معاون امور بین الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر در دیدار با سفیر دانمارک خواستار بازگرداندن کودک ایرانی به والدینش شد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، «کاظم غریب آبادی»، معاون امور بین الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران، در دیدار اخیر با «یسپر وار» سفیر دانمارک با اشاره به جدا کردن یک فرزند ایرانی از والدینش از سوی دولت دانمارک، علیرغم مخالفت پدر و مادرش، موضوع جدایی داریوش و نگرانی های جدی مادر این کودک ایرانی را مورد توجه قرار داد و خواستار همکاری لازم برای کمک به بازگشت این کودک به ایران شد.

غریب آبادی در ادامه ضمن ابراز مجدد نگرانی از سلامتی داریوش، افزود: شرایط والدین این فرزند اصلا مناسب نیست. فرزند آنها دارای وضعیت خاص فیزیکی است که باید در یک مرکز خاص نگهداری شود که در ایران هم می تواند این اتفاق بیافتد. اگرچه قبلا مقامات دانمارکی گفته اند که این تصمیم توسط دادگاه گرفته شده است اما این موضوع از نظر ما اقدامی خلاف منافع عالیه کودک و خانواده وی بوده است. دادگاه درباره فرزندی تصمیم گیری کرده که مادرش تبعه دانمارک نیست و در آنجا اقامت ندارد.

دبیر ستاد حقوق بشر تاکید کرد: دولت دانمارک باید راهکاری برای حل این معضل و تصمیم ناعادلانه ارائه کند. نهادهای مرتبطی که درگیر موضوع هستند، می توانند راه حلی برای این موضوع پیدا کنند. اگر داریوش به ایران فرستاده شود، به یک مرکز تخصصی برای نگهداری فرستاده خواهد شد که امکانات و شرایط خوبی دارد.

سفیر دانمارک نیز گفت: در دانمارک این امر خیلی شایع نیست که کودک را از والدین خود جدا کنند، بلکه تنها در موارد بسیار جدی آن هم به ندرت این اتفاق می‌افتد. بدیهی است که والدین همواره می خواهند کنار کودک خود باشد تا اینکه کودک آنها به مراقبان دیگری سپرده شوند؛ در نهایت، قرار شد تعاملی سه جانبه بین ایران و دانمارک و سازمان بهزیستی شکل بگیرد تا در این زمینه راه‌حلی پیدا شود.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin