یون کانگ هیان سفیر کره جنوبی در ایران با حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، سلیمی در ابتدای این دیدار سیاست جمهوری اسلامی ایران را توسعه ارتباطات با همه کشورها بر اساس تعامل و حفظ منافع متقابل خواند و گفت: با توجه به پیشینه ارتباطات تاریخی میان ایران و کره جنوبی، همواره روابط خوبی از گذشته برقرار بوده اما متأسفانه به دلیل سیاست اشتباه چند سال اخیر دولت کره جنوبی، جایگاه این کشور در افکار عمومی ایران به شدت خدشه‌دار شده است.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با انتقاد از مسدود شدن منابع ارزی جمهوری اسلامی ایران در بانک‌های کره جنوبی، تصریح کرد: عدم دسترسی ایران به منابع ارزی خود در بانک‌های کره جنوبی، خلاف حقوق تجارت و بین‌الملل است و پیروی از سیاست‌های خصمانه آمریکا به هیچ وجه قابل قبول نیست.

وی افزود: نخست وزیر کره جنوبی در سفر اخیرش به تهران وعده‌هایی جهت آزادسازی منابع ارزی ایران داد که تاکنون محقق نشده و مشکلات کماکان باقی است. مقامات کره جنوبی باید در این خصوص گام مؤثری براساس تعهدات بین المللی بردارند.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات ایجاد شده شرکت‌های کره جنوبی برای شرکت‌های خصوصی ایرانی، اظهار داشت: تعدادی از شرکت‌های بخش خصوصی ایرانی به دلیل عدم اجرای تعهدات از سوی شرکای کره جنوبی خود متضرر شده و یا مبالغی از سرمایه‌هایشان نزد این شرکت‌ها باقی مانده و ضروری است هرچه سریع‌تر اقداماتی در جهت احقاق حقوق این شرکت‌ها نیز از جانب دولت جمهوری کره صورت گیرد.

سلیمی در ادامه با اشاره به تحریم‌های ناعادلانه کاخ سفید علیه جمهوری اسلامی ایران و رفتار غیرمسئولانه مقامات کره جنوبی جهت ارسال کمک‌های انسان دوستانه در مبارزه با ویروس کرونا، گفت: پس از خروج آمریکا از برجام، کره جنوبی حتی از ارسال دارو به ایران که شامل تحریم بین‌المللی نبود نیز خودداری کرد.

وی ادامه داد: امیدواریم فروش ۵۰ میلیون دلار دارو و تجهیزات بهانه نشود چرا که این مقدار در برابر ۷ میلیارد دلار پول مسدود شده جمهوری اسلامی ایران در کره جنوبی و اعلام آمادگی ما برای خرید ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد دلار دارو و تجهیزات پزشکی، عملاً صفر محسوب می‌شود.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به ممنوعیت واردات لوازم خانگی از کره جنوبی، گفت: اظهارات اخیر بنده در مجلس شورای اسلامی مبنی بر عدم ضرورت واردات لوازم خانگی کره‌ای به ایران نیز برگرفته از نظر اکثریت ملت بزرگ و شریف جمهوری اسلامی ایران است.

یون کانگ هیان، سفیر کره جنوبی در تهران نیز در این دیدار با اشاره به اشتراکات فرهنگی و مناسبات دوستانه دو کشور، گفت: تقویت و تحکیم همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران برای دولت و پارلمان کره جنوبی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

یون کانگ هیان ضمن اشاره به کاهش سطح مراودات اقتصادی و تجاری دو کشور بر تحریم‌های آمریکا علیه ملت ایران تأکید کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران و کره جنوبی از ظرفیت بالایی برای افزایش سطح همکاری‌های اقتصادی برخوردار هستند و لذا از تدوام و گسترش مناسبات دوستانه به ویژه مراودات اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران استقبال می‌نمائیم.

سفیر کره جنوبی در تهران گفت: در حوزه انرژی شرکت‌های دو کشور همکاری‌های خوبی داشته‌اند که در حال حاضر به دلیل تحریم‌ها این سطح از همکاری مسکوت مانده است. امیدواریم با توجه به تمایل شرکت‌های کره‌ای در همکاری با ایران به زودی مذاکرات پیش‌رو نتیجه بخش باشد و تحریم‌های اعمال شده برداشته شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن ابراز امیدواری نسبت به آزادسازی منابع ارزی ایران در بانک‌های کره‌ای، تصریح کرد: دولت کره جنوبی به دنبال حل این موضوع است و در این مسیر تمام تلاش خود را به کار خواهد گرفت.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin