سفیر آفریقای جنوبی در تهران طی نشستی در محل این سفارت خانه با اشاره به هدف برگزاری آن گفت: قرار است از این به بعد چنین نشست هایی برگزار شود تا در جریان اتفاقات جدید بین دو کشور قرار گیریم و تحولات جدید به روزرسانی شود.

به گزارش آوا دیپلماتیک، ویکا کومالو، تصریح کرد: در حال حاضر در آفریقای جنوبی دو نوع انتخابات برگزار می شود به صورت ملی و محلی که انتخابات محلی یکی از بزرگترین انتخابات است و اهمیت آن از این رو است که نشان می دهد از لحاظ اقتصادی کجا ایستاده ایم و به حزب حاکم و عملکرد آن حزب کمک می‌کند.

این دیپلمات آفریقای جنوبی همچنین بیان کرد: در مورد انتخابات ملی نیز اعضای پارلمان انتخاب می شوند در واقع رقابت در انتخابات‌ها بسیار تنگاتنگ است. صد حزب سیاسی در آفریقای جنوبی وجود دارند که با یکدیگر رقابت می کنند تا کرسی لازم را به دست آورند. برای این که بتوانند وارد حیطه مدیریتی شوند.

کومالو همچنین بیان کرد: این انتخابات مهر تاییدی می زند برای این که دولت آفریقای جنوبی دولتی دموکراتیک در جهان بوده و از قانون اساسی کشورش تبعیت می کند. در واقع مرجع عالی کشور قانونی است که جریان دارد و اگر پارلمان هم قانونی وضع کند که مخالف قانون اساسی باشد جهت اصلاح برگشت داده می شود. در آفریقای جنوبی هیچ کس بالاتر از قانون نیست و حق بالاتر از قانون وجود ندارد.

بر اساس این گزارش سفیر جمهوری آفریقای جنوبی نیز در این نشست با اشاره به روابط دو جانبه گفت: روابط ایران و آفریقای جنوبی قدمت بسیاری دارد زیرا با پیروزی انقلاب اسلامی دولت جمهوری اسلامی ایران از مردم آزادی خواه آفریقای جنوبی حمایت به عمل آورد. و دو کشور به صورت منظم و مرتب با هم در تعامل هستند واز طریق مکانیزم ها برای همکاری توسط کمیسیون مشترک با یکدیگر گفت و گو و مذاکره دارند. در واقع کمیسیون مشترک مهر تاییدی برای همکاری های دو جانبه و اهمیت حزب این روابط است.

کومالو در ادامه اظهار کرد: ذیل کمیسیون مشترک زیر گروههایی تشکیل شده که گستره وسیعی از گردشگری و تجارت، کشاورزی و … را پوشش می دهد.

وی افزود: یکی دیگر از مباحث این کمیسیون مشترک مسائل سیاسی دو کشور است که معمولا در فصول مختلف بین وزیر خارجه ایران و وزیر روابط وهمکاری های بین الملل ( وزیر خارجه آفریقای جنوبی) مورد بررسی قرار می گیرد. همچنین در بین جلسات کمیسیون مشترک نشست هایی هم بین معاونین وزرای خارجه برگزار می شود که آخرین جلسه در سال ۲۰۱۹ بود و جلسه بعدی در سال ۲۰۲۲ خواهد بود.

هوگو باسون، رایزن سیاسی سفارت نیز در پاسخ به سوالی درباره سفر آقای رئیسی به آفریقای جنوبی گفت: قبل از این رئیس جمهور آفریقای جنوبی دعوت نامه ای را برای آقای روحانی رئیس جمهور پیشین ارسال کرده بود که با توجه به وضعیت کرونا این سفر محقق نشد. قرار است جلسه کمیسیون مشترک پانزدهمین نشست آن در سال ۲۰۲۲ در آفریقای جنوبی برگزار شود و آقای رئیسی سفری رسمی داشته باشد اما هنوز نه تاریخی پیشنهاد شده و نه قطعی است. صحبتها درحال انجام می باشد و باید برنامه های هر دو رئیس جمهور چک شود.

وی در ادامه اظهار کرد: در خلال برگزاری نشست های کمیسیون مشترک توافقات زیادی هم صورت گرفته و از سال ۱۹۹۵ تاکنون ۲۵ توافق نامه بین ایران و آفریقای جنوبی به امضاء رسیده که کارشناسان مختلف روی این قراردادها کار می کنند البته با شیوع کرونا بسیاری از برنامه ها عقب افتاد اما در حال آماده سازی برای برگزاری نشست کمیسیون مشترک هستیم.

رایزن سیاسی سفارت آفریقای جنوبی همچنین بیان کرد: جلسات کارگروههای کمیسیون مشترک در صورت برگزار شدن اقدامات آینده را مورد بررسی قرار می دهد اما با چالشی که کرونا ایجاد کرد فرایند برگزاری نشست کند شده است. جلسات کار گروه توسط معاونان وزرای خارجه باید برگزار شود و این جلسات به میزبانی ایران است اما باید دید وزارت خارجه چه تاریخی را پیشنهاد می دهد. آفریقای جنوبی هم هنوز تاریخی را برای برگزاری جلسه پیشنهاد نکرده است.

باسون در خصوص مواضع آفریقای جنوبی نسبت به مساله فلسطین هم گفت: مساله فلسطین برای آفرزیقای جنوبی بسیار مهم است اخیرا هم جنبش رسمی را به راه انداختند در رابطه با این که رژیم اسراییل عضو ناظر در اتحادیه آفریقا شده است این مساله درنشست بعدی اتحادیه آفریقا حتما مورد بررسی قرار می گیرد یکی از معیارهای اساسی سیاست خارجی آفریقای جنوبی مساله فلسطین است .

وی تصریح کرد: در تاریخ آفریقای جنوبی و مساله آپارتاید که تا سال ۱۹۹۴ تحت سلطه رژیم آپارتاید بود اکثریت مردم از حقوق انسانی و قانونی محروم بودند و به خاطر این مساله پیوند تاریخی با فلسطین دارد ضمن این که قوانین بین المللی و قطع نامه هایی که شورای امنیت سازمان ملل تصویب می کند اجرا نمی شود . ما متعهد هستیم که این قطعنامه ها اجرایی شود و خواستار پایان اشغال سرزمین فلسطین و به رسمیت شناختن حقوق مردم فلسطین هستیم.

وی خاطر نشان کرد: موضع آفریقای جنوبی این است که به قوانین بین المللی احترام گذاشته شده و به ویژه در مساله حمایت از فلسطین اجرایی شود ما از خواسته قانونی و مشروع مردم فلسطین حمایت می کنیم .

سفیر آفریقای جنوبی در تهران در مورد مسئله فلسطین نیزیادآور شد: آفریقای جنوبی موضع و اعتقادش این است که راهکار دو دولت یا دو کشور برای فلسطین وجود داشته باشد و از قطعنامه های سازمان ملل هم در مسئله فلسطین حمایت می کند.

وی در ادامه این نشست در خصوص مبادلات تجاری ایران و آفریقای جنوبی، گفت: قطعا کرونا در تجارت دو کشور تاثیرگذار بوده و بعد از اینکه آمریکا تحریم های یکجانبه را بر ایران تحمیل کرد حجم تجارت کاهش داشته است. البته سایر کشورها نیز متاثر از شرایط به وجود آمده هستند.

وی خاطرنشان کرد: گزارش ها حاکی از این است که بخش گردشگری بیشترین صدمه را از کرونا متحمل شده است، آفریقای جنوبی هم چنین مشکلی را داشت و بسیاری از توریست هایی که از انگلیس، اروپا، آمریکا و یا چین به این منطقه می آمدند به دلیل کرونا کاهش چشم گیری داشته و تا قضیه واکسیسناسیون حل نشود احتمالا این مسئله به قوت خود باقی باشد.

پاتسوآنا رئیس امور اداری بخش کنسولی سفارت آفریقای جنوبی نیز در خصوص وضعیت صدور ویزا و مسافران به این کشور گفت: در حال حاضر همه نوع ویزا صادر می شود و تنها محدودیتی که وجود دارد تست منفی کرونا باید ۹۶ ساعت قبل از ورود انجام شده باشد و اگر حین ورود هم کسی با کرونا مثبت باشد مکان هایی در نظر گرفته شده که با هزینه خودشان قرنطینه می شوند اما در مورد گواهی واکسیناسیون و اینکه کدام مورد تایید است هنوز سیاست خاصی مشخص نشده است.

وی افزود: قبل از شیوع کرونا برای تسهیل گردشگری اقداماتی انجام شد و سفارت از استان های مختلف ایران بازدید کرده، کارگاه هایی را برگزار کردند و حتی زمان شیوع کرونا نیز این برنامه ها به صورت مجازی برگزار شد با همکاری سازمان گردشگری آفریقای جنوبی و ۱۳۷ آژانس گردشگری و تورگردان ایرانی هم در این برنامه شرکت داشته اند.

به گفته وی جلسه دیگری در اواخر سال جاری میلادی برای معرفی استان ها و جاذبه گردشگری آفریقای جنوبی برگزار خواهد شد و یکی از برنامه های اصلی سفارت می باشد. کمیسیون مشترک دو کشور نیز بخشی در زمینه گردشگری دارد که توافق ها و برنامه ها را پیگیری می کند.

در ادامه این نشست کومالو سفیر آفریقای جنوبی در تهران در رابطه با وضعیت گردشگری گفت: عدد و رقم گردشگری بین ایران و آفریقای جنوبی قبل از کرونا هم چندان خوب نبود اما با تورگردان های دو کشور هم در حال گفت وگو هستیم که بتوانیم این آمار را افزایش دهیم. دو کشور روابط تاریخی زیادی با یکدیگر دارند و حتی یکی از نگرانی های مسلمانان این است که آفریقای جنوبی کشور مسلمانی نیست در صورتیکه ما امکانات خوبی برای مسلمانان در نظر گرفته ایم و به همه مذاهب از جمله اسلام هم احترام قائل هستیم.

این دیپلمات آفریقای جنوبی در خصوص سوال ایسنا نسبت به اهمیت دیپلماسی اقتصادی در دولت جدید ایران و پتانسیل دو کشور برای افزایش همکاری ها گفت: نگرش دیپلماسی اقتصادی خوب و مفید است یعنی امکان افزایش تجارت در دولت جدید هم وجود دارد اما مسئله این است که محدودیت ها در زمینه کرونا و تحریم های یکجانبه علیه ایران تاثیرگذار است و اگر از این دو مانع فراتر برویم حجم مبادلات تجاری افزایش پیدا می کند. پیش از این مقرر شده بود که تا سال ۲۰۲۲ به دو میلیارد دلار برسد اما بخاطر مشکلات و کرونا این امر محقق نشد.

وی تصریح کرد: سرمایه گذاری هایی که آفریقای جنوبی در ایران انجام داده یکی مربوط به همکاری با شرکت ایرانسل بوده که سرمایه گذاری بزرگی انجام شد و به دنبال این هستیم که با تشویق کسب و کارهای کوچک، مشارکت های فعال و سرمایه گذاری بین دو کشور افزایش یابد.

سفیر آفریقای جنوبی در تهران تصریح کرد: آینده بهتر در روابط دیپلماسی اقتصادی نیازمند زیرساخت دیپلماسی سیاسی نیز می باشد و با حصول اطمینان همه چیز خوب پیش می رود.

بر اساس این گزارش مسئول بخش بازرگانی سفارت نیز در خصوص روابط اقتصادی دو کشور گفت: متاسفانه روابط اقتصادی آنطور که باید باشد مطلوب نیست و یکی از دلایل عمده آن کرونا و تحریم های ظالمانه آمریکا است.

وی تصریح کرد: بر اساس آمار تا اکتبر سال جاری میلادی صادرات ایران به آفریقای جنوبی ۱۰۲.۹ میلیون دلار بوده و واردات ایران فقط ۲.۴ میلیون دلار همچنین صادرات در سال ۲۰۲۰، ۳۷.۹ میلیون دلار آمریکا و واردات نیز ۸.۴ میلیون دلار اعلام شده است.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin