“شهیندخت مولاوردی” معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری یادداشتی را درباره دیدار خود با سفیر نروژ در ایران منتشر کرد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، “شهیندخت مولاوردی” در صفحه فیس بوک خود نوشت: هفته گذشته با خانم “اودلیسه نورهیم” سفیر نروژ در ایران دیدار داشتم که تجربه سفارت در بیروت و داکا را هم در کارنامه خود دارد.

در این دیدار علاوه بر طرح موضوعات مورد علاقه دو طرف و محورهای معمول مذاکرات بحث به تبادل اطلاعات و تجارب در حوزه زنان و خانواده در دو کشور کشید، از جمله تسهیلات زنان شاغل و سیاست های مربوط به افزایش نرخ باروری در نروژ .

وی اشاره داشت که در نروژ مرخصی زایمان 12 ماه است که بین پدر و مادر تقسیم می شود و 6 ماه اول مادر و 6ماه دوم پدر به مرخصی می روند و برای 9 ماه صددرصد حقوق و برای 3 ماه بعد 80 درصد حقوق دریافت می شود و در این مدت فرصت و موقعیت شغلی افراد کاملا حفظ و تضمین می شود که حکایت از نگاه جامع و همه جانبه به موضوع دارد، نکته ای که ما غالبا از آن غافلیم و در برنامه ریزی ها و سیاست گذاری ها یک بعد قضیه را مورد توجه قرار می دهیم، آن هم اختیاری و به صورت مجاز و بدون در نظر گرفتن مشوق های لازم برای کارفرما و تضمین های کافی دیگر.

انتظار هم داریم این قوانین ناقص الخلقه به حیات خود ادامه دهند و تأثیرگذار هم باشند!

موضوع دیگری که مورد اشاره قرار گرفت، سهم زنان از جایگاه های تصمیم سازی و تصمیم گیری در دو کشور بود که مطرح شد. 42 درصد پارلمان و 50 درصد دولت نروژ در اختیار زنان است که با توجه به وضعیت موجود این دو شاخص در ایران موضوع بحث را عوض کردم!

خانم سفیر به نگرانی خود در زمان اعزام به عنوان اولین سفیر زن در ایران و استقبال گرمی که از ایشان شده است هم اشاره کرد و آشنایی از نزدیک با واقعیات زندگی و توانمندی زنان ایرانی، از جمله دانش آموختگی و کارآفرینی شان را از ره آوردهای حضور در ایران برشمرد و اظهار امیدواری کرد که کشورهای دیگر هم سفرای زن به ایران اعزام کنند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin