سفیر اتریش در ایران گفت: به عادی سازی روابط بانکی و تجاری با ایران در آینده نزدیک بسیار امیدواریم و تا کنون نیز در این راه چالش های بسیاری را پشت سر گذاشته ایم.

به گزارش آوا دیپلماتیک، فردریش اشتیفت در همایش توسعه همکاری های تجاری تهران-وین به گفت: هم اکنون تعدادی از بانک های اتریش با ایران کار می کنند، لیکن تسهیل همکاری های تجاری میان دو کشور و تامین مالی پروژه های سرمایه گذاری نیازمند تعمیق روابط بانکی است.

وی تصریح کرد: اتریش خواهان گسترش روابط تجاری با ایران است و برای عادی سازی روابط بانکی با تهران، تمام تلاش خود را می کند.

به گفته سفیر اتریش، خط اعتباری یک میلیارد یورویی برای تامین مالی سرمایه گذاری های مشترک با ایران نیز بزودی افزایش می یابد.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع وین نیز در جمع خبرنگاران گفت: بزودی با بانک های درجه یک اتریشی برای برقراری روابط بانکی با ایران مذاکره و از همه ابزارها برای ترغیب آنها استفاده می شود.

والتر روک، هدف اصلی سفر خود به تهران را تلاش برای برطرف کردن موانع بانکی عنوان کرد و افزود: داشتن روابط بانکی در بالاترین سطح، شرط اصلی رونق روابط تجاری میان دو کشور است.

وی همچنین بر افزایش تبادل هیات های تجاری تاکید کرد و گفت: در حقیقت گسترش همکاری های تجاری در گرو تعامل شرکت ها و کسب و کارهای خصوصی دو کشور با یکدیگر است.

پس از برگزاری همایش توسعه همکاری های تجاری تهران-وین، هیات تجاری وین متشکل از 30 شرکت در زمینه های مختلف از جمله محیط زیست، فناوری های هوشمند، ورزش، گردشگری، غذا، بهداشت، ساختمان، نرم افزار، نفت و گاز، انرژی های تجدید پذیر و آب، در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با شرکت های ایرانی به صورت رو در رو گفت و گو کردند.

در پایان همایش یاد شده، یک تفاهمنامه همکاری بین اتاق های بازرگانی تهران و وین امضا شد که رییس اتاق بازرگانی و صنایع وین آن را در راستای گسترش روابط دوستانه و همکاری های تجاری دانست و افزود: در این تفاهمنامه، سرفصل حوزه هایی که دو کشور علاقه مند به گسترش روابط هستند، بیان شده است.

اتریش نیز از جمله کشورهایی است که در دوره برجام هیات‌های زیادی با حضور مقام های سیاسی و اقتصادی بلندپایه به ایران اعزام کرده و میزبان هیات تجاری اعزامی اتاق تهران نیز بوده است.

حجم تجارت دوجانبه ایران و اتریش در پایان سال 2016 به 377 میلیون یورو افزایش یافت.

براساس آمارهای گمرک ایران، مبادلات ‏تجاری دو کشور از سال١٣٩٠ تا پایان ١٣٩٣ به دلیل تحریم ها از ٨١٨ میلیون دلار به ٣١٢ میلیون ‏دلار کاهش یافت.

براساس این آمار از سال ١٣٩٠ تا چهار ماه منتهی به تیرماه 1394 حجم کل تجارت خارجی میان ‏ایران و اتریش، رقمی بالغ بر ٢ میلیارد و 258 میلیون دلار بوده که 98.2 درصد از آن مربوط به واردات ایران از اتریش ‏است.

مهم ترین اقلام صادراتی ایران به اتریش شامل محصولات کشاورزی و مواد غذایی، غلات، میوه، سبزیجات، ‏داروهای گیاهی، فرش ‏دستباف، گلیم، قالیچه و… و مهم ترین اقلام وارداتی ایران از اتریش شامل ماشین آلات صنعتی، برقی و رایانه ای، لوازم خانگی، دستگاه های ‏گیرنده و فرستنده، ریل، وسایل و تجهیزات راه آهن، مواد شیمیایی، دارو و تجهیزات پزشکی و…. است.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin