سفیر ژاپن در تهران با بیان اینکه تا چند سال پیش حجم مبادلات تجاری ایران و ژاپن حدود یک میلیارد دلار بود، اظهار کرد:‌ در حال حاضر حجم مبادلات دو کشور به خاطر موضوع تحریم‌های آمریکا به شدت کاهش پیدا کرده و این رقم کمتر از ۲۰۰ میلیون دلار است.

به گزارش آوا دیپلماتیک، آیکاوا کازوتوشی در گفت‌وگو با ایسنا در ارتباط با همکاری‌های دو کشور ایران و ژاپن در حوزه مسائل بهداشتی و همچنین بلایای طبیعی افزود: در حال حاضر ایران و ژاپن در موضوعات مختلفی در حوزه های مورد اشاره با یکدیگر همکاری می‌کنند که در این زمینه می‌توان به موضوع مقابله با کرونا و ارسال واکسن کرونا از سوی ژاپن به تهران اشاره کرد.

وی در همین ارتباط افزود: در همین راستا چند محموله واکسن کرونا در طول دوران شیوع کرونا از سوی ژاپن به ایران ارسال شد.

این دیپلمات ارشد ژاپنی در تهران گفت: همچنین ایران و ژاپن در حوزه مقابله با فجایا و بلایای طبیعی از جمله زلزله و سیل نیز با یکدیگر همکاری کرده‌اند و کمک‌هایی از سوی ژاپن به تهران در این زمینه اهدا شده است.

سفیر ژاپن در پاسخ به این سوال که در مارس سال جاری قرار بود وزیر خارجه ایران به ژاپن سفر داشته باشد و این سفر به تعویق افتاد، آیا زمان جدیدی برای این سفر مشخص شده است، گفت: در این ارتباط بهتر است از مقامات دولتی ایران بپرسیم و ما از سفر مقامات تهران به توکیو از جمله آقای امیرعبداللهیان وزیر خارجه استقبال می‌کنیم.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا در آینده نزدیک قرار است هیئتی از ژاپن به تهران سفر کند، تصریح کرد: چند روز پیش آقای «سونامی» رئیس بنیاد صلح ساساکاوای که در زمینه تبادلات دانشگاهی و برابری جنسیتی فعالیت می‌کند به تهران آمد و با برخی از مقامات تهران از جمله آقای کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفتگو کرد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin