کیم سئونگ هو سفیر کره جنوبی در ایران طی گفتگو با روزنامه جام جم بر گسترش محسوس روابط دو کشور تاکید نمود.

آقای سفیر، چه عواملی باعث شد تا رئیس جمهور کره جنوبی در این مقطع زمانی سفر به تهران را در دستورکار خود قرار دهد، آن هم با توجه به این که چنین سفری در این سطح تاکنون صورت نگرفته است؟

بله، همان طور که اشاره کردید، این نخستین دیدار رئیس جمهور کره جنوبی در تاریخ این کشور از ایران است. دلیل سفر خانم رئیس جمهور به ایران این است که او می خواهد تغییری عمده در روابط بین این دو کشور ایجاد کند و مناسبات موجود را گسترش دهد. او می خواهد مسیری را باز کند تا روابط فیمابین در آینده، در بستر و مسیر بهتری ادامه پیدا کند. کره جنوبی و ایران تاکنون روابط خوبی با یکدیگر داشته اند، اما این روابط بیشتر جنبه تجاری داشته است. ما از شما نفت می خریم و شما نیز کالاهای کره ای را خریداری می کنید. البته همین نوع روابط نیز چندان مستحکم و پابرجا نبوده است. مثلااگر عربستان نفت ارزان تری بفروشد، ما به سمت آنها گرایش پیدا کرده ایم. در مقابل اگر چینی ها نیز کالاهای ارزان تری تولید کنند، شما به سمت آنها می روید. بر همین اساس خانم رئیس جمهور قصد دارد این روابط مستحکم تر باشد. او می خواهد فصل جدیدی از روابط را بازگشایی کند.

شما در مورد حضور چین در ایران صحبت کردید. با توجه به رقابت شما با چین و حضور گسترده این کشور در ایران، چه برنامه ای برای رقابت با پکن در بازار ایران دارید؟

رقابت مساله بسیار خوبی است. اگر رقابت وجود نداشته باشد، مشتریان آسیب می بینند. به عنوان مثال در مورد صنعت خودرو، مشتریان به این مساله نگاه می کنند که چه کشوری در زمینه رقابت بهتر عمل کرده و خودروی مناسب تری را تولید کرده است. بر همین اساس، کره از رقابت با چین استقبال می کند.

سفر رئیس جمهور کره جنوبی به کشورمان در شرایطی صورت می گیرد که منطقه دچار بحران های متعددی است. هر چند کره جنوبی در منازعات بین المللی و بخصوص منطقه خاورمیانه حضور موثری ندارد، اما می خواهم بدانم که راهبرد شما برای بازگشت صلح به منطقه غرب آسیا چیست؟

با این سخن که ما در مسائل منطقه ای حضور فعالی نداریم، موافق نیستم. ما با بیشتر کشورهای دنیا رابطه ای حسنه داریم و فعالیت سفارتخانه های کره در بیش از 150 کشور دنیا، این موضوع را تائید می کند. در مورد منطقه خاورمیانه نیز که به آن اشاره داشتید، باید بگویم بیشتر کشورهای این منطقه از جمله ایران، از دوستان ما به حساب می آیند. بنابراین اگر بین دو کشور در این منطقه نزاع و دیگری شکل بگیرد، کشوری همچون کره نمی تواند حمایتی یک سویه انجام دهد. با وجود این کشورهای خاورمیانه و بویژه راهبردهای ایران، برای ما اهمیت فوق العاده ای دارند.

با توجه به شرایط موجود بویژه در دوران موسوم به پسابرجام، چشم انداز روابط تهران و سئول را چگونه ارزیابی می کنید؟

دلیلی وجود ندارد که کره نتواند روابط خود را با ایران ارتقا بخشد. ایران یکی از مقاصد مهم گردشگری است و این مساله برای بسیاری از کره ای ها ناشناخته است. در نتیجه می توان گفت که بستر فرهنگی، پایه اصلی و اساسی روابط جدید میان تهران و سئول خواهد بود.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin