وحید جلال زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با فرانسیسکوس یوهانس ماریا مولن، سفیر هلند در تهران دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، جلال‌زاده در ابتدای این دیدار با اشاره به قدمت 400 ساله مناسبات دو کشور گفت: همواره نگاه مثبتی به کشور هلند در کشورمان وجود دارد و این فرصت مناسبی است که بتوانید با استفاده از آن ارتباطات میان دو کشور را گسترش دهید. رویکرد دولت جدید و مجلس یازدهم شورای اسلامی تداوم و تعمیق این روابط است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی بر آمادگی مجلس شورای اسلامی در خصوص ارتقای سطح مراودات پارلمانی به ویژه میان کمیسیون‌های تخصصی در مجالس دو کشور به منظور شناسایی ظرفیت‌ها، رفع موانع احتمالی موجود و تبادل تجربیات در زمینه‌ قانونگذاری تأکید کرد.

وی در ادامه با اشاره به تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران و تأثیر آن بر کاهش سطح همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور گفت: با توجه به توانمندی های اقتصادی و صنعتی موجود در ایران و هلند، مناسبات اقتصادی فی مابین در سطح مورد انتظار ما نبوده و معتقدیم توسعه روابط میان جمهوری اسلامی ایران و هلند نباید منوط به مسئله مذاکرات هسته‌ای باشد.

جلال زاده افزود: امروز شاهدیم پروازهای مستقیم ایران ایر به آمستردام پس از 27 سال به دلیل عدم ارائه خدمات سوخت رسانی لغو شده لذا انتظار داریم مقامات هلند در این خصوص اقدامی عملی انجام دهند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در بخش دیگری از گفتگوی خود با اشاره به تحولات منطقه از جمله گفتگو‌های ایران و عربستان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره از روابط مبتنی بر احترام متقابل با همسایگان استقبال کرده و گفتگوهای فیمابین با مقامات عربستان در جریان است. ما روابط سازنده ایران و عربستان را به نفع تقویت صلح و ثبات در منطقه و منافع طرفین ارزیابی می‌کنیم.

وی همچنین با اشاره به بحران اوکراین و روسیه با بیان اینکه ملت‌های دنیا نسبت به استانداردهای دوگانه کاخ سفید اعتراض دارند، عنوان کرد: مقام معظم رهبری در بیاناتی در همان اولین روزهای بحران اوکراین اعلام کردند، ما با جنگ در هر کجای دنیا مخالفیم؛ ولی آمریکا و برخی کشورهای اروپایی نه تنها در مقابل جنگی که 7 سال است علیه ملت بی‌دفاع یمن به راه افتاده اعلام موضع نکردند بلکه بخشی از سلاح‌های عربستان در این جنگ را نیز تامین می‌کنند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان این دیدار بر لزوم گسترش روابط همکاری‌های دو کشور در عرصه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی بویژه روابط پارلمانی تأکید کرد.

فرانسیسکوس یوهانس ماریا مولن، سفیر هلند در تهران نیز در این دیدار با اشاره به قدمت 400 ساله روابط دیپلماتیک میان هلند و جمهوری اسلامی ایران گفت: همواره روابط خوب و سازنده‌ای میان دو کشور حاکم بوده که نشان از احترام متقابل میان دو ملت در دوره‌های مختلف دارد.

وی در ادامه با اشاره به کاهش سطح مراودات اقتصادی میان دو کشور افزود: خروج یکجانبه آمریکا از توافق برجام منجر به خارج شدن شرکت‌های هلندی از بازار ایران شد که خود عامل اصلی کاهش همکاری‌های اقتصادی فیمابین بود لذا امیدواریم با به نتیجه رسیدن مذاکرات وین و رفع تحریم‌های اقتصادی ایران بتوانیم این سطح از تعاملات را افزایش دهیم.

یوهانس ماریا مولن همچنین با بیان اینکه از پایبندی جمهوری اسلامی ایران به تعهدات برجامی خود مطلع هستیم، اظهار داشت: امیدواریم نگاه جمهوری اسلامی ایران و آمریکا در مذاکرات رو به جلو باشد تا زودتر به نتیجه مطلوبی در عرصه جهانی برسد.

سفیر هلند در تهران در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به تحولات منطقه خاطرنشان کرد: از جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری بزرگ و تأثیرگذار در منطقه به دلیل پذیرش اتباع افغانی تشکر می کنیم و تلاش‌های تهران در این رابطه را شایسته قدردانی می دانیم.

طرفین همچنین در این دیدار در خصوص بحران اوکراین و دیگر مسائل مورد علاقه گفتگو و تبادل نظر کردند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin