محمد الزعابی سفیر امارات متحده عربی در تهران با محسن پیرهادی نایب رئیس فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، محسن پیرهادی با اشاره به دیدار و گفتگو با سفیر امارات متحده عربی در تهران، بیان کرد: ایران و امارات، دارای دو اقتصاد کاملا مکمل هستند، به طوری که ایران با بهره گیری از نیروی انسانی جوان و منابع متعدد خدادادی، در پی تبدیل به یک قطب تولیدی در حوزه های کشاورزی، صنعتی، معدنی و محصولات دانش بنیان است. از سوی دیگر، فضای کلان امارات، مبتنی بر سیاست های توزیعی و ارتباط با بازارهای جهانی است که با در کنار هم قرار گرفتن این دو قطب تولیدی و توزیعی، عواید متعددی نصیب دو کشور خواهد شد. در سمت دیگر ماجرا، از سال گذشته، دولت امارات تلاش خود برای بهبود روابط سیاسی با ایران را در عمل ارتقا داده و به ویژه در سطح وزیر امور خارجه، با کشورمان ارتباط نزدیکی داشته است.

وی ادامه داد:‌ وزیر خارجه امارات، حتی در این مدت به دیدار وزیر خارجه سوریه رفته و برای نزدیکی به شرکای منطقه ای ایران، گام های موثری برداشته است. بارزترین نمونه این مسئله دعوت از سیدابراهیم رئیسی برای سفر به امارات است. با لحاظ این مسائل، دیپلماسی پارلمانی که طبیعتا بیش از اصول دیپلماتیک و دولتی، ناظر به ابعاد فرهنگی و ارتباطی دو ملت است، ضرورت ویژه ای یافته است.

نایب رئیس فراکسیون اکثریت مجلس شورای اسلامی که هفته پیش با سفیر عمان در تهران دیدار داشت، این بار میزبان سفیر امارات متحده عربی در تهران بود.

پیرهادی در این دیدار با اشاره به سیاست کلان کشورمان در حوزه تعامل حداکثری با کشورهای جهان اسلام و حسن همسایگی گفت: گسترش تعاملات با همسایگان از جمله اهداف راهبردی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه به ویژه امارات متحده عربی است. ایجاد تعامل با همسایگان در اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و  بر همین اساس تلاش ما فراهم کردن زمینه‌های مختلف برای توسعه روابط با کشورهای منطقه و همجوار است.

پیرهادی با تأکید بر دیرینگی مناسبات فیمابین دو کشور تصریح کرد: پیشینه روابط تاریخی و تجاری و اشتراکات فرهنگی و دینی موجب نزدیکی دو ملت را فراهم آورده است و مناسبات و مراودات دو کشور سبب رشد منافع اقتصادی ـ تجاری و سیاسی دو کشور و تقویت کننده تعاملات فیمابین بوده است.

نماینده مردم تهران، تداوم رایزنی‌های سیاسی و پارلمانی با امارات متحده عربی را مورد خواست مجلس ایران دانست و اظهار داشت: توسعه و تحکیم مناسبات پارلمانی به ارتقای سطح همکاریها در حوزه های مختلف به ویژه اقتصادی و تجاری منجر خواهد شد. این ظرفیت وجود دارد که حجم تجارت خارجی ایران و امارات به ۲۰ میلیارد دلار برسد و با وجود روابط خوب تجاری، با این میزان فاصله داریم. از سوی دیگر، ایران اسلامی و امارات، با وجود نزدیکی جغرافیایی از دو طبیعت و اقلیم متفاوت برخوردارند. در شرایط فعلی، امارات می تواند محور گردشگری تجاری و اکوسیستم بازار در منطقه باشد، در حالی که ایران، ظرفیت فوق العاده ای در گردشگری باستانی، طبیعی و پزشکی دارد و این دو ظرفیت در کنار هم، می تواند غرب آسیا را به یکی از قطب های اصلی جذب گردشگر در دنیا بدل کند.

پیرهادی ضمن یادآوری ظرفیت های دو کشور، بهره برداری از این شرایط به ویژه در زمینه‌های اقتصادی، گردشگری و تجاری را یک ضرورت خواند و در این راستا بر آمادگی مجلس شورای اسلامی در جهت تسهیل همکاری میان دو کشور تأکید کرد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: امروزه تحولات در حوزه روابط بین‌الملل حاکی از اهمیت مقوله فرهنگ در بهبود روابط میان ملت هاست و مناسبات فرهنگی در حوزهای مختلف بین المللی سبب یکپارچگی دولت و ملتهای منطقه خواهد شد.

پیرهادی از ایفای نقش فعال امارات در حوزه های اجتماعی و فرهنگی و به ویژه در برگزاری نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۱ در دوبی تقدیر کرد.

‏‎در ادامه این دیدار سیف محمد الزعابی سفیر امارات متحده عربی در تهران نیز با اشاره به ظرفیت های بالای اقتصادی و تجاری دو کشور گفت:  تعاملات فرهنگی عاملی مهم در جهت ارتقای مناسبات دوجانبه است.

وی با تأکید بر حسن روابط فی‌مابین و فعال شدن مناسبات دو کشور در حوزه های مختلف افزود: امارات متحده عربی معتقد به بالا بردن سطح مناسبات با همسایگان به ویژه جمهوری اسلامی ایران در همه ابعاد است و تقویت مناسبات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی برای کشورش حائز اهمیت است.

در پایان این دیدار محمد الزعابی گسترش تعاملات فرهنگی دو کشور را مهم دانست و تصریح کرد: افزایش روابط دو کشور با تقویت مناسبات فرهنگی می تواند مسیر رو به رشدی را تأمین نموده و ما از ارتقاء سطح مناسبات در همه حوزه ها به ویژه فرهنگی با جمهوری اسلامی ایران استقبال می کنیم.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin