رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در دیدار با سفیر سوئیس تاکید کرد: توسعه آموزش‌های محیط زیست یکی از اساسی‌ترین نیازهای کنونی ایران است.

به گزارش آوا دیپلماتیک، عیسی کلانتری در دیدار با مارکوس لایتنر ضمن تاکید بر اهمیت گسترش آموزش و بسترسازی برای مشارکت عمومی در حفظ محیط زیست گفت: ارتقای آموزش و افزایش آگاهی جامعه در زمینه محیط زیست به ویژه در شاخه‌های طبیعی، انسانی همچنین محیط‌‌بانی برای ایران بسیار حائز اهمیت است.

وی ضمن اشاره به خسارت‌های وارد شده به محیط‌‌بانان به دلیل عدم برخورداری از آموزش کافی و تخصصی از موسسات، دانشگاه‌ها و مراکز علمی سوییس دعوت کرد تا در این زمینه با ایران همکاری کنند.

معاون رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسش سفیر سوییس در خصوص شرایط مدیریت منابع و مصارف آب در ایران، به تشریح شرایط رودخانه‌ها، تالاب‌ها و دریاچه‌ها، اقدامات دولت برای حفاظت از این منابع ارزشمند و تلاش برای تغییر و اصلاح الگوهای مدیریت منابع و مصارف آب در ایران پرداخت.

در ادامه این نشست، کاوه مدنی، معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست با تشریح فعالیت‌ها و دستاوردهای ایران در حوزه بین‌‌المللی محیط زیست طی سال‌های اخیر، توضیحاتی در خصوص نتایج کسب شده از حضور ایران در اجلاس‌های محیط زیستی جهان طی یک ماه اخیر همچون اجلاس یک سیاره پاریس، اجلاس نایروبی، اجلاس تایلند و نشست‌های حاشیه‌ای این اجلاس‌ها ارائه کرد.

وی ضمن اشاره به نقش سازمان حفاظت محیط زیست در تسهیل ارتباط نهادهای مدنی محیط زیستی کشور با نهادهای مدنی محیط زیستی در سایر کشورهای جهان به منظور انتقال تجربیات و دانش مشترک اظهار داشت: این موضوع می‌تواند یکی از محورهای همکاری محیط زیستی ایران و سوییس باشد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در کنار همکاری برای آموزش مسئولیت‌های اجتماعی در زمینه حفظ محیط زیست از اشتراک تجارب و دانش میان مجموعه‌های تحقیقاتی و فناوری دو کشور با محوریت اقتصاد و فناوری سبز استقبال می‌کنیم.

مدنی با تاکید بر لزوم همکاری‌های بین المللی تصریح کرد: ایران همواره آماده گسترش همکاری‌های بین‌المللی محیط زیستی خود به ویژه با کشورهای همسایه است.

مارکوس لایتنر، سفیر سوئیس در ایران ضمن استقبال از تبادل تجربیات و دانش محیط زیستی میان موسسات تحقیقاتی و علمی دو کشور خاطرنشان کرد: تجربه سوییس در این زمینه نشان داد که تمرکز آموزش بر دانش‌آموزان با سنین پایین‌‌تر دارای اثرگذاری بسیار بیشتری است.

وی اشاره‌ای هم به علاقه‌مندی شرکت‌های سوییسی فعال در ایران برای تعریف مسئولیت‌های اجتماعی خود در حوزه محیط زیست کرد و ابراز داشت: این شرکت‌ها می‌‌توانند همکاری خوبی با سازمان‌های مردم نهاد محیط زیستی در ایران به منظور تقویت ایفای مسئولیت‌‌های اجتماعی در حوزه محیط زیست داشته باشند.

سفیر سوئیس ضمن طرح پرسشی در خصوص شرایط مدیریت منابع و مصارف آب در ایران با توجه به شرایط خشکسالی، ابراز داشت: در سوییس مردم آغازگر نهضت حفاظت از محیط زیست بودند و در واقع سنت حفظ محیط زیست در سوییس از پایین به بالا منتقل شد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin