معاون اقتصادی استاندار از برگزاری هفته فرهنگی اصفهان در شهر بخارست طی هفته آینده خبر داد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، معاون اقتصادی استاندار اصفهان پس از دیدار با “میرلا کارمن گرکو” سفیر رومانی در تهران در محل تالار اشرف اصفهان با اشاره به ابراز تمایل و استقبال تبادل علمی و فرهنگی رومانی با اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان داشت: این گروه فرهنگی رومانیایی از اعضای هیات علمی یکی از دانشگاه های رومانی بودند که نیز تفاهم نامه ای با دانشگاه اصفهان در زمینه علمی و پژوهشی با رییس این دانشگاه منعقد کردند.

امیر رضا نقش افزود: همچنین هفته فرهنگی ایران در بخارست هفته آینده برگزار و حدود ۲۰ نفر از اساتید صنایع دستی اصفهان به این مراسم دعوت شده اند که کارگاه های آموزشی برگزار کنند.

معاون اقتصادی استاندار اصفهان تصریح کرد: در بخش اقتصادی و کشاورزی نیز در آذر ماه جاری نمایشگاهی از محصولات کشاورزی بین رومانی و اصفهان با میزبانی اصفهان برای حضور فعالان و بازرگانان کشاورزی برگزار می شود.

وی ادامه داد: امشب در این دیدار پیشنهاد تفاهمنامه جهت گسترش بین دانشگاهی با سایر دانشگاه های اصفهان و رومانی از جمله دانشگاه هنر مطرح شد.

نقش گفت: با توجه به اینکه دانشگاه معتبر و بین المللی در اصفهان وجود دارد لذا می توان در تبادل دانشجو و استاد و نیز برگزاری دوره های کوتاه مدت و بلند مدت و تبادل استاد و دانشجو در جهت توسعه دیپلماسی علمی بهره برد.

“میرلا کارمن گرکو” سفیر رومانی نیز در این دیدار به علاقه مندی آموزش زبان فارسی و دوره های آموزشی در دانشگاه های این کشور اشاره کرد و گفت: امروز در بازدید از اصفهان متوجه شدیم فرهنگ مردم همانند سازه ها و بناهای آن بسیار غنی است.

وی افزود:معتقدیم دانشجویانی در رومانی هستند که علاقه مند به یادگیری این زبان هستند و ما در همین راستا دیداری از دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان داشتیم.

سفیر رومانی در تهران تصریح کرد:دانشگاه های رومانی در رشته های علوم انسانی،پزشکی و فنی و مهندسی تمایل همکاری با دانشگاه اصفهان دارند.

 وی اضافه کرد: زبان فارسی در دانشگاه بخارست در حوزه آموزش زبان فارسی با دانشگاه اصفهان همکاری می کند.

“میرلا کارمن گرکو” ادامه داد: همچنین در بخش کشاورزی نیز ما را وزارت خانه جهاد کشاورزی ایران وارد مذاکره شده ایم و همکاری بسیار خوبی در این زمینه از قبل داشته که خواستار توسعه آن هستیم.

این هیات رومانیایی فردا از دانشگاه هنر اصفهان و نیز مسجد جامع اصفهان بازدید خواهند داشت.

درحال حاضر تعداد دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در کشور رومانی بیش از ۲۰۰۰ نفر است.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin