بیستمین کنگره ملی حزب کمونیست چین در پکن برگزار شد و طی آن شی جین پینگ به عنوان دبیر کل بیستمین کمیته مرکزی حزب حاکم این کشور انتخاب شد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، در همین رابطه «چانگ هوآ»، سفیر چین در ایران در یادداشتی تحت عنوان «درهای باز چین گشوده ‌تر خواهد شد» به واکاوی رویداد فوق پرداخته که متن آن به شرح زیر است:

طی روزهای اخیر، بیستمین کنگره ملی حزب کمونیست چین که توجه جهانیان را به خود جلب کرده است، پس از انجام دستور کارهای مختلف با موفقیت به پایان رسید. این کنفرانس بسیار مهم در زمان کلیدی برگزار می ‌شود که ملت چین در حال آغاز سفری جدید برای ساختن یک کشور سوسیالیستی مدرن هستند و به سمت دومین هدف صد ساله به جلو حرکت می کنند و نقطه عطفی در روند توسعه چین رقم می زند. جناب آقای شی جین پینگ، دبیر کل کمیته مرکزی حزب کمونیست چین در گزارش خود به این کنفرانس مطرح نمودند که  از طریق مدرنیزاسیون به سبک چینی رستاخیز باشکوه ملت چین را به طور کامل به پیش می بریم و آن را وظیفه اصلی حزب کمونیست چین در عصر جدید و سفر جدید تعیین کردند. این روند بزرگ و عظیم تأثیر عمیقی بر جهان خواهد داشت و همچنین به نفع بشریت خواهد بود.

چین کشوری بزرگ با نزدیک به یک پنجم جمعیت جهان و بیش از 18 درصد از کل تولید اقتصادی جهان است. حزب کمونیست چین به عنوان بزرگترین حزب سیاسی جهان با بیش از 96 میلیون عضو که دومین اقتصاد بزرگ جهان را رهبری می کند، حفاظت از استحکام سیاسی، تداوم و ثبات خود نه تنها به بیش از 1.4 میلیارد چینی بلکه کل جامعه بشری مربوط می شود. دستاوردهای درخشان و تغییرات بزرگ چین در ده سال گذشته اساساً مرهون جناب آقای شی جین پینگ به عنوان هسته کمیته مرکزی حزب و هسته کل حزب در راس آن و راهنمایی اندیشه شی جین پینگ در مورد سوسیالیسم با ویژگی های چینی برای عصر جدید است. حزب کمونیست چین نه تنها مردم چین را به سمت دستیابی به “حکومتداری مطلوب چین” هدایت کرده بلکه همچنین می تواند شکل جدیدی از تمدن انسانی را با مدرنیزاسیون به سبک چینی ایجاد کند.

جناب آقای شی جین پینگ، دبیر کل کمیته مرکزی حزب کمونیست چین خاطرنشان کرد که اکنون تغییرات جهان و تاریخ به شکلی بی‌سابقه در حال رخ دادن است. چین  سیاست خارجی مستقل، صلح آمیز و غیر وابسته را اجرا کرده، بر توسعه همکاری دوستانه با سایر کشورها بر اساس اصول پنج گانه همزیستی مسالمت آمیز پافشاری می کند و به سیاست اساسی ملی مبنی بر گشایش در برابر جهان پایبند است. مردم چین آمادگی دارند که با مردم جهان دست در دست دهند تا آینده ای بهتر برای بشریت بسازند!

آبادانی کشور و شادی و سعادت مردم هدف مشترک جامعه بشری است و چین نیز از این قاعده مستثنی نیست. اما ویژگی چین  این است که مسیر جدیدی را پیدا کرده است که مناسب شرایط ملی خود می باشد و به دستاوردهای درخشانی و بی نظیر دست یافته است. مخصوصا تغییرات بزرگ ده سال کذشته نشان می دهد که انتخاب و در پیش گرفتن مسیر درست برای توسعه کشور چین چقدر مهم است. توفیق مدل مدرنیزاسیون به سبک چینی اساساً منحصر به فرد بودن مدل مدرنیزاسیون غربی را شکسته و نشانگر تنوع مدل های مدرنیزاسیون جهان محسوب می شود.

 در دیدار اعضای جدید کمیته دائمی دفتر سیاسی بیستمین کمیته مرکزی حزب کمونیست چین با خبرنگاران چینی و خارجی، دبیرکل شی جین ‌پینگ مجددا تاکید نمودند که درهای باز چین گشوده ‌تر خواهد شد. توسعه چین از جهان جدایی ناپذیر است و جهان نیز برای توسعه خود به چین نیاز دارد. بیستمین کنگره ملی حزب کمونیست چین محتوای مربوط به ترویج ارزش های مشترک بشریت از جمله صلح، توسعه، انصاف، عدالت، دموکراسی، آزادی و همچنین تحقق صلح و امنیت پایدار، رفاه مشترک، گشایش، زیبایی در جهان در منشور حزب کمونیست چین اضافه کرده است که بینش بین المللی و احساسات جهانی کمونیست های چینی در عصر جدید را منعکس می کند.

سفر جدید پر از شکوه و رویا خواهد بود. در مواجهه با تغییرات جهان و تاریخ، عزم ما برای ادامه راه سوسیالیسم با ویژگی های چینی تغییر نخواهد یافت؛ تمایل ما برای یادگیری متقابل  و همکاری با سایر کشورها برای نتایج برد-برد تغییر نخواهد یافت؛، اراده ما برای دست در دست دادن با جهان  تغییر نخواهد یافت.

خوشحالم که می بینم محافل مختلف در ایران به بیستمین کنگره ملی حزب کمونیست چین توجه زیادی داشته و نظرات مثبتی داده اند. جناب آقای ابراهیم رئیسی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران در پیام تبریک خطاب به جناب آقای شی جین پینگ خاطر نشان کرد که تحقق اهداف مشارکت جامع راهبردی ایران و چین، الگویی از گسترش همه ‌جانبه روابط بر مبنای منافع و احترام متقابل ارائه می ‌کند و همکاری در چارچوب نهادها و سازمان ‌های چندجانبه، علاوه بر تأمین منافع دو کشور، بر صیانت از ثبات و صلح بین‌المللی کمک می ‌نماید. چین و ایران در مواجهه با شرایط پیچیده بین ‌المللی، همبستگی و همکاری را تقویت کرده ‌اند که منافع مشترک دو طرف را افزایش داده و از حقوق و منافع مشروع کشورهای در حال توسعه محافظت کرده است. ما همیشه روابط چین و ایران را در سطح استراتژیک و با چشم انداز بلندمدت ارزیابی می کنیم و مایل هستیم با ایران برای ارتقای مشارکت جامع راهبردی  دو کشور بیش از پیش همکاری کنیم.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin