنا نهادیم و آن را به مرکز اصلی همکاری بین المللی در اوراسیا تبدیل کردیم.

اکنون در حال توسعه شهر ترکستان هستیم که اخیراً پایتخت جهان ترک اعلام شده است و باوجودهمه‌گیری کووید-19، تنها در سال 2020، دولت قزاقستان یکمیلیارد دلار برای توسعه زیرساخت‌های شهر،لجستیک و ساخت تأسیسات گردشگری آن هزینه کرد.

ما میلیون‌ها قزاق قومی را از سرتاسر جهان به سرزمین اجدادی تاریخی خود بازگرداندیم و کمک‌های اجتماعی از جمله مسکن رایگان و پرداخت‌های قابل توجه به آنها ارائه کردیم. اکنون همه آنها از زندگی خود در کشوری مرفه لذت می برند.

قزاقستان طی 30 سال استقلال به یک کشور با ثبات و در حال توسعه پویا با نهادهای دولتی مقاوم و اقتصاد رقابتی قوی تبدیل شده است. کشور ما به شایستگی به عنوان رهبر اقتصادی آسیای مرکزی شناخته می شود. ما با هدفی روشن به دهه آینده قدم می گذاریم تا دولت خود را قوی تر و ملت خود را رقابتی تر کنیم. به منظور تضمین آن، اصلاحات سیاسی-اقتصادی و نوسازی بیشتر جامعه خود را ادامه خواهیم داد.

ما در مسیر استقلال خود همواره حمایت ملت برادر ایران را احساس کرده ایم. ایران جزو اولین کشورهای خارجی بود که بلافاصله پس از اعلام حاکمیت ما را به رسمیت شناخت. که هرگز فراموش نخواهد شد.

امروز ما از همکاری فشرده در سطوح دوجانبه و چندجانبه بر اساس حمایت متقابل برخورداریم. ما از حمایت ارزشمند ایران از پیشنهاد ما برای عضویت در شورای امنیت سازمان ملل متحد، میزبانی EXPO-2017 توسط پایتختمان، امضای اساسنامه سازمان امنیت غذایی اسلامی که مقر آن در قزاقستان است، سپاسگزاریم.

قزاقستان نیز هرگز ایران را در دوران سختی خود ترک نکرده است. در سال 2013، آلماتی، پایتخت سابق ما، میزبان دو دور گفتگو در مورد برنامه هسته ای ایران بود که به امضای برجام در سال 2016 کمک کرد. ما همچنین آماده خواهیم بود تا در صورت نیاز، کمک و مساعدت های خود را به ایران ارائه دهیم.

روندهای مثبت در تجارت ما نیز بسیار دلگرم کننده است. در 9 ماه سال 2021 گردش مالی تجاری ما نسبت به دوره مشابه سال2020 ، 2.2 برابر شده است.

همه اینها به وضوح نشان دهنده علاقه متقابل قابل توجه در توسعه روابط قزاقستان و ایران و سطح واقعی توجه متقابل ما به یکدیگر است.

ما امیدواریم که سفر رئیس جمهور ما به ایران که برای نزدیک ترین زمان، پیش از هفدهمین نشست کمیسیون مشترک ما برنامه ریزی شده است، دوران جدیدی را در روابط ما بگشاید.

در خاتمه، من یک بار دیگر از همه شما تشکر می کنم که امروز به ما پیوستید تا در شادی ما به مناسبت روز استقلال شریک باشید.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin