کمیساریا، آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد، از کمک 1،2 میلیون دلاری دولت ژاپن برای حمایت از افغانستانی‌های بی‌جا شده در ایران استقبال کرد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، کمک دولت ژاپن از حمایت و مساعدت به افغانستانی هایی که برای چندین دهه در ایران اقامت داشته اند و افرادی که به تازگی در سال 2021 میلادی وارد ایران شده‌اند، پشتیبانی می نماید.

در حالی که رکود اقتصادی مداوم تداوم سیاست‌های فراگیر را برای دولت دشوارتر می‌کند، کشور ایران به افغانستانی‌ها، صرف نظر از مدارک و وضعیت اقامتی‌شان، به خدمات اولیه دسترسی داده است. به‌ویژه، بخش سلامت کشور بیش از حد تحت فشار است.

کمک های ژاپن به دنبال تقویت سیستم بهداشتی درمانی ایران خواهد بود تا تمامی افراد بیجا شده بتوانند به طور رایگان از مراقبت های بهداشتی اولیه بهره‌مند شوند و بیمه درمانی نیز برای پوشش مراقبت‌های درمانی سطح دوم و سوم به پناهندگان بسیار آسیب پذیر ارائه شود.

آقای کازوتوشی آیکاوا، سفیر ژاپن در ایران، در جریان بازدید اخیر از مهمانشهر پناهندگان شهر ساوه واقع در استان مرکزی ایران، که محل زندگی بیش از پنج هزار پناهنده افغانستانی می باشد، با پناهندگانی صحبت کرد.

آنها نیز از حمایت مستمر ژاپن، به‌ویژه تاسیس دو مدرسه و یک پایگاه بهداشت در مهمانشهر قدردانی کردند.

آقای آیکاوا در طی بازدید گفت: بعد از سفر یک سال پیش به مهمانشهر تربت جام، این دومین بار است که از مهمانشهر پناهندگان در ایران بازدید می کنم و از بابت بازدید از مهمانشهر ساوه خرسندم. از سال 2021 میلادی، شاهد تغییر شدید وضعیت در افغانستان بودیم با این حال، تعهد ما نسبت به پناهندگان افغانستانی بدون تغییر باقی مانده است.

خانم اینا گلادکووا، جانشین موقت نماینده کمیسر در ایران که هیئت ژاپنی را در جریان این بازدید میدانی همراهی می‌کرد، تاثیرات مثبت کمک های دولت ژاپن بر زندگی پناهندگان را تحسین نمود.

وی همچنین افزود: کمک مالی به موقع و حمایت مستمر ژاپن در طول سال‌ها نمونه بزرگی از مشارکت و تقسیم مسئولیت بین‌المللی است. از آنجایی که پناهندگان و پناهجویان در نتیجه رکود اقتصادی بی‌سابقه‌ای که ایران را تحت تأثیر قرار داده، آسیب‌پذیرتر می‌شوند، ضروری است تا کمیساریا حمایت‌های بیشتری از کشورهای اعطاء کننده دریافت کند، تا بتواند به ارائه خدمات ادامه داده و هیچ پناهنده‌ای از قلم نیفتد.

با توجه به آنکه وضعیت در افغانستان، به‌ویژه برای زنان و دختران، ناپایدار است، حمایت های مستمر بین المللی از برنامه‌های کمیساریا بیش از پیش حیاتی است.

فعالیت‌های کلیدی کمیساریا در ایران در سال 2023 میلادی بر حمایت از پناهندگان، دسترسی به خدمات آموزشی و مراقبت‌های بهداشتی درمانی با کیفیت، کمک‌های نقدی برای افراد آسیب پذیرتر، ارائه اقلام ضروری امدادرسانی، تامین سرپناه، و حمایت معیشتی از پناهندگان متمرکز است.

دولت ژاپن همچنین یکی از اعضای گروه اصلی سازو کار حمایتی راه حل های راهبردی برای پناهندگان افغانستانی (SSAR) است که چارچوب راهبردی منطقه ای کمیساریا برای حمایت از جستجوی راه حل برای افغانستانی­ها در افغانستان و کشورهای همسایه ایران و پاکستان است.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin