همزمان با هفته دولت و در آستانه هفتادمین سالروز تاسیس جمهوری خلق چین، زبان چینی خبرگزاری رسمی ایران به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، این مراسم با حضور سیدضیا هاشمی مدیرعامل ایرنا، چانگ هوآ سفیر چین در تهران، حمیدرضا نافذعارفی مدیرکل دیپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه، علیرضا شیروی مدیرکل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونین، مدیران و سردبیران ایرنا و نمایندگان رسانه های چین در تهران برگزار شد.

هاشمی، همزمانی افتتاح سایت چینی ایرنا با هفته دولت و سفر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به پکن را به فال نیک گرفت و گفت: امروز همزمان با ایام گرامیداشت هفته دولت جمهوری اسلامی ایران، با سابقه ترین و معتبرترین خبرگزاری ایران شاهد رویدادی مهم و تاریخی است. ایرنا با بیش از هشت دهه فعالیت مستمر و تخصصی خبری، در حالی که مناسبات سیاسی و اقتصادی ایران و چین در موقعیتی تاریخی قرار گرفته، بر آن شد تا سایت خود به زبان چینی را راه اندازی نماید تا از این طریق، به وظیفه خود در توسعه دیپلماسی رسانه ای و تقویت روابط فرهنگی و اقتصادی عمل کند.

وی افزود: ارتباط مستقیم با افکار عمومی و مردم پرجمعیت ترین کشور جهان که نه تنها به لحاظ سیاسی و اقتصادی که در حوزه های تاریخی و تمدنی روابطی مثبت را با مردم و دولت ایران داشته، همواره یکی از دغدغه های اصلی سیاست گذاران این مجموعه بوده که پس از انجام بررسی های کارشناسی فشرده نهایتا در این ایام تحقق یافته است.

هاشمی اظهار داشت ایرنای چینی به عنوان نهمین زبان خارجی خبرگزاری دولت ایران، در پی آن است تا پلی باشد بین افکار عمومی ایران و چین و ایران حقیقی را به چینیان که دوستان تاریخی این مرز و بوم بوده اند بشناساند.

مدیرعامل ایرنا مناسبات جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین را به عنوان دو کشور دوست و شرکای استراتژیک، نیازمند گسترش بیش از پیش و تعمیقی همه جانبه دانست و گفت: بر این اساس روابط رسانه ای دو کشور نیازمند تقویتی بیش از پیش بوده و امید است راه اندازی ایرنای چینی، گامی موثر از سوی طرف ایرانی در این راستا ارزیابی گردد.

وی تاکید کرد که رسانه های ایرانی باید اخبار چین را از رسانه های چینی و رسانه های چینی نیز تحولات ایران را از همتایان ایرانی خود مطالبه نمایند. بر همین اساس امید است همکاری های مثبت کنونی بین رسانه های ایرانی و چینی با هدف تعمیق مناسبات دوستانه دو کشور ایران و چین بیش از پیش گسترش یابد و خبرگزاری جمهوری اسلامی برای این منظور همه توان خود را بکار می گیرد.

هاشمی خاطرنشان کرد: در عصر دهکده جهانی و دورانی که رئیس جمهور محترم چین از آن به “دوران جدید” تعبیر می کنند، رسانه های ایرانی و چینی به عنوان دو تمدن برجسته شرقی با مشترکات فراوان، رسالتی مهم و تاریخی بر عهده دارند. برگزاری موفق نشست هایی چون “مجمع همکاری های رسانه ای یک جاده و کمربند” در پکن یا برگزاری “نشست کمیته اجرایی اوآنا” در تهران، نشانه هایی از اهمیت این امر و اقداماتی در مسیر تحقق آن است.

مدیرعامل ایرنا تاکید کرد: بدون شک امروز زمان آن رسیده که رسانه های دو کشور ایران و چین، عمل گرایی در عرصه تعاملات رسانه ای را در دستور کار قرار داده و با تاکید بر مشترکات دو کشور در حوزه سیاست های کلان، برای معرفی ظرفیت های گسترش مناسبات فی مابین، طرحی نو در اندازند. ایرنا بر این باور است که راه اندازی سایت چینی، گامی موثر در این چارچوب بوده و امید است با پشتیبانی طرف های چینی و نظرات کارشناسانه همکاران رسانه ای در کشور چین، با قوت راه آغاز شده را ادامه دهد.

چانگ هوآ نیز با تبریک به مناسبت راه اندازی سایت چینی ایرنا، آن را اقدامی ارزنده توصیف کرد که می تواند نقش مهمی در تعمیق بیش از پیش روابط دوستانه ایران و چین داشته باشد.

سفیر چین در تهران با بیان اینکه روابط دو کشور، روابطی تاریخی و دیرینه است، گفت: از زمانی که روابط ایران و چین شکل گرفته است، دو طرف همواره مناسباتی دوستانه داشته اند.

وی با اشاره به ابتکار سال 2013 پکن درخصوص طرح یک کمربند-یک جاده، از اینکه جمهوری اسلامی ایران نیز از این طرح استقبال کرده، ابراز خرسندی کرد و هدف از این طرح را احیای جاده ابریشم دانست؛ جاده ای که ایران و چین نقشی تاریخی در آن داشته اند.

 مدیرکل دیپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه نیزضمن ابراز خرسندی از راه اندازی سایت چینی ایرنا، این رویداد را گام مهمی در راستای تقویت همکاری های رسانه ای دوکشور دانست و گفت: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همواره پشتیبان و کمک کننده به روابط دوستانه با جمهوری خلق چین بوده و هست.

نافذ عارفی تاکید کرد که اراده جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر گسترش روابط با جمهوری خلق چین است.

مدیرکل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با تبریک به مناسبت راه اندازی سایت زبان چینی ایرنا، شناسایی ذائقه مخاطبان پرشمار چینی و انتشار اخبار و گزارش هایی مطابق با این ذائقه و مطابق با واقعیت های جامعه و نظامی جمهوری اسلامی ایران را از جمله مواردی دانست که باید در روند فعالیت سایت زبان چینی ایرنا مد نظر قرار گیرد.

شیروی تاکید کرد که ایرنا با راه اندازی سایت زبان چینی خلای را که در راه گسترش روابط و همکاری های دو کشور و دوملت وجود داشت، پر کرد و این فرصت را برای یک میلیارد و 400 میلیون چینی فراهم کرد تا بدون واسطه در جریان اخبار تحولات و پیشرفت های ایران قرار گیرند.

سایت زبان چینی نهمین سایت زبان خارجی بخش برون مرزی خبرگزاری جمهوری اسلامی است.

بخش برون مرزی اداره کل اخبار خارجی ایرنا اخبار و گزارش ها را به زبان های عربی، انگلیسی، فرانسه، روسی، اسپانیولی، آلمانی، ترکی استانبولی و اردو منتشر می کند و از امروز زبان چینی هم به آنها اضافه شد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin