مارکوس لایتنر سفیر سوئیس در تهران با کاظم جلالی رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، کاظم جلالی در این نشست با اشاره به روند همکاری‌های دو جانبه بین جمهوری اسلامی ایران و سوییس گسترش روابط علمی-دانشگاهی بین دو کشور را با توجه به ظرفیت‌های دانشگاهی دو کشور حائز اهمیت دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران و سوییس روابط حسنه‌ای با هم دارند و زمینه‌های مناسبی برای گسترش تعاملات علمی بین دو کشور وجود دارد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات،‌ اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد که دو کشور ایران و سوییس بتوانند از تجربیات نظام آموزشی یکدیگر در ارتقای توانمندی‌های این حوزه بهره ببرند.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران و سوییس می‌توانند در بخش پروژه‌های علمی و پزشکی با هم همکاری داشته باشند و این مهم بستر مناسبی برای رشد و ارتقای همکاری‌های فی‌مابین در عرصه‌های گوناگون به ویژه در حوزه علمی – پژوهشی فراهم آورده است.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس با تشریح عملکرد این مرکز در ارائه مشاوره در حوزه قانونگذاری به نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: ‌مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش‌های کارشناسی و پژوهشی در حوزه‌های مختلف به صورت نوبه‌ای تهیه و در اختیار نمایندگان و مسئولان کشور قرار می‌دهد.

وی افزود:‌ مرکز پژوهش‌های مجلس در طول سال‌های اخیر تلاش کرده است تا با امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری مشترک از توان و ظرفیت دانشگاه‌ها و مراکز علمی جهت تهیه گزارش‌های کارشناسی بهره ببرد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به روند تصویب برجام و دستیابی به توافق هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۵، گفت: امروز جمهوری اسلامی ایران باید علاوه بر جبران هزینه‌هایی که پرداخته از منافع برجام نیز منتفع شود.

وی با تاکید براینکه برجام آزمونی برای اعتماد ایران به طرف‌های مقابل است، افزود: برجام که می‌توانست شروعی برای همکاری‌ها و اعتماد به طرف مقابل باشد، ولی با روندی که برخی کشورهای غربی خصوصا آمریکا در پیش گرفته ‌به عامل بزرگ بی‌اعتمادی برای ایران تبدیل شده است.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران آمادگی و توان گفتگو برای حل مشکلات منطقه را دارد،‌ تاکید کرد: اگر در روند اجرا و پیشبرد برجام خللی ایجاد شود، ‌احتمال هرگونه مذاکره و اعتماد به غرب در آینده را از بین خواهد برد.

مارکوس لایتنر سفیر سوییس در تهران نیز در این نشست فعالیت علمی و دانشگاهی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی را حرفه‌ای دانست و گفت: این مرکز در امور علمی و دانشگاهی با توفیقات بسیاری ظاهر شده است و پیشبرد اهداف راهبردی مجلس شورای اسلامی با تمرکز بر عملکرد مرکز پژوهش‌های مجلس تحسین برانگیز است.

وی با تحسین عملکرد مرکز پژوهش‌های مجلس در ارائه مشورت به نمایندگان مجلس، این روند را مدلی کارآمد دانست و ابراز امیدواری کرد تا بتوان این کارکرد را جهت اطلاع نمایندگان پارلمان سوییس نیز ارائه کند.

سفیر سوییس در تهران با ابراز خرسندی از گسترش روابط سوییس با جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: ما در جمهوری اسلامی ایران قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بسیار زیادی می‌بینیم و امیدواریم با گسترش و افزایش سطح مبادلات علمی و پژوهشی بین دانشگاه‌های سوییس و جمهوری اسلامی ایران و فراهم آوردن زمینه‌های ارتباط بیشتر،‌ سطح مناسبات دو کشور ارتقا یابد.

لایتنر در پایان با تاکید براینکه موضع سوییس حفظ برجام است، گفت: سوییس در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ نقش مهمی داشته است و همچنان همان احساس مسئولیت را نسبت به برجام دارد و به هماند روند قبلی ادامه خواهد داد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin