سفیر کرواسی و هیأت همراه در نشستی با رییس و برخی از مسئولان دانشگاه یزد درخصوص توسعه همکاریهای علمی میان دانشگاه یزد و دانشگاههای کرواسی بحث و تبادل نظر کردند.

به گزارش آوا دیپلماتیک، دراگا اشتانبوک در نشستی با رئیس و جمعی از کارکنان این واحد دانشگاهی با اشاره به موقعیت کرواسی به عنوان یکی از کشورهای ساحلی اروپا اظهار کرد: کشتی سازی یکی از حوزه‌های تخصصی آنهاست و رشته‌های نساجی و عمل ترکیب هسته‌ای از دیگر حوزه‌های مهم تحقیقاتی در این کشور است.

وی، استفاده از دانش سایر ملت ها را یکی از عوامل مهم پیشرفت و توسعه هر کشوری عنوان کرد و فرهنگ و زبان کرواسی را همچون فرهنگ و زبان ایران غنی توصیف کرد.

سفیر کرواسی در تهران خاطر نشان کرد: معرفی دانشگاه یزد و امکانات آن به دانشگاه‌های کرواسی به منظور تبادل استاد و دانشجو و فراهم کردن زمینه‌ای برای تحصیل دانشجویان در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری در دستور کار سفارت قرار دارد.

اشتانبوک با یادآوری تدریس به زبان فارسی در یکی از دانشگاه‌های کشورش، اعزام استادانی از دانشگاه یزد را برای تدریس فارسی در دانشگاه یادشده را خواستار شد.

همچنین محمدصالح اولیا رئیس دانشگاه یزد، ارائه تعداد محدودی بورسیه به دانشجویان را سرآغاز شروع روابط علمی بین ایران و کرواسی عنوان کرد.

محمدعلی حداد رئیس دفتر همکاری های علمی و بین المللی دانشگاه یزد نیز خاطر نشان کرد: این دانشگاه تمایل دارد در حوزه‌های علوم پزشکی، زبان فارسی، عمل ترکیب هسته‌ای، مهندسی، گردشگری، ورزش، کامپیوتر و فناوری اطلاعات با دانشگاه‌های کرواسی ارتباط علمی داشته باشد.

همچنین محمد فرشی سرپرست دانشجویان بین‌المللی دانشگاه یزد اظهار داشت: اکنون ۴۵ دانشجوی غیر ایرانی در دوره کارشناسی، ۱۴۰ دانشجو در دوره کارشناسی ارشد و ۱۸ نفر در دوره دکترا در دانشگاه یزد مشغول تحصیل هستند که برای این دانشجویان به مدت ۶ ماه دوره آموزشی زبان فارسی برگزار می‌شود.

استان یزد با یک میلیون و ۱۳۸ هزار نفر جمعیت، ۶۸ مرکز آموزش عالی و حدود یکصد هزار دانشجو دارد که از این تعداد، حدود ۱۴ هزار نفر در دانشگاه یزد تحصیل می‌کنند.

دانشگاه یزد افزون بر ۴۰۰ عضو هیأت علمی و ۱۰۰ رشته تحصیلی دارد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin