استاندار فارس به اشتراکات فرهنگی، تاریخی، مذهبی، ادبی و … بین مردم ایران و پاکستان اشاره و تاکید کرد که فارس آماده گسترش همکاری‌ها در ابعاد مختلف با پاکستان است.

به گزارش آوا دیپلماتیک، دکتر محمدهادی ایمانیه در دیدار با سفیر پاکستان در ایران، ضمن تاکید بر اشتراکات فرهنگی، تاریخی، مذهبی، ادبی و… بین مردم دو کشور، علاقه مردم دو کشور را مبنی بر این نقاط اشتراک دانست و عنوان کرد: به نظر می‌رسد در آینده بتوانیم ارتباطات موثری بین کشور پاکستان و فارس پهناور و فرهنگی ایجاد کنیم.

ایمانیه، با اشاره به اینکه فارس بزرگترین مرکز پیوند اعضا دنیا را راه اندازی کرده و مرکز پیوند کبد در شیراز می‌تواند پذیرای بیماران پاکستانی و دستیاران و دانشجویان این کشور باشد.

 استاندار فارس با بیان اینکه دانشمندان پاکستانی در سطوح بالای علمی قرار دارند، همکاری‌ بین دانشگاه‌های استان فارس و این کشور را زمینه‌ای مناسب برای توسعه روابط برشمرد.

به اعتقاد نماینده عالی دولت در استان فارس، ظرفیت‌هایی همچون وجود صنایع الکترونیک و اُپتیک از دیگر مواردی است که می‌تواند همکاری‌های دو کشور را افزایش دهد.

ایمانیه با اشاره به اینکه فارس رتبه دوم تولید محصولات کشاورزی و رتبه اول محصولات باغی کشور را دارد و همچنین با توجه به اینکه پاکستان نیز محصولات کشاورزی منحصر به فردی تولید می‌کند، اظهار کرد : تبادل محصولات بین پاکستان و استان فارس نیز زمینه مناسب دیگری برای همکاری های مشترک است.

استاندار فارس همچنین به وجود تعداد محدودی از اتباع پاکستان در فارس و همچنین تعداد محدودی اتباع استان فارس در پاکستان، رفع مشکلات این افراد را از دیگر مواردی دانست که می‌تواند مورد بحث و پیگیری قرار گیرد.

ایمانیه همچنین به تعلق خاطر و علاقه مسلمانان کشور پاکستان به اهل بیت اشاره کرد و افزود: شیراز سومین حرم اهل بیت و میزبان حرم‌های مطهر برادران اما هشتم شیعیان، حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) است ؛ از این رو گردشگری مذهبی و پذیرایی از زائرین پاکستانی در فارس نیز از موضوعات مشترک بین دو کشور است.

وی ادامه داد: علاوه بر این سالانه تعداد بیشماری از مردم پاکستان برای حضور در مراسم اربعین از فارس عبور می‌کنند که در این راستا نیز آماده خدمت رسانی به این عزیزان هستیم.

استاندار فارس همچنین از لزوم تشکیل کمیته‌ای مشترک بین استان فارس و پاکستان سخن گفت و افزود: زمینه‌هایی مختلف همکاری در این کمیته باید به تفاهم نامه های اجرایی و عملیاتی تبدیل شود.

رحیم حیات قریشی، سفیر کشور پاکستان در جمهوری اسلامی ایران نیز در این دیدار با تایید سخنان استاندار فارس درباره اشتراکات فرهنگی، مذهبی، تاریخی، ادبی و … بین مردم دو کشور عنوان کرد: مردم پاکستان عشق و احساسات زیادی به مردم ایران دارند.

سفیر پاکستان در ایران با بیان اینکه مردم کشورش با آثار ادبی حافظ، سعدی و شاهنامه فردوسی بزرگ می‌شوند.

وی ضمن استقبال از پیشنهاد استاندار فارس برای تشکیل کمیته پیگیری روابط مشترک عنوان کرد: معرفی یک رابط بین استانداری فارس و سفارت پاکستان این روند را تسهیل خواهد کرد.

قریشی با بیان اینکه سالانه تعداد زیادی از پاکستانی‌ها برای پیوند کبد به هند سفر می‌کنند، اظهار کرد: با توجه به شرایط موجود بین دو کشور صدور ویزا برای اتباع پاکستانی با مشکل مواجه شده که این موضوع میتواند زمینه ای برای مراجعه بیماران نیازمند پیوند کبد به شیراز باشد.

سفیر پاکستان همچنین با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر تعداد مرزهای بین دو کشور افزایش یافته از تلاش‌ها برای افزودن بر این تعداد خبر داد.

قریشی با بیان اینکه پاکستان به دنبال افزایش تعاملات اقتصادی با ایران به میزان ۵ میلیارد دلار است، تاکید کرد: استان فارس می‌تواند نقش موثری در تقویت روابط دو کشور داشته باشد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin