سفیر رومانی در ایران گفت: ریشۀ درخت روابط ایران و رومانی سالم است و روابط خارجی ایران با قدرت‌های جهانی در شرایط تحریم صدمه‌ای به این ریشه نمی‌زند.

به گزارش آوا دیپلماتیک، آدریان کوزیاسکی، سفیر جمهوری رومانی در ایران پیش از پایان ماموریتش در تهران در نشستی در فرهنگستان زبان و ادب فارسی با حضور دکتر غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان، دکتر محمدرضا نصیری، عضو وابسته و دبیر فرهنگستان، حسن قریبی، مدیر روابط بین‌الملل، دکتر حسینعلی رحیمی، عضو هیت علمی فرهنگستان و دبیر انجمن دوستی ایران و رومانی حضور یافت.

در ابتدای این نشست سفیر جمهوری رومانی که زادۀ ایران و فارغ‌التحصیل رشتۀ زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران و طبیعتاً مسلط به زبان فارسی است، گزارشی از سوابق و مأموریت خود در ایران ارائه کرد و از سابقۀ روابط دیپلماتیک دو کشور که به بیش از یکصد سال می‌رسد، همچنین همکاری‌های اقتصادی و سیاسی بدون تنش این دو کشور در طول این سال‌ها سخن گفت.

وی ادامه داد: ریشۀ درخت روابط ایران و رومانی سالم است و روابط خارجی ایران با قدرت‌های جهانی در شرایط تحریم صدمه‌ای به این ریشه نمی‌زند؛ به‌گونه‌ای که به‌محض فراهم شدن شرایط، همدیگر را پیدا می‌کنند و راه‌های همکاری را می‌یابند.

در ادامه حداد عادل، با آرزوی تداوم مسیر مثبت روابط دو کشور، گفت: بدون شک فارسی‌دانی تأثیر بسزایی در موفقیت شما در این مأموریت داشته است و این توانایی یاری می‌رساند تا ایران را وطن فرهنگی خود بدانید.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، در پی گزارش مختصر آقای کوزیاسکی از وضعیت آموزش زبان فاسی و کرسی‌های دانشگاهی این زبان در کشور رومانی، با اشاره به برخی از فعالیت‌های بنیاد سعدی در دوران همه‌گیری بیماری کرونا، بر استفادۀ بیش از پیش از فضای آموزش مجازی تأکید و ابراز امیدواری کرد این امر به پیشرفت و گسترش آموزش زبان فارسی در کشور رومانی منجر شود.

در پایان طرفین ابراز امیدواری کردند با خلق و ایجاد زمینه‌های همکاری‌های فرهنگی جدید، پس از پایان مأموریت آقای کوزیاسکی، باز هم ارتباط‌ها ادامه داشته باشد. سفیر پیشین جمهوری رومانی در ایران، کریستین تئودورسکو، نیز دارای مدرک کارشناسی زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران بود و در پایان دوران خدمت طولانی‌مدت خود در ایران، در سال ۱۳۹۰، به عضویت افتخاری فرهنگستان زبان وادب فارسی برگزیده شد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin