دولت جمهوری اسلامی پاکستان میزبانی دهمین نشست وزرای سازمان همکاری اقتصادی (اکو) در زمینه کاهش خطرپذیری بلایا را بر عهده داشت.

به گزارش آوا دیپلماتیک، این مجمع حائز اهمیت، وزرا و معاونان کشورهای عضو اکو را در کنار نمایندگان سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی گرد هم آورد تا به تبادل نظر و رایزنی‌های سازنده پیرامون چالش‌های حیاتی مرتبط با کاهش مخاطرات بلایا در منطقه اکو بپردازند.

این نشست بستر حیاتی و مغتنمی را برای کشورهای عضو فراهم آورد تا به تبادل تجارب برتر، شناسایی چالش‌های مشترک و تبیین راهکارهای نوآورانه با هدف ارتقای همگرایی منطقه‌ای در راستای کاهش خطرات بلایا مبادرت ورزند.

شرکت‌کنندگان در پرتو این تلاش‌های جمعی، تقویت ظرفیت منطقه اکو جهت پاسخگویی مؤثر به بحران‌ها و نیز تحکیم تاب‌آوری در برابر تهدیدات آتی را مواعده نمودند.

در جریان این نشست، «اعلامیه اسلام‌آباد» به تصویب رسید که گواهی بر تجدید میثاق کشورهای عضو اکو جهت تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و به‌روزرسانی «چارچوب منطقه‌ای اکو برای کاهش خطرپذیری بلایا (ECORFDRR)» برای دوره پنج‌ساله ۲۰۲۵-۲۰۳۰ به‌شمار می‌رود.

این اعلامیه بر اهمیت مبرم ارتقای سطح کاهش مخاطرات از طریق ابتکارات هدفمندِ ظرفیت‌سازی و رویکردهای نوآورانه تأکید می‌ورزد.

افزون بر این، حاضرین بر توسعه تعاملات با سازمان‌های بین‌المللی به منظور پیاده‌سازی برنامه‌های مشترک در راستای ارتقای تاب‌آوری محیطی پای فشردند.

در مجموع، این نشست وزیران، نقطه عطفی ناگزیر در پیشبرد تلاش‌های معطوف به کاهش خطرپذیری بلایا در سراسر منطقه اکو تلقی می‌شود.

این مجمع با بسترسازی برای همگرایی میان کشورهای عضو و تعامل با شرکای بین‌المللی، شالوده استراتژی منسجمی را جهت تقلیل آثار سوء بلایا بنیان نهاده است.

تعهدات اتخاذشده و راهبردهای مورد بحث، نقشی تعیین‌کننده در مواجهه با چالش‌های فوری ناشی از مخاطرات طبیعی ایفا خواهند کرد و در نهایت، مسیر را برای دستیابی به آینده‌ای امن‌تر و تاب‌آورتر در منطقه هموار می‌سازند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin