سفیر فنلاند در سفر به استان مازندران با عطااله کاویان مدیرکل حفاظت محیط زیست و معاونان این اداره کل دیدار کرد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، عطااله کاویان مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در دیدار با کاهیلوئوتو سفیر فنلاند ضمن ابلاغ سلام دکتر علی سلاجقه معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، به بیان مختصری از روند مدیریت محیط زیست در ایران و برشمردن برخی از ظرفیت‌های جغرافیایی و اقتصادی و تشریح موقعیت اقلیمی مازندران پرداخت و گفت: مازندران هفتمین استان از نظر جمعیت و هجدهمین استان از نظر مساحت است که تراکم بالای جمعیت این استان را نشان می‌دهد. از سوی دیگر این استان به عنوان یک استان تفریحی توریستی در ایران شناخته می‌شود و بسیاری از مردم ایران در تعطیلات علاقه‌مند هستند از زیبایی‌ها و طبیعت استان دیدن کنند.

عطااله کاویان افزود: تراکم جمعیت بالا و توسعه‌ سکونتگاه‌ها، راه‌های ارتباطی و گسترش زیرساخت‌ها، خدمات و صنایع و همچنین افزایش آلاینده‌ها در این استان طی سال‌های اخیر چالش‌هایی را برای محیط زیست ایجاد کرد که می‌توانیم برای مدیریت این چالش‌ها از تجارب موفق فنلاند بهره بگیریم.

وی اظهار کرد: البته خوشبختانه در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به محیط زیست شد. برنامه‌های مدونی برای حفظ محیط زیست تدوین شده که در همه استان‌ها از جمله مازندران مد نظر سازمان قرار دارد. با این حال با توجه به چالش‌های متعددی که مازندران در حوزه محیط زیست دارد، علاقه‌مند به استفاده از تجربه فنلاند در این زمینه هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط مازندران خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات ما دراستان  مازندران که علاقه‌مند هستیم برای حل آن از تجربیات فنلاند استفاده کنیم مدیریت پسماند و تبدیل آن به انرژی پایدار است. فنلاند در فهرست کشورهای دوستدار محیط زیست قرار دارد و از رتبه بالایی برخوردار است. از اشکال مختلف انرژی‌های نو و تجدیدپذیر به خوبی استفاده می‌کند. بنابراین تمایل داریم تا دانش و تجربه این کشور را در این موارد به کار بگیریم.

کاویان تصریح کرد: امیدوارم در قالب برنامه‌هایی پایدار به صورت مشترک بتوانیم در این حوزه‌ها و همچنین تجربیات فنلاند در زمینه مدیریت منابع آبی و تالاب‌ها، با توجه به این که کشور تالاب‌هاست، ارتباطات و همکاری‌های مشترک و استفاده از تجربیات موفق این کشور را داشته باشیم.

وی افزود: البته در این مسیر همکاری وزارت راه و شهرسازی نیز با  UNDP می‌تواند الگوی خوبی برای ادامه کار از طرف سازمان حفاظت محیط زیست با این نهاد بین‌المللی باشد.

در ادامه کاری کاهیلوئوتو سفیر فنلاند، ضمن قدردانی از مسئولان مازندران برای هماهنگی برگزاری این نشست‌ها، اظهار کرد: منطقه دریای خزر یکی از نقاط مورد علاقه فنلاند برای فعالیت‌ها و همکاری‌های اقتصادی، مدیریتی و انتقال دانش مرتبط با حوزه محیط زیست به حساب می‌آید.

کاهیلوئوتو اظهار کرد: برنامه توسعه ملل متحد / UNDP طرح‌های خاصی در منطقه گیلان و مازندران برای مدیریت آب و پسماند داشت. فنلاند هم تجربه بسیار زیادی در این زمینه‌ها دارد که حاضر است این تجارب را در اختیار مازندران قرار دهد. طی سال‌های گذشته وزارت راه و شهرسازی ایران و دفتر توسعه سازمان ملل متحد همکاری‌های مشترکی داشتند که از این تجربه‌ها می‌توان بهره‌گیری کرد.

وی افزود: بخش مدیریت آب در فنلاند بسیار قوی است. کشور ما در زمینه طبیعت، پسماند، پساب و مدیریت منابع آب مطالعات زیادی داشت و در حوزه پساب، توسعه استفاده درست از پسماند، تبدیل پسماند به انرژی پیشینه‌ای قوی دارد. مجمع آب فنلاند یکی از بخش‌های بسیار مهم در این کشور به شمار می‌آید که مطالعاتی در منطقه دریای خزر هم انجام داده است.

سفیر فنلاند در تهران تصریح کرد: کشور ما قادر است که راهکارهایی در این زمینه‌ها مانند مدیریت پسماند و تولید انرژی از پساب و پسماند به شما ارائه دهد. ما علاقه‌مند به حرکت در این زمینه‌ها هستیم. ظرفیت‌های خوبی برای همکاری بین دو طرف در این بخش‌ها وجود دارد که منتظر اقدامات مربوط به شکل‌گیری این همکاری‌ها می‌مانیم تا تجارب خود را انتقال دهیم.

در این نشست احمد دنیا نور مدیرعامل انجمن دوستی ایران و فنلاند هم که همراه با سفیر فنلاند به مازندران سفر کرد، در دیدار با مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران اظهار کرد: شاخص‌ترین موضوع در فنلاند محیط،زیست و فناوری‌های نوین است. سفیر فنلاند در این سفر می‌خواهد بررسی کند که در مازندران کدام ظرفیت برای افزایش ارتباط به منظور پیشبرد اهداف اقتصادی و مدیریتی جایگاه برتری دارد.

احمد دنیانور گفت: البته حوزه آب و محیط زیست طبیعتا شاخص‌ترین وجه مشترک بین مازندران و فنلاند است. فنلاند با توجه به سطح پوشش جنگلی گسترده‌اش در حوزه درخت و جنگل نیز شاخص است. سفیر فنلاند برای این ماموریت در مازندران حضور دارد که ظرفیت‌های افزایش ارتباط با مازندران را مورد بررسی قرار دهد.

مدیرعامل انجمن دوستی ایران و فنلاند خاطرنشان کرد: با توجه به جایگاه مازندران در بخش محیط زیست و تجربه بالای فنلاند در این حوزه، شاید این دپارتمان یکی از تخصصی‌ترین جلسات هیئت فنلاندی در این سفر به مازندران است و از این منظر باید جدی گرفته شود.

دنیانور اظهار کرد: ضایعات و پسماند شهرهای صنعتی که در مازندران و گیلان رها شده و چالش‌های زیادی ایجاد کرده با فناوری و دانش فنی قابل مهار است. امیدوارم این همکاری بین مازندران و فنلاند ایجاد شود و ادامه پیدا کند تا این چالش‌ها با انتقال تجربه‌ها کاهش یابد.

مدیرعامل انجمن دوستی ایران و فنلاند اظهار کرد: امروز هزاران ایرانی در فنلاند زندگی می‌کنند که در بخش‌های مختلف فعال هستند. فنلاندی‌ها با آغوش باز ایرانیان را پذیرفته‌اند.

در این نشست معاونان اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران نیز پرسش‌هایی را در حوزه معاونت خود با هدف دریافت تجربه‌های فنلاند در حوزه‌های مختلف محیط زیست مطرح کردند که سفیر فنلاند اعلام کرد هماهنگی لازم برای ارائه پاسخ‌های فنی و کارشناسی از سوی متخصصان این کشور را انجام خواهد داد.

مدیریت پسماند، مدیریت و بهره‌برداری اصولی و علمی از جنگل‌ها، مدیریت و بهره‌برداری از معادن، پرورش ماهی در قفس، آموزش فرهنگ محیط زیست و برخی مسائل دیگر مرتبط با محیط زیست که فنلاند بالاترین شاخص‌های بین‌المللی مرتبط با آن‌ها را دارد از نکاتی بودند که مسئولان محیط زیست مازندران درخواست انتقال تجربه فنلاندی‌ها به این استان را مطرح کردند.

سفیر فنلاند در پایان این مراسم کتاب «صد نوآوری از فنلاند» را به عنوان چکیده‌ای از مبانی به کار گرفته شده در توسعه این کشور به مسئولان مازندرانی اهدا کرد. همچنین از سفیر فنلاند نیز با اهدای کتاب اطلس محیط زیست مازندران و جاجی به عنوان یکی از منسوجات بومی این استان تجلیل شد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin