به دنبال کودتای نظامی توسط ارتش تایلند در آبان ماه سال جاری، دولت نظامی کمیته ای را برای تهیه پیش نویس قانون اساسی جدید این کشور تعیین کرد. به دنبال تدوین بخشی از بندهایی قانون اساسی محدودیت هایی برای برخی از گروه های سیاسی این کشور در نظر گرفته شده است. برخی از تحلیلگران روابط بین الملل معتقدند نظامیان تلاش می کنند قانون اساسی جدید تایلند به نحوی تدوین شود تا خانواده ثروتمند “شیناواترا” و جناح مقابل از گردونه سیاست و حاکمیت در تایلند خارج شوند. در شرایطی کشور تایلند با تغییرات آرایش سیاسی مواجه است که صنعت گردشگری این کشور به عنوان یکی از بازوان پرتوان اقتصادی بیش از پیش به ثبات و آرامش نیاز دارد. به منظور بررسی مناسبات دو جانبه ایران و تایلند و نیز اطلاع از  روند تحولات داخلی این کشور با “آدیسوندج سوخاسواستی” سفیر بانکوک در تهران گفتگوی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید.

گفتگوی اختصاصی آوا دیپلماتیک با “آدیسوندج سوخاسواستی” سفیر تایلند در ایران

 در چه رشته‌ای تحصیل كرده‌اید؟

در رشته روابط بین‌الملل تحصیل کرده ام، دوره کارشناسی خودم را در دانشگاه تاماسات تایلند و کارشناسی ارشد را هم در دانشگاه متروپولیتن در توكیو گذرانده ام.

چرا این رشته را انتخاب كردید؟

در واقع خیلی تحقیق کردم ولی رشته خاصی که مورد علاقه ام باشد پیدا نکردم. در اصل تا حدودی به رشته كشاورزی علاقه داشتم اما سابقه‌ تحصیلی‌ام به نحوی نبود که بتوانم در این رشته ادامه تحصیل بدهم و این باعث شد تا رشته روابط بین‌الملل را به عنوان نزدیکترین رشته به علایق خودم انتخاب کنم. البته هیچ وقت آرزو یا دورنمایی نداشتم که روزی دیپلمات می شوم. حتی مدتی در امور بانکداری مشغول بودم ولی چون از محاسبه کردن بدم می آمد و ترجیح می دادم کاری انجام بدهم که ماجراجویانه باشد از بانکداری نیز دست کشیدم.

آیا خانواده شما مخالف تحصیلتان در رشته روابط بین الملل نبودند؟

من از خانواده سلطنتی هستم و پدر پدربزرگم، پادشاه رامای چهارم است. پادشاهی که شهرتش از این بابت است که سیاست روابط خارجی تایلند را درافق بین المللی ترسیم کرد.

پادشاه فعلی چه نسبتی با رامای چهارم دارد؟

پادشاه فعلی هم مثل من نتیجه شاه رامای چهارم می باشد. این ارتباطات و طبقه‌بندی‌های سلطنتی خیلی حساس است و به همین دلیل من نمی‌توانم خودم را به پادشاه نسبت دهم و یا بگویم با او فامیل هستم.

پس امكان داشت كه شما روزی پادشاه شوید؟

بطور قطع پاسخ شما خیر است. چون تنها پسرانی حق پادشاهی دارند كه از ازدواج پادشاه و ملكه به دنیا آمده باشند. مادربزرگ من یکی از چند همسر غیر رسمی شاه رامای چهارم بوده است (lay woman) من طبق روال و قوانین سلطنتی نمی‌توانم پادشاه شوم.

طی چه فرآیندی پادشاه فعلی در تایلند به قدرت رسیده است؟

رامای پنجم پسر رامای چهارم بوده است اما رامای ششم و هفتم هر دو پسران رامای پنجم بوده‌اند و یكی پس از دیگری به پادشاهی رسیده‌اند. در تایلند تا رامای هفتم، سیستم سلطنت مطلق حكمفرما بود و در اواخر سلطنت او موضوع قانون اساسی به وجود آمد و سیستم پادشاهی مشروطه شد. در حال حاضر آقای “بهومیبول آدولیادج” پادشاه هست و 62 سال است كه در تایلند پادشاه می باشد.

پادشاه بعدی چه كسی است؟

مطمئنا ولیعهد فعلی پادشاه بعدی خواهد بود.

اگر در خانواده سلطنتی پسری به عنوان ولیعهد وجود نداشته باشد، آیا امكان دارد یك خانم به این مقام برسد؟

در حال حاضر قوانین مربوط به جانشینی پادشاه این اجازه را نمی‌دهد که خانم ها به این مقام برسند.

آیا پادشاه در تایلند تنها یک سمت تشریفاتی است یا قدرت اجرایی نیز دارد؟

قدرت پادشاه ورای قانون اساسی است و مردم تایلند پادشاه خودشان را خیلی دوست دارند. چون قدرت پادشاه برآمده از قلب مردم است و از این رو قدرت وجودی مردم حائز اهمیت می باشد.

شما فرزندی هم دارید؟

دو فرزند دختر دارم که یکی از آنها شاغل است.

از چه سالی فعالیت دیپلماتیک خودتان را شروع کردید؟

از سال 1980 فعالیت‌های دیپلماتیك شروع کردم. از سال 2002 تا 2006 در سفارت پادشاهی تایلند در برلین، به عنوان رایزن سوم حضور داشتم. از سال 2009 تا 2013 در سمت كاردار به عنوان نفر دوم بعد از سفیر در لندن فعالیت کردم. در سال 2013 هم به عنوان سفیر تایلند در جمهوری اسلامی ایران منصوب شدم.

آیا قبل از آمدن به ایران از سوی مقامات تایلندی توصیه‌ای به شما شده بود؟

موارد زیادی به من سفارش شد مبنی بر اینکه ایران دارای تاریخ، فرهنگ و تمدن استثنایی است و باید از این ظرفیت در جهت گسترش روابط بین دو كشور استفاده کرد.

با توجه به تغییراتی كه در تایلند اتفاق افتاده، آیا این موضوع تاثیری در شروع فعالیت شما در ایران داشت؟

این تحولات تقریبا هیچ تاثیری نداشت. تایلند و ایران سال‌هاست که روابط خوبی با هم دارند و آمدن به ایران به هیچ وجه برای من سخت نبود. در واقع این سابقه دوستی شرایط را برای من راحت‌تر كرد.

 بحث‌های گوناگونی صورت گرفته مبنی بر اینكه تجار ایرانی از تایلند برای دور زدن تحریم‌ها استفاده می‌كنند. دیدگاهتان در این مورد چیست؟

در حقیقت گزینه های زیاد دیگری برای انجام این کار (دور زدن تحریم ها) وجود دارد نه اینکه فقط از طریق تایلند یا شخص ثالث دیگری صورت گیرد بلکه راه های بسیاری در این مورد وجود دارد. همانطور که قبلا گفتم نکته ایی که از همه مهمتر است تعامل و ارتباط بین دو ملت است که اساس روابط بلند مدت را شکل می دهد و این موضوع باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.

تحریم‌های اعمالی علیه ایران چه تاثیری بر روی روابط اقتصادی ایران و تایلند داشته است؟

تحریم ها بر روی روابط دو کشور مخصوصا در روابط اقتصادی اثر منفی داشته است اما من فکر می کنم می توانیم از همان رابطه قوی بین تایلندی ها و ایرانی ها که قبلا به آن اشاره کردم استفاده کنیم و دو طرف را تشویق به بازدید از کشورهای یکدیگر کنیم و به آنها فرصت دهیم تا ارزیابی کنند که چه کارهایی می توانند انجام بدهند به این نحو می توان روابط تجاری بین دو کشور را تقویت کرد. نکته حائز اهمیت برای طرف تایلندی این هست که از زمان باقی مانده قبل از توافق ایران و 1+5 استفاده کند تا به دست آوردهای مهمی برسد، البته ما هم امیدواریم توافق نهایی حاصل شود. این توافق می تواند باعث گسترش روابط سودآور دو کشور شود.

پس به توافقات خوشبین هستید؟

نه فقط من بلکه جامعه جهانی، همگی خوشبین هستند چون این توافق می تواند برای همه مفید باشد.

با توجه به علاقه گردشگردان خارجی و ایرانی، جهت سفر به تایلند، افکارعمومی علاقه مند است بداند چه تحول سیاسی در داخل تایلند در حال وقوع است؟

من فکر میکنم همه دنیا از اتفاقات مربوط به تایلند تا قبل از 22 می 2014 (تاریخ کودتا در تایلند) مطلع هستند، همه شاهد این بودند که تایلند تلاطم های سیاسی زیادی را در طول سالیان بسیار تجربه کرد، اتفاقاتی که افتاد چه از دیدگاه سیاسی و چه از دیدگاه اجتماعی به طرز شگفت آوری در حدی نبود که امکان مصالحه وجود داشته باشد و تایلند را در یک تنگنای سیاسی قرار داد، این تحولات نه تنها تایلند را تحت تاثیر قرار داد بلکه بر روی کشورهایی که با تایلند روابط دوستانه و اقتصادی نیز داشتند اثر گذاشت و همه این مسائل زمینه الزام حضور نیروهای نظامی را بوجود آورد.

منظور شما این است که در تایلند عرصه سیاست به بن‌بست رسیده بود به همین دلیل نظامیان وارد میدان شدند؟

بله، ارتش سال ها از دخالت در اینگونه مسائل خودداری می کرد و اجازه می داد تا این امور از مجاری دموکراتیک مهندسی شوند، اما راهکارهای سیاسی به مرحله ایی رسید که نه تنها ثبات تایلند را در تمامی زمینه ها خدشه دار کرده بود بلکه بر روی روابط تایلند با کشورهای همسایه و منطقه اثر منفی گذاشته بود.

در واقع شرایط به شکلی پیش رفت که جان مردم عادی به خطر افتاد و عده زیادی کشته شدند. تمامی این مسایل باعث شد ارتش به این جمع بندی برسد تا قبل از اینکه خیلی دیر شود مداخله کند ولی در کنار مداخله همیشه به این موضوع نیز توجه داشت که روح دموکراسی در کشور نمیرد.

 شواری ملی صلح و نظم، در مدت کوتاهی بعد از کودتا قدرت را در دست گرفت تا از طریق راهکارهای سیاسی به این مهم دست یابد، این شورا از حمایت حداکثری مردم در سرتاسر کشور برخوردار است و با اراده بسیار قوی قدم در یک راه حل سه مرحله ایی گذاشته است تا دموکراسی به تایلند بازگرداند.

اولین قدم آشتی ملی، دومین قدم اصلاحات و سومین قدم برگزاری یک انتخابات عمومی است که در حال حاضر این شورا در مرحله دوم قرار دارد و بطور جدی سعی دارد تا به هدف نهایی یعنی برگزاری یک انتخابات عمومی برسد.

دوست دارم روی این موضوع تاکید کنم که شواری صلح و نظم، توأم با گذار از راهکار سه مرحله ایی تمام تلاش خود را برای رعایت حقوق بشر به کار بسته است.

از سال 1932 تا حال حاضر 18 بار در تایلند كودتا صورت گرفته است که آخرین کودتا به سال 2006 میلادی برمی گردد. آیا انجام كودتای نظامی در تایلند به یک روند معمولی تبدیل شده است؟

ویژگی بارز کشور تایلند که می خواهم به آن اشاره کنم این است که این کشور به دفعات اینگونه شرایط را تجربه کرده است. چون مردم ما وقتی اسم آزادی به وسط می آید خوشحال می شوند. البته آزادی که ملت تایلند از آن لذت می برند برای آنها ایجاد مسئولیت می کند. در واقع روی دیگر سکه آزادی، مسئولیت است. البته کشوری مانند ایران دارای تاریخ غنی در زمینه دموکراسی است و در میان دموکراتیک ترین کشورهای دنیا قرار دارد همینطور کشورهای دیگری که اینچنین هستند و ما نیزاز آنها الگو برداری می کنیم.

طی هرسال تعداد زیادی از ایرانیان به تایلند سفر می کنند آیا تحولات سیاسی در این کشور، منجر به سختگیری بیشتر برای گردشگران نشده است؟

من می توانم به شما تضمین بدهم که صنعت گردشگری تایلند همانند گذشته ادامه دارد، مخصوصا مکان هایی که توریست ها برای لذت بردن از زندگی می توانند به آنجا مراجعه کنند. البته مسائلی که برای مردم ممکن است دغدغه های امنیتی بوجود بیاورد استثناء هستند، که تا این لحظه هم خبری مبنی بر آنها نشنیده ام. اگر چنینی اتفاقی افتاد و خبرش به من رسید حتما به شما هم اطلاع خواهم داد.

من مطمئن هستم فضاها و ظرفیت های بیشتری وجود دارد که دو کشور بتوانند در حوزه گردشگری به آن بپردازند، همچنین معتقد هستم کشور تایلند تمام نیازهای یک گردشگر مسلمان را می تواند تامین کند بطور مثال غذاهای حلال، مهیا کردن مکانی مناسب برای انجام فرائض دینی، هتل های پنج ستاره با رستوان هایی که غذای حلال سرو می کنند و غیره که همه این ها چه در داخل و چه خارج از بانکوک به راحتی یافت می شود.

مناظر طبیعی بسیاری مثل فضای های سبز و یا آبشار های زیبا وجود دارد که خانواده ها می توانند در کنار هم از آن لذت ببرند، همچنین مراکز خرید زیادی که داخل و خارج از بانکوک پیدا می شود. من باز هم تاکید می کنم که ما آماده گسترش روابط در حوزه گردشگری و ورود گردشگر از ایران به تایلند هستیم.

اخیرا ملاقات هایی با مسئولین گردشگری ایران داشتم، آقای غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز سفری به تایلند داشتند و با برخی از وزرا بویژه وزیر گردشگری تایلند ملاقات کردند. در طول این ملاقات هر دو طرف به توافق رسیدند که تایلند می تواند با ارائه تجربیاتش در زمینه زیر ساخت، هتلداری، حمل و نقل هوایی و زمینی به رشد و توسعه گردشگری ایران کمک کند، یکی از روش های محقق شدن این مهم بطور مثال حضور یک هیئت تایلندی در نمایشگاه گردشگری ایران است.

اینگونه روابط باید تا سطح وزرا ارتقا پیدا کند. همه این مسائل می تواند باعث افزایش حجم گردشگر ورودی بصورت دو طرفه باشد که من امیدوارم رسانه ایی مثل شما ما را در نیل به این هدف یاری کند. با سرمایه گذاری در این راه مردم تایلند هم متوجه زیبایی کشور ایران می شوند همچنین به تعدد و بزرگی آثار باستانی ایران پی می برند، آثاری که ارتباط نزدیکی با ذهن و قلب مردم تایلند دارد. همه اینها اتفاقاتی است که امیدوارم در آینده نزدیک رخ بدهد.

هر سال چه تعداد گردشگر ایرانی به تایلند سفر می کنند؟

تا قبل از سال 2012 سالانه حدود 200 هزار ایرانی به تایلند سفر می کردند. در آن سال ها شرکت های هواپیمایی ایران ایر، ماهان و شرکت تایلندی تای ایر پرواز مستقیم بین دو کشور داشتند اما بعد از سال 2012 ایران ایر پرواز های خود را متوقف کرد و در حال حاضر تنها ماهان به انجام این کار مشغول است. ما در صدد هستیم تا با کمک ایران تعداد پروازهای مستقیم را افزایش دهیم و هدفمان این است این پروازها تنها بین تهران – بانکوک نباشد بلکه دیگر شهرها مثل اصفهان را مد نظر قرار داده ایم.

اما در پاسخ به سوال شما باید بگویم از سال 2012 تا الان تعداد گردشگران ایرانی که از تایلند بازدید کردند بشدت کاهش یافته و به مرز صد هزار نفر در سال رسیده است، اما اوضاع سیاسی داخل تایلند نمایانگر این است که این کشور تلاش دارد دوباره این آمار را افزایش دهد.

هرچند کاهش این آمار ارتباطی به تمایل گردشگران ایرانی برای بازدید از تایلند ندارد و مشکل اصلی کمبود پروازهای مستقیم بین دو کشور می باشد. در آن سوی داستان هم کشور ایران با سیاست های جدیدی که آقای روحانی در پیش گرفته است می تواند به تمامی جهان ثابت کند که حضور پر رنگی در صلح جهانی دارد و این کشور یک کشور امن، آرام و زیبا نه تنها برای گردشگران تایلندی بلکه برای گردشگران دیگر کشورها می تواند باشد. همانطوری که طی شش ماه گذشته تعداد گردشگران ورودی به ایران دو تا سه برابر شده است امیدوارم تعداد گردشگران تایلندی که از ایران بازدید می کنند نیز افزایش یابد.

 آیا تسهیل در روند صدور روادید بین دو کشور امکان پذیر است؟

ویزا برای هر دو كشور مساله مهمی است و باید در این زمینه با جدیت بحث شود. شاید امكان داشته باشد كه با یك ملاقات كنسولی دوجانبه بتوان در این مورد صحبت كرد.

آیا امكان لغو روادید بین دو کشور وجود دارد؟

بله امکانش وجود دارد اما باید شرایط كنونی را بررسی كنیم. در حال حاضر در صورتی كه مدارك متقاضیان كامل باشد روادید در عرض یک یا دو روز و حداکثر ظرف سه روز صادر خواهد شد و مشكلی در این زمینه وجود ندارد. در شرایطی اضطراری می توان این مدت زمان کمتر هم شود.

 تا چه اندازه عقبه تاریخی بین ایران و تایلند می تواند منجر به گسترش مناسبات فرهنگی بین دو کشور شود؟ در این میان کدام شهرها بین دو کشور از بستر مناسب تری برای تعامل برخوردار هستند؟

شهر لاگوری ارتباط تاریخی خیلی قوی با ایران دارد. دلیل مهم بودن این شهر این است كه 400 سال قبل پادشاه “نارای” یكی از پادشاهان بزرگ تایلند زمانی متولد شده كه دربار تایلند بسیار از ایران تأثیر گرفته بود و “شیخ احمد” و نوادگانش در تایلند از موقعیت خوبی برخوردار بودند.

وی با اینكه شاهزاده بود اما امكان پادشاه شدن نداشت و به همین دلیل وقتش را در نشست و برخاست با ایرانی‌ها گذراند و خیلی فرهنگ ایرانی‌ها را دوست داشت. تا اینكه وی برحسب اتفاق پادشاه تایلند شد و چون سابقه معاشرت زیادی با ایرانی‌ها داشت دربار او از لباس‌ها و معماری ایرانی پر شد و آداب و رسوم ایرانی‌ها را در میان مردم كشور ترویج داد.

افرادی كه آن زمان در دربار این پادشاه حضور داشتند اكثرا از خطه خراسان بودند. زمانی كه این پادشاه تصمیم به بازسازی شهر لاگوری و زیر ساخت های آن گرفت، با توجه به روش‌های معماری رایج آن زمان در منطقه خراسان سیستم‌های فاضلاب و آب آشامیدنی را در این شهر پیاده کرد.

یكی از دغدغه‌های من این است كه چرا مردم ایران فقط پوكت و پاتایا را می‌شناسند. مكان‌هایی در تایلند وجود دارد كه ایرانی‌ها تاثیرات زیادی در آنجا داشته‌اند اما متاسفانه گردشگران ایرانی هیچ شناختی درباره این اماكن ندارند.

 اگر قرار باشد یك مورخ، فیلسوف یا استاد دانشگاه را از تهران به تایلند ببرید، كدام مکان گردشگری را به او نشان می‌دهید؟

به جز بانكوك كه پایتخت است و اهمیت ویژه‌ای دارد، آیوتایا را انتخاب می‌‌كنم. به دلیل اینكه این شهر هم تا حدود 250سال پیش پایتخت تایلند بوده است. قرن ها پیش، زمانی كه اولین بار اجداد نجیب زاده شما ایرانی‌ها به آیوتایا آمدند به دلیل احاطه این شهر توسط آب و پیشرفت صنعت کشتی رانی در این شهر به آن لقب “شهر ناو” دادند و تحت تأثیر زیبایی این شهر قرار گرفتند.

یكی از نجیب زادگان قمی به نام شیخ احمد قمی که بازرگان بود به حدی تحت تأثیر این شهر قرار گرفت كه در آنجا ماندگار شد و بعدها در دربار تایلند به درجات بسیار بالایی در حد نخست‌وزیری رسید. در همان زمان تبادل فرستادگان دیپلماتیك بین دو كشور در دوران صفویه آغاز شده است.

شنیده‌ام خراسانی‌های ایران نقش زیادی در فرهنگ و تمدن تایلند داشته‌‌اند. آیا این موضوع صحت دارد؟

بله درست است بیشتر در زمینه ساخت و ساز، شهرسازی و معماری. این ها حقایق غیر قابل انکاری هستند و تنها مختص شهر آیوتایا نیست بلکه شامل حال شهر لاگوری که با ماشین نیم ساعت با آیوتایا فاصله دارد نیز می شود.

چه مستنداتی در این زمینه وجود دارد؟

نشانه‌های حضور خراسانی‌ها در تایلند معماری قصر پادشاه نارای است كه تاثیرگرفته از معماری خراسان می باشد. سیستم فاضلاب و آب آشامیدنی هم برگرفته از آن زمان است و شكل قصرها هم شبیه بناهایی است كه آن زمان در خراسان ساخته می‌شد. شهرهای آیوتایا و لاگوری نشانه‌‌هایی از تاثیرات فرهنگ ایرانی در تایلند هستند. قصر تابستانی پادشاه نارای هم نشانه علاقه وی به فرهنگ ایرانی و معماری خراسانی است.

در ادامه گفتگو از مباحث فرهنگی فاصله می گیریم و به روابط اقتصادی موجود بین دو کشور می پردازیم. حجم مبادلات اقتصادی ایران و تایلند در سال‌های اخیر چه تغییراتی داشته است؟

متاسفنه در سال‌های اخیر شاهد کاهش حجم مبادلات تجاری بودیم. دلیل عمده این امر تحریم های اعمال شده علیه ایران است.

کدام اقلام بیشتر از ایران به تایلند صادر می شود؟

اقلامی که تایلند از ایران وارد می کند شامل محصولات شیمیایی، آهن، سنگ‌ها و فلزات معدنی، ماهی و گاز طبیعی می باشد. البته اقلامی دیگری هم هست ولی این مواردی که اشاره کردم جزو مهم ترین محصولات می باشد.

نكته جالب‌ در صحبت های شما این است كه با وجود دسترسی تایلند به آب‌های آزاد و نزدیکی با کشور ژاپن به عنوان یکی از بزرگ‌ترین صادركنندگان ماهی در جهان، چرا از ایران ماهی وارد می کند؟

آب‌های ایران از لحاظ محصولات آبزی بسیار غنی هستند، تایلند هم در زمینه مهارت های مربوط به حوزه شیلات و صید ماهی قوی و یكی از سه كشور برتر جهان در این زمینه می باشد، اما مایل هستیم از منابع آبزی ایران هم در این زمینه استفاده كنیم و امیدوار هستیم بزودی بتوانیم در حوزه شیلات در ایران سرمایه گذاری کنیم. در ایران محصولاتی مانند هشت‌پا، خرچنگ و صدف وجود دارد كه به دلیل اعتقادات مذهبی كه مسلمانان دارند برای شما قابل استفاده نیست اما این محصولات بسیار مورد علاقه كشورهای دیگر دنیاست.

مهم‌ترین محصولات صادراتی تایلند به ایران شامل چه كالاهایی می شود؟

اقلامی که از تایلند به ایران صادر می شود شامل محصولات کشاورزی، محصولات تزئینی، ابزار ساخت و ساز ساختمانی، محصولات الکتریکی بویژه در صنعت تهویه هوا، جواهرات و سنگ های قیمتی می باشد.

لطفا در زمینه صنعت غذای حلال و سنگ‌های قیمتی صادراتی به ایران بیشتر توضیح دهید چون ایران خود در زمینه سنگ های قیمتی و تزئینی یک صادر کننده محسوب می شود؟

برای داشتن صحبت تخصصی در این باره شما باید با رایزن اقتصادی سفارت که در حال حاضر در تایلند حضور دارد صحبت کنید و امیدوارم دفعه بعدی از حضور وی بتوانیم استفاده کنیم. اما بطور کلی باید بگویم که در زمینه غذاهای حلال بیشتر منظورم غذاهای کنسروی است که تایلند آنها را صادر می کند.

همانطوری که ممکن است بدانید تایلند جزو اولین کشورهای دنیا است که یک مرکز تخصصی و پیشرفته در این مورد راه اندازی کرده است و تصور این را بکنید که این مرکز به مدت 50 سال است که فعال می باشد. از توانایی این مرکز تخصصی باید به تهیه و تولید غذا بر اساس استاندارهای اسلامی اشاره کنم، جهت حصول اطمینان از رعایت استاندارها با ایران و دیگر کشورهای آسیا و اقیانوسیه ارتباط تنگاتنگی داشته ایم تا مطمئن باشیم که این محصولات در داخل این کشورها قابل استفاده هستند.

بجز غذا وسایل و ابزار بیمارستانی که می تواند مورد استفاده بیماران مسلمان قرار بگیرد نیز جزء این محصولات هستند. درباره جواهرات و سنگ های قیمتی باید اذعان کنم که ایران در این حوزه بسیار شهرت دارد و شاید ما جواهرات و سنگ هایی با خلوص و عیار ایران نداشته باشیم اما وقتی بحث تزئین و شکل دادن به این سنگ ها مطرح می شود تایلندی ها حرف بسیاری برای گفتن دارند.

تایلند در تلاش است تا تولید برنج در خاک خود را افزایش دهد و حتی بتواند برنج مازاد را صادر كند. آیا برنامه‌ای برای صادرات این محصول به ایران هم دارید؟

اذعان داریم كه ایران دارای بهترین برنج در دنیاست اما گاهی ایران نیز برای جوابگویی به نیازهای داخلی و جبران کسری این برنج وارد می كند و تایلند حاضر است این نیاز را برطرف كند. در حال حاضر اخیرا دو كشور در حال تحقیق درباره این امر هستند و ما بدنبال این هستیم که ببینیم آیا ایران امکان این را دارد برنج تایلندی که دارای انواع مختلفی است و بهترین آنها «برنج یاسمن» است را وارد کند؟ قدم بعدی که باید در این راه برداریم ارزیابی شرایط بازار داخل ایران می باشد.قرار است هیئتی برای ارزیابی و بررسی كیفیت و پارامترهای برنج تایلندی برای عرضه در بازار ایران، به تایلند سفر كنند. مساله دیگر اطمینان تایلند از کیفیت برنجی است كه تولید می‌كند اما این مساله باید توسط مقامات ایرانی هم تأیید شود.

به لحاظ ارزش ریالی مبادلات اقتصادی دو کشور در چه مرحله ایی قرار دارد؟

تا قبل از 2012 حجم مبادلات رقمی حدود یك میلیارد دلار آمریكا بوده اما متاسفانه پس از آن به چیزی در حدود یک سوم كاهش پیدا كرد و در حال حاضر تقریبا 300 میلیون دلار می باشد.

آیا بخش‌های خصوصی و دولتی تایلند در پروژه‌های داخل ایران سرمایه‌گذاری كرده‌اند؟

بله. در حال حاضر فعالیت مشتركی بین تایلند و ایران در زمینه تولید محصولات پتروشیمی در عسلویه صورت گرفته و امیدواریم در آینده نزدیک پروژ‌ه‌های مشترك بیشتری در این زمینه داشته باشیم.

با توجه به اینكه امید به رفع تحریم ها علیه ایران افزایش یافته است آیا به زودی كمیته‌ مشترك اقتصادی بین دو کشور تشكیل می شود؟

با وجود تحریم‌ها همین الان هم نیاز داریم كارهای بیشتری انجام دهیم. برغم اینکه در حال حاضر نیز تبادلاتی صورت می گیرد. به هر حال برای رسیدن به یک برداشت و فهم مشترک در حوزه اقتصادی باید از ظرفیت های موجود استفاده حداکثری داشت.

آخرین كمیسیون مشترك بین دو كشور که هشتمین آن هم بود در فوریه سال 2011 در تایلند برگزار شد. وزیر امور خارجه تایلند میزبان این جلسات بود و از ایران هم وزیر اقتصاد و دارایی وقت شركت كرد. حالا نوبت ایران است كه میزبان نهمین كمیسیون مشترك همكاری‌های اقتصادی باشد كه فرایند مهمی برای اجرا و ارتقاء اینگونه فعالیت ها می باشد، چرا كه دربرگیرنده بخش خصوصی و دولتی تایلند در زمینه‌های مورد علاقه طرفین در زمینه‌هایی مثل انرژی، نساجی، كشاورزی، جواهرات، غذای حلال، لوازم الكترونیكی و غیره است.

امیدوار هستیم این دعوت از طرف ایران صورت گیرد و وزیر امور خارجه تایلند به همراه معاونان و هیئت هایی از بخش خصوصی و دولتی در تهران حاضر شوند و مذاكرات را به صورت دو طرفه در این زمینه پیگیری کنند. باید ببینیم بعد از برداشته شدن تحریم ها چه کارهای دیگری می توانیم در این زمینه ها انجام دهیم.

گفتگو از: محمدرضا نظری

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin