مراسم چهل‌وپنجمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک میان ایران و ویتنام با حضور سفیر ویتنام در ایران و سفرای کشورهای آسه‌آن و همچنین مدیرکل آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه کشورمان برگزار شد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، در مراسم بزرگداشت چهل‌وپنجمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک میان ایران و ویتنام، سفیر ویتنام در ایران، محمود فرازنده مشاور وزیر خارجه و مدیرکل آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه، سیدکمال‌الدین سجادی رئیس انجمن دوستی ایران و ویتنام و همچنین سفرای آسه‌آن در تهران حضور داشتند.

نگوین مان هین سفیر ویتنام طی سخنانی خاطرنشان کرد: از طرف دولت و مردم ویتنام از دولت و مردم ایران به خاطر همکاری آن‌ها با ویتنام در زمینه‌های مختلف در سالیان گذشته قدردانی می‌کنم و آرزو دارم دولت و ملت ایران در ساخت و توسعه ملی به دستاوردهای بزرگتری در آینده برسند.

وی افزود: ویتنام و ایران دیرزمانی است که از پیوندهای دوستانه‌ای بهره‌مند بودند و طی ۴۵ سال گذشته در فراز و نشیب تاریخ، روابط دوجانبه دو کشور توسط نسل‌های مختلف از رهبران و مردم همواره و بی‌وقفه بهبود یافته و هم‌اکنون روابط و همکاری‌های دو کشور وارد مرحله تازه‌ای از توسعه شده است.

سفیر ویتنام در تهران همچنین بیان کرد: طی دو سال گذشته دولت‌های دوطرف دوبار در عالی‌ترین سطح هیات‌های بلندپایه برای دیدار از دو کشور سفر کردند. همچنین چندین دیدار در سطوح وزراء و یک‌بار در سطح مجالس دو کشور انجام شده است. ضمن این‌که نهمین نشست کمیته مشترک ویتنام و ایران نیز با موفقیت برگزار شده و این نشست افق‌های تازه‌ای را میان دو کشور گشوده است. اخیراً در ماه آوریل ۲۰۱۸ رئیس مجلس ایران در سفری به ویتنام فرصت‌های تازه‌ای را به وجود آورده که به روابط عمیق دوجانبه کمک کرده است.

وی افزود: روابط و همکاری میان ویتنام و ایران در زمینه‌های فرهنگی، آموزشی و غیره به صورت روزافزون در حال پیشرفت است و بسیاری از دانشجوهای ویتنامی از دولت ایران بورسیه تحصیلی دریافت کرده‌اند. در سال‌های اخیر هم با امضای تفاهم‌نامه‌هایی جهت تسهیل صدور روادید برای گردشگران، توجه ویژه‌ای به همکاری در زمینه گردشگری شده است.

این دیپلمات ویتنامی همچنین اظهار کرد: علاوه بر این‌ها ویتنام و ایران در نشست‌های چندجانبه مانند نشست‌های سازمان ملل، جنبش کشورهای غیرمتعهد و آسه‌آن حامی یکدیگر بوده‌اند و ایران از عضویت غیردائم ویتنام در شورای امنیت سازمان ملل برای دوره ۲۰۲۰ ـ ۲۰۲۱ حمایت کرده در حالی که اخیرا ویتنام نیز حامی عضویت ایران در پیمان مودت و همکاری آسیای جنوب‌شرقی(تاک) بوده است.

وی ادامه داد: ما اطمینان داریم دوستی سنتی و دیرین ما بیش از پیش در راستای منافع مردم دو کشور و نیز در جهت صلح، ثبات، همکاری و رونق منطقه خواهد بود.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که ملت ایران به دستاوردهای بزرگتری در راستای ساخت و توسعه ملی و همچنین گسترش و توسعه روزافزون روابط دوستانه میان ویتنام و ایران دست یابد.

سیدکمال‌الدین سجادی هم طی سخنانی گفت: مبارزات ملت ویتنام در طول تاریخ برای حفظ استقلال و هویت خویش برای ما ایرانیان قابل احترام است. مردم ویتنام پس از پیروزی در جنگ با کار و ابتکار و سختکوشی و همچنین با انجام اصلاحات اقتصادی توانستند موفقیت‌هایی را در زمینه اقتصادی به دست آورند و با رسیدن به رشد ۹ درصدی گام بلندی را در پیشرفت کشورشان بردارند.

وی افزود: اکنون که ۴۵ سال از روابط دیپلماتیک ایران و ویتنام می‌گذرد، باید به این نکته توجه داشت که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ویتنام از اولین دولت‌هایی بود که جمهوری اسلامی را به رسمیت شناخت و با اعزام هیاتی به ایران حمایت خود از دولت و ملت ایران را اعلام کرد.

رئیس انجمن دوستی ایران ـ ویتنام همچنین اظهار کرد: روابط ایران و ویتنام قبل از انقلاب اسلامی تنها در بخش ویتنام جنوبی آن‌هم با یک نمایندگی کوچک اداره می‌شد اما پس از پیروزی انقلاب به بالاترین سطح خود رسیده است و دو کشور دارای وجوه اشتراک و مواضع مشابه سیاسی هستند که گسترش روابط بین دو کشور را تقویت می‌کند.

سجادی خاطرنشان کرد: ایران و ویتنام هر دو به لحاظ سابقه انقلاب و هویت خود، به عنوان الگوهای مقاومت دارای تجربه و درک مشابهی هستند و می‌توانند در بسیاری از زمینه‌ها به یکدیگر کمک کنند؛ از جمله در زمینه تولیدات مواد غذایی می‌توانند نیاز یکدیگر را برطرف کنند. زیرا ظرفیت‌های دو کشور به‌گونه‌ای است که سطح روابط تجاری می‌تواند به دو میلیارد دلار هم افزایش یابد.

وی ضمن ابراز امیدواری به گسترش روابط دوستانه دو کشور، به اهم فعالیت‌های انجام شده توسط انجمن دوستی ایران ـ ویتنام اشاره کرد و گفت: برگزاری همایش‌های اقتصادی، امضای یادداشت تفاهم بین انجمن دوستی دو کشور، برگزاری مراسم سی‌وپنجمین و چهلمین سال ایجاد روابط دو کشور با همکاری وزارت خارجه و سفارت ویتنام، پذیرش اساتید شرق‌شناسی و ادبیات دانشگاه هانوی برای فرصت مطالعاتی به ایران و غیره از جمله فعالیت‌های انجام‌شده توسط انجمن دوستی ایران و ویتنام بوده است.

دکتر علی اصغر جعفری، مدیر عامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، ضمن خوش آمد گویی به حاضران در ارتباط با موزه، گفت: تعریف و کارکرد این موزه، فراتر از آن چیزی است که تاکنون بیان شده. دیگر موزه تنها برای نمایش گذشته انسان و تمدن یک ملت نیست. علاوه بر همه آنها، موزه ها، مجموعه هایی پویا، فناورانه، ظرفیت ساز و مراکز علمی- آموزشی هستند که بین گذشته، حال و آینده، پل زده و اعتماد بنفس را ارتقاء می بخشد و نسل جدید را برای تلاش بیشتر و تکامل بر می انگیزد.

وی در ادامه افزود: جذابیت موزه‌ها باید آنچنان باشد که، فراگیری علمی را آسان و اشتیاق را برای دیدن اشیای جالب و دیدنی، فزونی بخشد و بازدیدکنندگان را به دنیای شگفتی های پر رمز و راز تاریخ کشانده و افق هایی را فرا روی زندگی امروز قرار دهند. در این میان موزه ها می توانند با برقراری ارتباط، میان جوامع و ملت های مختلف و گفتگو با زبان تمدن و فرهنگ، نقش پر رنگ در دیپلماسی فرهنگی و دوستی بین ملل مختلف، ایفا کنند.

دکتر علی اصغر جعفری در ارتباط با برنامه موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، بیان کرد: این مجموعه، بعنوان مدرن ترین موزه غرب آسیا و یک نهاد فعال در حوزه دیپلماسی فرهنگی، به دنبال ایجاد ارتباط مفید و موثر با اندیشمندان، صاحب نظران، ملت ها و آزادگان جهان برای شناساندن حقایق فرهنگی و کهن این سرزمین به ویژه انقلاب اسلامی ایران است. انقلابی که بر مبنای عدالت، کرامت انسانی و بر ئایه مردم سالاری و مبانی اسلام شکل گرفته است. در این راستا به دنبال تغییر تصاویر مغشوشی هستیم که رسانه های غیر مستقل و وابسته به ابر قدرت های استکباری در سطح جهان، علیه واقعیت های صلح دوستی ایرانیان تولید می کنند.

مدیر عامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ادامه داد: از جمله ماموریت های اساسی و مهم این موزه، تبیین و بازنمایی حماسه ملت ایران در هشت سال جنگ تحمیلی است. جنگی که با حمایت ابر قدرت ها به ویژه آمریکا، توسط صدام به ملت ایران تحمیل شد. اما مردم ما به رغم همه سختی ها، ایستادند و دشمن تا دندان مسلح را از خاک خود بیرون راندند و الگویی در برابر دیدگاه مظلومین جهان را به نمایش گذاشتند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin