سیصد و سومین نشست شورای نمایندگان دائم سازمان همکاری اقتصادی (اکو) در تاریخ ۲۷ ژانویه ۲۰۲۶ تشکیل جلسه داد.

این نشست با سخنان آقای محمد مدثر تیپو، نماینده دائم و سفیر جمهوری اسلامی پاکستان، آغاز شد.

وی طی مراسمی کوتاه، ریاست این شورا را از سفیر اونتالاپ اونالبایف، رئیس پیشین شورا از جمهوری قزاقستان، تحویل گرفت.

سفیر تیپو در اظهارات خود تصریح نمود که پاکستان، به عنوان یکی از اعضای بنیان‌گذار اکو، از بدو تأسیس این سازمان همواره به اهداف و اصول آن پایبند بوده است.

وی با اشاره به سناریوهای نوظهور در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، بر اهمیت فزاینده‌ی همگرایی و توسعه‌ی همکاری‌های منطقه‌ای تأکید ورزید.

سفیر تیپو در ادامه، بار دیگر بر تعهد راسخ پاکستان به سازمان اکو و آرمان‌های آن در راستای تأمین منافع جمعی و خیر عمومی کشورهای عضو تأکید کرد.

در ادامه، سفیر اونالبایف از همکاری و حمایت‌های بی‌دریغ تمامی هیئت‌های دیپلماتیک در طول دوره ریاست قزاقستان قدردانی نمود.

وی خاطرنشان ساخت که شورای نمایندگان دائم همواره بستر و مجمعی کارآمد برای پیشبرد همکاری‌های عملیاتی بوده است.

او همچنین ضمن تبریک به سفیر تیپو به‌مناسبت تصدی کرسی ریاست شورا، نسبت به تداوم تعهد سازنده پاکستان به اکو ابراز اطمینان نمود.

سپس، دبیرکل سازمان اکو از سفیر اونتالاپ و تیم متبوع وی جهت هدایت و راهبری امور سازمان در سال ۲۰۲۵ تشکر کرد و برگزاری موفقیت‌آمیز چندین نشست وزرا و همچنین هفدهمین اجلاس سران اکو را مورد توجه قرار داد.

وی ضمن تبریک به سفیر تیپو به‌ مناسبت عهده‌داری ریاست شورای نمایندگان دائم بر اساس سازوکار جدید و مصوبِ دوره‌ی دو ساله، نسبت به رهبری و مدیریت پاکستان ابراز اطمینان کرد.

دبیرکل با اشاره به جدول زمانی فشرده و برنامه‌ریزی‌شده برای برگزاری نشست‌های متعدد وزرا در بخش‌های مختلف طی سال ۲۰۲۶، از کشورهای عضو خواست تا به‌منظور تضمین مشارکت مؤثر و تمهید مقدمات لازم، تواریخ پیشنهادی خود را در اسرع وقت تثبیت و تأیید نمایند.

در پایان، هیئت‌های نمایندگی کشورهای عضو نیز ضمن تبریک به پاکستان به‌مناسبت احراز ریاست این شورا برای دوره ۲۰۲۶-۲۰۲۷ و تمجید از عملکرد موفق قزاقستان در طول دوره ریاست خود در سال ۲۰۲۵، از پیشرفت‌های حاصل‌شده در سازمان اکو استقبال کردند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin