معاون سفیر آلمان در ایران گفت: برای اینکه مستقل بودن خود از آمریکا را نشان دهیم، اروپا بر روی ایجاد کانال ارتباط مالی با ایران متمرکز شده است تا آمریکا نتواند در آن خللی ایجاد کند.

به گزارش آوا دیپلماتیک، اولیور اشناکنبرگ در دیدار با استاندار هرمزگان با بیان اینکه ایران و آلمان قرن ها مراودات نزدیکی با یکدیگر داشته اند، اظهار کرد: ما نیز خروج یکجانبه آمریکا از برجام را اشتباه و خطای رئیس جمهور این کشور و تیم او می دانیم و از دید ما تحریم های ثانویه ای که از سوی آمریکا بر علیه ایران وضع شده، ضد قوانین تجاری است.

وی ادامه داد: ما دوست داریم که تجارت خود با ایران را ادامه دهیم و در این راستا و هم برای اینکه مستقل بودن خود از آمریکا را نشان دهیم، اروپا بر روی ایجاد کانال ارتباط مالی با ایران متمرکز شده است تا آمریکا نتواند در آن خللی ایجاد کند.

وزیر مختار سفارت آلمان در جمهوری اسلامی ایران افزود: ایجاد کانال ارتباط مالی، موضوعی فراتر از ایران است چون در این میان بحث مستقل بودن اروپا مطرح است، هرچند در وهله اول نمی توان از این کانال انتظار معجزه داشت.

اشناکنبرگ تصریح کرد: این کانال، ساز و کار مالی برای شرکت هایی ایجاد می کند که بازار بزرگی در آمریکا ندارند و در این کشور خیلی فعال نیستند تا تحت تاثیر تحریم های آمریکار قرار نگیرند.

وی گفت: یکی از حوزه هایی که تحریم های آمریکا بر روی آن بی اثر است، حوزه گردشگری است و شاهد هستیم که هرساله آلمانی های بسیاری به ایران سفر می کنند و می توان ارتباطات در این بخش را گسترش داد.

معاون سفیر آلمان در جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: همکاری در دو حوزه محیط زیست و مهاجرت نیز از دیگر ظرفیت ها در راستای گسترش روابط دو جانبه ایران و آلمان محسوب می شود.

اشناکنبرگ تاکید کرد: ما مصمم به توسعه همکاری ها با ایران هستیم و در این راستا استان هرمزگان زمینه های بسیاری دارد که آنها را به شرکت های آلمانی معرفی خواهیم کرد تا مراودات مناسبی میان دو کشور از طریق این استان شکل بگیرد.

دکتر فریدون همتی در دیدار با معاون سفیر و وزیر مختار سفارت آلمان در ایران، ضمن اشاره به روابط دیرینه میان دو کشور ایران و آلمان به نقش مهم آلمان در شکل گیری توافق جامع هسته ای (برجام) اشاره کرد و بیان داشت: امروز شاهد هستیم که آمریکا با یک رفتار غلط و با بی اعتنایی به قطعنامه سازمان ملل به صورت یکطرفه از توافق بین المللی برجام خارج شده که این به معنای دهن کجی آمریکا به تمامی کشورهای جهان است.

وی ادامه داد: این رفتار آمریکا برای صلح و امنیت بین المللی خطرناک است و انتظار داریم دیگر کشورها از جمله آلمان که از کشورهای حاضر در توافق با ایران بوده، در مقابل چنین اقداماتی بایستند.

استاندار هرمزگان افزود: دوستی متقابلی میان دو کشور ایران و آلمان وجود داشته و در این شرایط خاص، مهم است که این ارتباطات میان دو کشور نمود بیشتری یافته و توسعه یابد.

همتی تصریح کرد: افکار عمومی جهان و ایران در انتظار است که طرح برقراری کانال مالی میان ایران و اروپا عملیاتی شود که در این صورت اروپا مستقل بودن خود در برابر آمریکا را به منصه ظهور خواهد رساند.

وی بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران با تدبیر، پایبندی خود به مفاد برجام را ثابت نموده است و مردم ایران می خواهند با کشورهای دنیا مراودات دوستانه داشته و از منافع برجام بهره مند شوند که کشور آلمان می تواند در این مسیر بسیار کارساز باشد و اراده واقعی اروپا برای ارتباط با ایران توام با حسن نیت و احترام متقابل را نشان دهد.

استاندار هرمزگان با بیان اینکه مردم ایران 40 سال است که در برابر تحریم های آمریکا ایستاده اند، اظهار داشت: این دور از تحریم های آمریکا نیز کارساز نخواهد بود، بلکه موجب توانمندتر شدن کشور ما با اتکا به ظرفیت های داخلی می شود.

همتی با بیان اینکه هرمزگان در محور توسعه ایران قرار گرفته است، اضافه کرد: هرمزگان استانی با ظرفیت های متعدد و متنوع است که وجود دو هزار و 400 کیلومتر ساحل در سرزمین اصلی و 14 جزیره این استان، 71 بندر بزرگ، متوسط و کوچک، معادن بسیار غنی، انجام 60 درصد تجارت ایران، صنایع آلومینیوم، فولاد و سیمان، هفت پالایشگاه نفت و گاز، تولید 50 درصد سوخت مورد نیاز کشور، دو منطقه آزاد و پنج منطقه ویژه اقتصادی از جمله ظرفیت های این استان محسوب می شوند.

وی گفت: آمادگی داریم در حوزه های مختلف اقتصادی، تجاری، شیلات و آبزیان، انرژی های نو و دیگر بخش ها، همکاری های خوبی را با کشور آلمان داشته باشیم که تامین کننده منافع دو کشور ایران و آلمان باشد.

استاندار هرمزگان خاطرنشان کرد: سفارت آلمان در ایران می تواند در جذب سرمایه گذاران این کشور با معرفی توانمندی های هرمزگان نقش آفرین باشد و آماده ایم تا میزبان سرمایه گذاران آلمان باشیم.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin