سفیر سوئد پس از امضای تفاهم‌نامه‌ با دانشگاه لرستان از لزوم برقراری ارتباط مراکز حرفه ایی آموزش سوئدی با دانشگاه های ایران خبر داد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، پیتر تیلر سفیر سوئد در ایران طی دیدار با رئیس و معاونان دانشگاه لرستان اظهار داشت: دانشگاه‌های کشور سوئد زیر نظر یک سازمان به صورت کاملاً مستقل اداره می‌شوند و برای برقراری روابط با دانشگاه‌های دیگر کشورها طی نیازشان عمل می‌کنند.

وی افزود: در بازگشت به سوئد، تفاهم‌نامه‌ تنظیم‌شده توسط دانشگاه لرستان را به این سازمان ارائه خواهم داد تا در صورت لزوم خود آن‌ها نسبت به برقراری ارتباط اقدام نمایند و زمینه‌های لازم را برای تعامل ایجاد نمایند.

سفیر سوئد با بیان اینکه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مطبوعش درباره‌ آموزش و فراگیری هیچ‌گونه مسئولیتی برای ارائه گزارش به دولت ندارند، بیان کرد: مراکز آمورش حرفه‌ای سوئد مراحل آموزشی مستقل به خود را دارند و همگی تحت پوشش سازمانی غیردولتی هستند.

تیلر به دبیرستان‌های فنی و حرفه‌ای این کشور اشاره و تصریح کرد:در این دبیرستان‌ها برای ارتقای سطح مهارت دانش‌آموختگان، رشته‌های خاصی که در ارتباط با صنایع کشور هستند، تدریس می‌شود.

وی با اعلام اینکه در دبیرستان‌های فنی و حرفه‌ای سوئد افراد برای ورود به بازار کار حرفه‌ای آماده می‌شوند گفت: هر دانشگاهی بر حسب نیاز صنعتی در حیطه جغرافیایی خود رشته‌های تخصصی را معرفی می‌کند.

وی افزود: رشته‌ فناوری اطلاعات و ارتباطات تنها رشته‌ای است که دانشگاه‌های سوئد دنبال تحقیق در آن نیستند.

تیلر ادامه داد: کار مطالعه روی رشته‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم‌افزارهای داده‌پردازی در سوئد بر عهده شرکت‌های این کشور است؛ به طوری که شرکت مخابراتی اریکسون سوئد که مخترع بلوتوث است، در این بخش فعالیت چندین ساله‌ای دارد.

سفیر سوئد، نگاه به بازاریابی یک محصول در این کشور را نیمه دانشگاهی و نیمه‌حرفه‌ای ذکر کرد و گفت: در دانشگاه‌های سوئد به موضوع یک تحقیق از نقطه‌نظر صنعتی توجه می‌شود و تحقیقات دانشگاهی در این کشور روی چگونگی افزایش آگاهی انسان نسبت به محیط پیرامون خود است.

تیلر اظهار داشت: کشور سوئد از نظر نیروی کار و پایین بودن هزینه‌ آن نمی‌تواند با ایران رقابت داشته باشد، ولی این رقابت برای کسب آگاهی می‌تواند وجود داشته باشد.

وی بالا بودن کیفیت آموزشی دانشگاه‌ها را علاقه‌ مشترک هر دولتی دانست و گفت: دانشگاه‌های سوئد برخلاف دانشگاه‌های ایران و لرستان خوابگاه ندارند که این یکی از معایب دانشگاه‌های ما به شمار می‌رود.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin