سفیر چین در ایران طی یادداشتی به تشریح طرح سیاست «رویکرد پویای کووید صفر» پرداخت است.

به گزارش آوا دیپلماتیک، چانگ هوآ سفیر چین در ایران طی یادداشتی اختصاصی درباره طرح سیاست «رویکرد پویای کووید صفر» نوشته است که برای کشور چین که دارای بیش از ۱.۴ میلیارد جعمیت است، اصرار بر سیاست «رویکرد پویای کووید صفر» نشان دهنده قوی احترام به علم و خط قرمز مبارزه با کروناست.

متن کامل این یادداشت به شرح زیر است:

در حال حاضر، همه گیری کرونای جهانی هنوز در سطحی بالا و ویروس هنوز در حال جهش است. از اواخر فوریه سال جاری، در مواجهه با سویه امیکرون که قابلیت انتقال و پنهان سازی آن به طور قابل توجهی افزایش یافته، موج جدید همه‌گیری در چین به صورت چند نقطه ای و پراکنده در نقاط مختلف اتفاق افتاده است و وضعیت پیشگیری و کنترل بسیار سخت است.

دولت چین با ‌پایداری بر اصل اولویت‌دهی به مردم و اولویت به حیات، به سیاست «رویکرد پویای کووید صفر» پایبند است و در اسرع وقت نیروهای آزمایش، بازیابی، انتقال، قرنطینه، پذیرش را مستقر کرده تا در حد اکثر توان اپیدمی را کنترل کند. برای کشور چین که دارای بیش از ۱.۴ میلیارد جعمیت است، اصرار بر سیاست «رویکرد پویای کووید صفر» نشان دهنده قوی احترام به علم و خط قرمز مبارزه با کروناست.

سیاست «رویکرد پویای کووید صفر» به معنای مبتلای صفر یا قرنطینه کامل نیست، به این معنی است که در کوتاه ترین زمان، با کمترین هزینه و با حداکثر تولیدات، زندگی عادی و سلامت مردم را حفظ کند. اکنون زندگی مردم در اکثر مناطق چین جاری است، و نرخ عفونت ملی و مرگ و میر چین در پایین ترین سطح جهان باقی مانده است. سیاست «رویکرد پویای کووید صفر» نه تنها محیطی سالم‌تر، ایمن‌تر و با ثبات تر برای توسعه چین ایجاد نموده، بلکه به نفع کل جهان است و اطمینان بیشتری را برای اقتصاد جهانی به ارمغان می آورد.

سیاست «رویکرد پویای کووید صفر» برای محافظت مؤثر از ایمنی زندگی و سلامت مردم بسیار مفید است. با توجه به بیش از ۱.۴ میلیارد جعمیت، سالخورده‌های زیاد، توسعه نامتوازن استان‌ها و منابع پزشکی ناکافی در چین، اگر از سیاست «رویکرد پویای کووید صفر» دست بکشد احتمالا باعث ابتلای صدها میلیون نفر و مرگ میلیون ها نفر می‌شود، خطر سرریز بیماری به کشورهای دیگر را نیز به همراه دارد. بنابرین، دولت چین با پایبندی به ایده مردم محوری، با کلیه امکانات کشور، با سریع‌ترین، قویترین و گسترده‌ترین روش از سویه ویروی پیشگیری می‌نماید.

 طبق مقاله‌ای که در لنست (Lancet The) منتشر شده، در طول همه گیری کووید، ۱۹ تعداد مرگ و میر مستقیم و غیرمستقیم در اثر کرونا در کل جهان به ۱۸.۲ میلیون نفررسیده و نرخ مرگ و میر مستقیم و غیر مستقیم در اثر کرونا ۱۲۰ نفر در هر صد هزار نفر است؛ نرخ مذکور در آمریکا به ۱۷۹ در هر صد هزار نفر رسیده، اما در چین فقط ۰.۶ در هر صد هزار نفر است. دولت چین با پایبندی به سیاست «رویکرد پویای کووید صفر» به طور موثر مردم خود را در برابر آسیب های ناشی از مصونیت گله‌ای و مصونیت طبیعی محافظت نموده، سلامت و ایمنی زندگی اکثر مردم را حفظ نموده و همچنین به مبارزه جهانی با همه‌گیر نیز کمک نموده است.

پایبندی به سیاست «رویکرد پویای کووید صفر» باعث متوازن سازی مبارزه با همه‌گیر و توسعه اقتصادی و اجتماعی می‌شود. هنگامی که به داده‌های اقتصادی نگاه کنیم، باید بدانیم که همه گیری و ویروس عامل اصلی سقوط اقتصاد است. در شرایطی که جان مردم به طور جدی در خطر باشد، از سرگیری کورکورانه کار و تولید مانند درختی بی ریشه است و قابل تداوم نیست و حتما وارد چرخه معیوب می شود.

با پایبندی به سیاست «رویکرد پویای کووید صفر» همه‌گیری به شیوه‌ای منظم و موثر کنترل شده و شرایط لازم را برای تولید و زندگی عادی و همچنین توسعه اقتصادی فراهم کرده است. در دو سال گذشته اقتصاد چین به طور متوالی در حال رشد بوده و نرخ رشد آن در جهان پیشرو بوده است.

در سه ماهه اول سال جاری با وجود همه‌گیری شدید در استان‌های جیلین، شانگهای و سایر نقاط، اقتصاد و تجارت خارجی چین همچنان به رشد ۴.۸ درصد و ۱۰.۷ درصد دست یافت. روزنامه انگلیسی «دیلی تلگراف» اخیراً اشاره کرد که اقدامات مبارزه با همه‌گیری چین منجر شد که سیستم بهداشت خود می‌تواند در برابر تأثیر همه‌گیری مقاومت کند.

چین که همه‌گیری را تحت کنترل درآورده است، رشد سریع اقتصادی را آغاز خواهد کرد. توسعه و اقتصاد قوی چین همچنان «مهمترین داستان» قرن بیست و یکم است.

پایبندی به سیاست «رویکرد پویای کووید صفر» باعث حفظ ثبات زنجیره صنعتی و زنجیره تامین جهانی می‌شود. مدتی است که به دلیل همه گیری، زنجیره صنعتی و زنجیره تامین جهانی مختل شده است که باعث شده شرکت ها و مصرف‌کنندگان کشورها تحت تاثیر قرار گیرند. چین به‌ عنوان یک قدرت جهانی همواره مسئولانه به علم و سیاست «رویکرد پویای کووید صفر» پایبند است تا تأثیر همه گیری بر تولید و اقتصاد را به حداقل برساند و زنجیره صنعتی و زنجیره تأمین ثابت باشد.

در سال ۲۰۲۱، ارزش افزوده شرکت‌های صنعتی چین ۹.۶ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت و میانگین نرخ رشد در دو سال به ۶.۱ درصد رسید. میزان و کیفیت تجارت خارجی نیز بهبود یافته و حجم صادرات و واردات برای اولین بار بیشتر از ۶۰۰۰ میلیارد دلار شد و نسبت به سال قبل ۱۴۰۰ میلیارد دلار افزایش یافت و رکورد جدیدی رقم خورد.

در سال ۲۰۲۲، هدف رشد تولید ناخالص داخلی چین حدود ۵.۵ درصد تعیین شده است و روند مثبت رشد اقتصادی در بلندمدت تغییر نخواهد کرد و ثبات زنجیره صنعتی و زنجیره تامین حفظ خواهد شد. در دو ماه اول سال۲۰۲۲، استفاده چین از سرمایه خارجی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۷.۹ درصد افزایش یافته است. چین با اقدامات عملی اعتماد ارزشمند و قدرت محکمی را به احیای اقتصاد جهانی تزریق کرده است.

در مبارزه با همه‌گیری هیچ الگوی جهانی و تغییرناپذیری وجود ندارد. ما باید با احترام به علم و بر اساس وضیعت و شرایط واقعی، سیاست خود را تعیین کنیم. اگرچه هر گونه اقدامات به طور اجتناب ناپذیری بر اقتصاد و جامعه تأثیر می گذارد، اما در مقایسه با جان غیرقابل برگشت مردم، این هزینه های موقت ارزش اجرا دارد. دولت چین سیاست «رویکرد پویای کووید صفر» براساس شرایط واقعی خود تدوین و اجرا می‌کند و اقدامات پیشگیری و کنترل را به صورت هوشمند اصلاح می‌کند تا در حداکثر توان از جان مردم و توسعه سالم و ثبات اقتصاد محافظت کند.

با همکاری دولت و مردم چین، موج کنونی چین به طور موثر کنترل شده و میزان در حال کاهش نوسانی است و در جاهای مختلف از سرگیری کار و تولید به ترتیب آغاز شده است. چین شالوده، شرایط و توانایی را دارد به طور پویا همه‌گیری را به صفر برساند. در حال حاضر، مبارزه جهانی با همه گیر هنوز در زمان کلیدی است و چین با پایبندی به ایده جامعه مشترک سلامت و بهداشت انسان، در حین ایجاد یک خط دفاعی خودایمنی، اقدامات بیشتری را جهت از بین بردن شکاف ایمن‌سازی جهانی انجام خواهد داد و با سایر کشورها برای پیروزی زودهنگام بر این بیماری تلاش کنند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin