رحیم حیات قریشی، سفیر پاکستان در ایران در دیدار با علی نادری مدیر عامل ایرنا؛ توسعه و تقویت همکاری های تهران – اسلام آباد در همه زمینه ها را خواستار شد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، سفیر پاکستان با بیان این مطلب که هیچ مرز و محدودیتی برای ارتقای سطح همکاری های ایران و پاکستان در زمینه های مختلف وجود ندارد؛ آمادگی کشورش را برای تقویت همکاری فرهنگی و رسانه ای فیمابین اعلام کرد.

وی علاقه مندی و ابراز لطف و محبت مقام معظم رهبری به ملت پاکستان را ستود و گفت: از زمان شروع به کار دولت آقای سید ابراهیم رییسی، ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران؛ روابط تهران – اسلام آباد در همه زمینه ها روند رو به رشدی را تجربه کرده است .

رحیم حیات قریشی بار دیگر مواضع دولت متبوعش مبنی بر مخالفت با تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران را یادآور شد و گفت: معتقدم این تحریم ها ملت ایران را تحت فشار قرار داده است و بدون شک وقتی بخشی از امت اسلام دچار مشکل و آسیب شود؛ سایر ملت های مسلمان نیز در رنج خواهند بود.

سفیر پاکستان در ایران که حدود سه سال از زمان آغاز ماموریتش در ایران می گذرد؛ گفت که در طول سه سال اخیر همه مساعی خویش را برای تقویت و ارتقای روابط فیمابین بکار بسته ام که امضای برخی اسناد و موافقنامه های همکاری دوجانبه و تبادل هیات هایی از مقامات دو کشور در زمینه های مختلف گویای این تلاش هاست.

وی ایجاد و گسترش بازارچه های مرزی مشترک را یکی از عوامل موثر در توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی ایران و پاکستان دانست و ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک دو بازارچه مشترک میان دوکشور به بهره برداری برسد.

وی در عین حال گفت که براساس تفاهمنامه امضا شده؛ قرار است ۶ بازار مشترک میان دوکشور ایجاد شود.

رحیم حیات قریشی ایجاد بازارهای مشترک میان ایران و پاکستان را گام موثری در تقویت همکاری های اقتصادی دوکشور دانست و گفت که تهران و اسلام آباد در بسیاری از زمینه ها امکان توسعه مبادلات اقتصادی در قالب های مختلف از جمله مبادلات تهاتری را دارند.

نماینده عالی دولت پاکستان در ایران همچنین به تبادل سفر هیات های مختلف سیاسی؛ اقتصادی و دفاعی میان ایران و پاکستان اشاره کرد و آن را نشانه اهمیت و نگاه بلند مقامات دوکشور به توسعه روابط دانست و گفت در ماههای آتی نیز همچنان شاهد تبادل هیات های مختلف در سطوح مختلف میان ایران و پاکستان خواهیم بود.

وی با اشاره به جایگاه مهم و ارزشمند سینمای ایران؛ آمادگی کشورش را برای اکران فیلم های سینمای ایران به زبان اردو برای ملت پاکستان اعلام کرد و گفت: ما همچنین آمادگی داریم همکاری های ایران و پاکستان در حوزه های فرهنگی از جمله در عرصه سینما را توسعه دهیم .

مقام عالی سفارت پاکستان در ایران؛ جاذبه های تاریخی و گردشگری ایران را منحصر به فرد توصیف کرد و با اشاره به جاذبه های گردشگری کشورش گفت که ظرفیت های بسیار خوبی برای توسعه و تقویت گردشگری میان دو کشور وجود دارد .

در این دیدار که در فضایی گرم و صمیمی برگزار شد؛ ” علی نادری ” مدیرعامل ایرنا با اشاره به روابط و مناسبات عمیق و دوستانه تهران – اسلام آباد بر توسعه و عمق بخشیدن به مناسبات فرهنگی و رسانه ای دو کشور تاکید کرد .

وی با تشریح سیاست های اصولی دولت سیزدهم در توسعه و تعمیق روابط با همسایگان بویژه پاکستان خاطر نشان کرد: در یکسال گذشته که از شروع بکار دولت سیزدهم به ریاست ایت الله سید ابراهیم رییسی سپری شده است؛ مناسبات ایران و پاکستان در بسیاری از زمینه های رشد و توسعه یافته است .

مدیرعامل ایرنا، روند توسعه مناسبات اقتصادی میان تهران – اسلام آباد را رو به رشد خواند و با اشاره به مذاکرات درحال انجام برای برگزاری کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دوکشور در آینده گفت: جمهوری اسلامی ایران اولویت خاصی برای توسعه روابط با همسایگان خود دارد و برگزاری کمیسیون مشترک به میزبانی اسلام آباد؛ می تواند شتاب بیشتری به مناسبات دوکشور بخشد.

نادری با بیان گزارشی از فعالیت های تخصصی ایرنا در حوزه های مختلف خبری بویژه در حوزه برون مرزی خاطر نشان کرد: ایرنا علاوه بر زبان فارسی به ۹ زبان دنیا خبر منتشر می کند که زبان اردو یکی از زبان های قدیمی و پرمخاطب این سازمان خبری به شمار می رود.

وی گفت که باتوجه به ضرورت انعکاس اخبار مهم ایران به افکارعمومی پاکستان؛ درصدد تقویت زبان اردو در ایرنا هستیم.

مدیر عامل ایرنا همچنین به فعالیت خبری ایرنا در کشور پاکستان اشاره کرد و گفت: قدمت حضور ایرنا در پاکستان به بیش از سه دهه پیش باز می گردد و همچنان رصد و پیگیری تحولات پاکستان با هدف اطلاع رسانی به ملت ایران را در دستور کار داریم.

نادری همچنین به ریاست و میزبانی ایرنا از اجلاس ” آوآنا ” اشاره و ضمن دعوت از مقامات رسانه ای پاکستان برای حضور در این اجلاس تهران؛ ابراز امیدواری کرد با امضای تفاهم نامه همکاری رسانه ای میان خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا) و خبرگزاری پاکستان (ای پی پی) سطح همکارهای خبری و رسانه های دوطرف توسعه و ارتقا یابد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به ارتباطات دیرینه و فرهنگی ایران و پاکستان اشاره کرد و گفت: سرود ” سلام فرمانده ” بازتاب گسترده ای در جهان داشته است و اخیرا این سرود به زبان اردو نیز در شهر لاهور پاکستان اجرا شد و با استقبال خوب ملت دوست و برادر پاکستان مواجه گردید.

رحیم حیات قریشی؛ سفیر پاکستان در ایران از اسفندماه سال ۱۳۹۸ رسما ماموریت خود را در ایران آغاز کرده است و قبل از ایران در کشورهای کره جنوبی؛ هندوستان؛ ایتالیا و فرانسه در مسئولیت های مختلف فعالیت داشته است.

سفیر پاکستان در ایران در پایان این دیدار؛ از بخش های مختلف خبری ایرنا دیدن کرد و در جریان فرایند تهیه و تولید و انتشار اخبار در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) قرار گرفت.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin