سفیر آکرودیته لیتوانی گفت: در چارچوب توریسم و توسعه گردشگری زمینه همکاریهای خوبی بین ایران و لیتوانی به خصوص در مشهد به عنوان یکی از مراکز توریسم درمانی وجود دارد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، آدریوس بروزگا که به مشهد سفر کرده است افزود: راه اندازی خطوط هوایی بین دو کشور ضروری است لذا برقراری خط پرواز مستقیم بین تهران و ویلنیوس پایتخت لیتوانی در برنامه کاری قرار دارد.

وی ادامه داد: تبادل دانشجو، توسعه همکاریهای پزشکی و راه اندازی مرکز همکاری طبی از دیگر مواردی است که تلاش می کنیم به زودی بین دو کشور عملیاتی شود. همچنین خواستار ارتباط قوی در عرصه پتروشیمی، گاز و نفت با ایران هستیم که البته نیاز به زمان دارد.

سفیر آکرودیته لیتوانی در تهران همچنین خواستار توسعه روابط بانکی و اقتصادی با ایران شد و گفت: هم اکنون عمده ترین کالای مبادلاتی ایران و لیتوانی غلات است. همچنین لیتوانی قابلیتهای خوبی برای ترانزیت کالا و انتقال محموله از کشورهای اروپایی و آسیایی به سراسرجهان دارد که ایران می تواند از این قابلیت استفاده کند.

وی در ادامه افزود: برجام توافق خوبی است و ما به آن پایبندیم. پس از برجام درها به روی ایران باز شد و روابط دوجانبه این کشور در سطح بین المللی توسعه یافت.

بروزگا ادامه داد: ایران و لیتوانی در مقوله روابط سیاسی از گذشته همکایهای خوبی داشته و دارند. وزیر امور خارجه کشور متبوع ما سال 2016 سفری به ایران داشت. امیدواریم وزیر امور خارجه ایران نیز سفری به لیتوانی برای توسعه روابط داشته باشد.

وی همچنین گفت: سه شنبه هفته جاری طی مراسم افتتاح سفارت لیتوانی در تهران محسن کریمی طبسی به عنوان کنسول افتخاری کشور لیتوانی در جمهوری اسلامی ایران معرفی شد تا همکاریها گسترش یابد.

سفیر آکرودیته لیتوانی در تهران افزود: هم اکنون لیتوانی به جز نمایندگی در کشورهای دیگر در 57 کشور سفارتخانه دارد و طبق مذاکره با نمایندگی وزارت امور خارجه ایران در شمال شرق نیز رایزنی برای ایجاد دفتر نمایندگی در مشهد انجام خواهد شد.

سفیر اکرودیته دیپلماتی است که علاوه بر نمایندگی سیاسی دولت متبوع خود در کشوری که مقیم است، در کشور مجاور آن نیز به عنوان سفیر اکرودیته فعالیت می ‏کند و از نظر حقوق کنسولی همانند سفیر مقیم است.

کنسول افتخاری لیتوانی در تهران نیز در این نشست گفت: ملاقات با نمایندگی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در شرق کشور و آشنایی با ظرفیتهای مشهد از اهداف سفر سفیر آکرودیته لیتوانی به مشهد است.

محسن کریمی طبسی افزود: امیدوارم با افتتاح سفارت لیتوانی در ایران روابط دو کشور در زمینه های مختلف توسعه یابد. لیتوانی عضو اتحادیه اروپا است و با گسترش روابط علمی، سیاسی و اقتصادی بین دو کشور از این ظرفیت استفاده خواهیم کرد.

جمهوری لیتوانی با افزون بر سه و نیم میلیون نفر جمعیت و 65 هزار کیلومترمربع مساحت، بزرگترین و جنوبی ‌ترین کشور در میان سه جمهوری حوزه بالتیک در شمال شرق اروپا است.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin