امیرعبداللهیان در دیدار با سفیر پرتغال از تشکیل گروه‌های دوستی پارلمانی ایران و پرتغال در مجلس شورای اسلامی در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، ماریو داماش نونس، سفیر پرتغال در پایان مأموریت خود با حسین امیرعبداللهیان، دستیار رئیس مجلس در امور بین‌الملل دیدار و درباره چشم‌انداز روابط دو جانبه و برخی تحولات منطقه بحث و تبادل نظر کرد.

امیرعبداللهیان در ابتدای این دیدار با تأکید بر اهمیت مناسبات پارلمانی جمهوری اسلامی ایران با پرتغال، آمادگی ایران را برای گسترش روابط با پرتغال یادآور شد و در همین راستا بر اهمیت انجام مشورت‌ و گفتگوهای سیاسی منظم و مستمر فیمابین دو کشور درباره موضوعات مورد علاقه تأکید کرد.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل در ادامه با اشاره به تشکیل گروه‌های دوستی پارلمانی در مجلس شورای اسلامی در آینده نزدیک، از تشکیل گروه دوستی پارلمانی با ایران در مجلس پرتغال، استقبال و رایزنی‌های نمایندگان پارلمان‌های دو کشور را ضروری خواند.

وی همچنین با اشاره به اهمیت رفت و آمدهای سیاسی میان دو کشور از سفر رئیس کمیسیون روابط خارجی پرتغال به تهران استقبال کرد و با تشریح برخی تحولات منطقه و قدردانی از مواضع واقع‌بینانه و اصولی پرتغال نسبت به بحران جاری در سوریه و مبارزه با تروریسم و همچنین ضرورت یافتن راه‌حل سیاسی گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره تأکید کرده که سرنوشت سوریه باید توسط مردم و اراده آن کشور تعیین شود و صرفا راه‌حل سیاسی مبتنی بر اراده مردم مقبول است.

امیرعبداللهیان همچنین با تاکید بر ضرورت حمایت از نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه و پرداختن به تحولات بحرین ابراز امیدواری کرد: سفیر پرتغال در مسئولیت‌های جدید در راستای گسترش روابط دو کشور موفق باشد.

سفیر پرتغال در تهران نیز در دیدار خداحافظی خود با استقبال از افزایش‌ تماس‌های مقامات سیاسی دو کشور بر عزم کشورش برای گسترش روابط در همه سطوح به ویژه مناسبات پارلمانی با جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد و گفت: پرتغال خواستار گسترش روابط دو جانبه با جمهوری اسلامی ایران و علاقمند به گسترش روابط دو جانبه و ارتقای سطح مناسبات با جمهوری اسلامی ایران است و در همین زمینه تسریع در اجرای موافقت‌نامه‌های بین دو کشور، تبادل استاد و دانشجو و گسترش توریسم اهمیت فراوان دارد و کشور پرتغال خواهان این ارتباطات است.

ماریو داماش نونس با اشاره به نقش ایران در حل مسئله سوریه بر ضرورت افزایش رایزنی‌های مشترک و تبادل نظر در این خصوص تأکید کرد و گفت: امیدوارم در دوره جدید شاهد بسط و گسترش بیش از پیش روابط پارلمانی بین تهران و لیسبون باشیم.

سفیر پرتغال در تهران همچنین از تبادل هیأت‌های پارلمانی در قالب کمیسیون سیاست خارجی و گروه‌های دوستی پارلمانی و دیدارهای نوبتی روسای مجالس دو کشور استقبال کرد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin