سفیر نیکاراگوئه در جمهوری اسلامی ایران روابط دو کشور را در عالی ترین سطح دانست و بر آمادگی و اراده قاطع کشورش برای گسترش هر چه بیشتر روابط با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، ماریو آنتونیو بارکرو بالتادانو، به مناسبت فرارسیدن روز ملی نیکاراگوئه؛ در گفتگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به همبستگی ؛ صلح و همکاری میان دوکشور ؛ بر توسعه مناسبات فیمابین در همه زمینه ها تاکید کرد.

بالتادانو با اشاره به سفر اخیر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به ماناگوآ ابراز امیدواری کرد که روسای جمهوری دو کشور به منظور تقویت هر چه بیشتر روابط دو جانبه در آینده ای نزدیک، در ایران یا نیکاراگوآ، دیدار کنند.

وی گفت که مقامات دوکشور بر تقویت روابط اقتصادی و تجاری دوجانبه تاکید دارند.

مقام نیکاراگوئه ای ضمن اشاره به تلاش های آمریکا مبنی بر ایجاد فاصله میان دو کشور مستقل ایران و نیکاراگوئه، تاکید کرد که روابط دوستانه دو کشور ناگسستنی است و هرگز تحت تاثیر دخالت های خارجی قرار نخواهد گرفت.

بالتادانو در خصوص تحریم های یکجانبه واشنگتن علیه تهران نیز گفت: نیکاراگوئه با هر اقدامی که علیه حقوق دولت ها و ملت ها باشد، یا حاکمیت و پیشرفت آن را به خطر بیاندازد، مخالف است و همواره از گسترش صلح، همبستگی، پیشرفت و حقوق ملت ها حمایت می کند.

سفیر نیکاراگوئه در ایران همچنین “تمدن و فرهنگ غنی ایران” با قدمت چندهزار ساله را مورد تمجید قرار داد و ابراز امیدواری کرد که روابط فرهنگی و گردشگری میان “سرزمین آریایی ها” (ایران) و “سرزمین دریاچه ها و آتشفشانها” ( نیکاراگوئه ) هر چه بیشتر توسعه یابد.

بالتادانو از سال 2010 تاکنون عهده دار سفارت نیکاراگوئه در ایران است.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و انقلاب سندینیستا در نیکاراگوئه در سال 1979 روابط بسیار نزدیکی میان هر دو جمهوری حاکم شد؛ دو کشور همچنین بر توسعه همکاری ها در زمینه های مختلف همچون انرژی، حمل و نقل و پروژه های پتروشیمی تاکید دارند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin