مدال شوالیه ادب و هنر که بالاترین نشان فرهنگی فرانسه است، از طرف دولت این کشور به هنرمندانی که تلاش ویژه‌ای در راه اعتلای فرهنگ و هنر انجام می‌دهند، اعطا می‌شود.

به گزارش آوا دیپلماتیک، این نشان طی مراسمی در سفارت فرانسه با حضور سفیر این کشور و هنرمندانی مانند سلحشور، یدالله کابلی، علی شیرازی، صندوق‌آبادی، سیدحیدر موسوی، حیدری، فلاح، نصرالله افجه‌ای، ملک‌زاده، سبزه، رسول مرادی، میرحسینی و دکتر ساکت  مدیر اجرایی انجمن خوشنویسان ایران  و چهره‌های دیگر به امیرخانی اهدا شد.

فرانسوا سنمو سفیر فرانسه در ایران طی این مراسم از امیرخانی به‌عنوان سفیر فرهنگ و هنر ایران یاد کرد و گفت: نام شما پیوند خورده است با انجمن خوشنویسان ایران که بزرگترین انجمن فرهنگی هنری در این کشور است و شما نه‌تنها با خلق آثار ارزشمندتان، بلکه با تربیت شاگردان زیادی مشهور هستید.

او ادامه داد: شما نقش مهمی در درخشش فرهنگ فارسی و ادبیات ایرانی داشته‌اید و با به نگارش درآوردن شاهکارهای بزرگ ادبی همچون آثار حافظ، سعدی، خواجو و …خدمت زیادی به فرهنگ و هنر کرده‌اید.

سفیر فرانسه در بخش دیگری از سخنان خود به ویژگی‌های ارزشمند امیرخانی اشاره و اظهار کرد: این خصوصیات از دید مسئولان ایرانی نیز پوشیده نمانده و همان‌طور که در سال ۲۰۰۱ به عنوان منتخب گالری‌های هنر، سال ۱۹۷۷ جایزه اولین مدال از فرهنگ و ارشاد کشور دریافت کردید و همچنین به عنوان چهره جاودانه نیز انتخاب شده‌اید.

او درباره نشان شوالیه فرهنگ و هنر نیز گفت: ایده‌ای که در کشور خودمان داریم، ارج نهادن به اشاعه هنر و قدرشناسی از هنرمندان خارجی در کشورهای دیگر است.

غلامحسین امیرخانی نیز در این مراسم گفت: آنچه موجب تقویت و امید در دل مردم است مقام و جایگاه فرهنگ و هنر در جهان آشفته امروز است و می‌توان تصور کرد که دیر یا زود برای گذر از این مرحله آشفتگی و نزدیک شدن به تعادل، هنر و فرهنگ، به جامعه انسانی کمک خواهد کرد.

او با اشاره به نقش تاثیرگذاری فرهنگ فرانسه در تاریخ جهان، بویژه در زمینه هنر گفت: در میان ده‌ها دستاورد بسیار مهم فرانسه در همه زمینه‌ها به‌عنوان نمونه به دو مورد اشاره می‌کنم؛ در دو قرن پیش و مقارن با انقلاب کبیر، کشور شما قانون ممنوعیت برده‌داری را تصویب کرد و به این ترتیب به آرزوی دستیابی جامعه بشری به آزادی کمک کرد، همچنین مقام برجسته شما در زمینه علمی نیز موجب شد که انسان با پیشنهاد اندازه و متر از کشور شما با تشخیص دقیق فاصله‌ها حضور و جایگاه خود را در زمین و فضا بهتر درک کند.

او همچنین خاطرنشان کرد: در زمینه فرهنگ و هنر نیز پس از اختراع چاپ مردم ایران بیش از هر کشور دیگر از طریق ترجمه با ادبیات، هنر و فرهنگ فرانسه آشنا شدند.از این‌که اینجانب را که بیش از ۵۵ سال در نقش معلم افتخار خدمت داشته‌ام و همچنین برای حفظ و اعتلای هنر تاریخی خوشنویسی ایرانی کوشیده‌ام مفتخر به نشان شوالیه ادب و هنر کرده‌اید سپاسگزارم.در انتهای این مراسم نیز غلامحسین امیرخانی یکی از آثار خود را به آقای فرانسوا سنمو، سفیر فرانسه اهدا کرد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin