سفیر فرانسه در ایران گفت: در فضای تحریم‌های نادرستی که به مردم ایران فشار می‌آورد در صدد برداشته شدن این تحریم‌ها هستیم و چند بار به آمریکا گوشزد کردیم که نه تنها این سیاست شکست خورده است بلکه می‌تواند مضر نیز باشد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، فیلیپ تیه بو در دیدار با استاندار اصفهان افزود: ما از سیاست دولت ایران درباره مقاومت حداکثری به طور کامل آگاه هستیم و می‌دانیم که کشور و مردم بزرگ ایران نقش مهمی در جامعه بین‌الملل دارند و کمک وافری به آن می‌توانند بکنند و جامعه بین‌الملل نیز باید به آنها کمک کند.

وی با اشاره به گفت‌ و گوهای بین روسای جمهوری ایران و فرانسه درباره روابط ۲ جانبه در همه بخش‌ها، اظهار داشت: آقای مکرون برای برداشتن تحریم‌های آمریکا اقدام‌هایی کرد و تاکید داشتیم که تعیین سیاست‌های فشار حداکثری، غیر مفید و مضر است.

سفیر فرانسه در ایران ادامه داد: ما سعی کردیم شرایط کاهش تنش را برای رسیدن به یک توافق برای برداشته شدن همه تحریم‌ها علیه ایران فراهم کنیم به‌طوری‌که به نفع مردم این کشور باشد و از طرفی، ایران نیز به همه تعهدات خود در چارچوب برجام برگردد.

تیه بو با تاکید بر اینکه ما مایل به ادامه گفت‌ و گو با ایران هستیم، تصریح کرد: آقایان روحانی و مکرون در نیویورک صحبت طولانی با یکدیگر داشتند و نزدیک بود که به یک توافق برسیم.

تیه بو با اشاره به اینکه اروپا، چین و روسیه خواهان حفظ برجام هستند، تاکید کرد: به نفع همه است که برجام حفظ شود .

وی با بیان اینکه آمریکا به فرانسه نیز برای خروج از برجام فشار آورد، تصریح کرد: اما ما فکر می کنیم که این توافق باید حفظ شود زیرا به نفع ایران هم هست.

تیه بو با اشاره به اینکه در چند ماه گذشته خلاقیت مردم ایران برای عبور از مشکلات را دیدم، اضافه کرد: اما برداشتن تحریم‌ها به توسعه روابط کمک می‌کند و عناصر همکاری بسیاری بین ایران و اروپا و سایر کشورها وجود دارد.

وی با بیان اینکه ما تلاشمان را ادامه می‌دهیم و فعالیت‌های جدیدی برای برداشته شدن تحریم‌ها از سر گرفتیم، گفت: ما به‌دنبال ایجاد پویایی جدید در روابط اقتصادی، اجتماعی، علمی و گردشگری ۲ کشور هستیم.

سفیر فرانسه در ایران خطاب به استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: اراده من و شما بر مبنای توسعه روابط ۲ جانبه بین ایران و فرانسه و استانداری‌های آن است و معتقدم که باید با پرهیز از جنگ تمدن‌ها به دنبال ایده گفت‌ و گوی تمدن‌ها باشیم که یکی از رییس جمهوری‌های قبلی ایران آن را مطرح کرد.

وی با اشاره به سفر هیاتی از اینستکس (ساز وکار حمایت از مبادلات تجاری ایران و اروپا) به تهران، تصریح کرد: ما دلسردی شرکت‌های ایرانی را برای اجرایی شدن اینستکس درک می‌کنیم اما به‌دنبال بررسی چگونگی آن از طریق گفت‌وگو با مقام‌های ایران هستیم.

سفیر فرانسه با استقبال از پیشنهاد استاندار اصفهان برای تشکیل کمیته مشترکی بین ۲ کشور برای بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در اصفهان، اضافه کرد: ما در جهت برداشتن تحریم‌ها و از سرگیری فعالیت‌های اقتصادی مانند فرودگاه و حمل و نقل ریلی کار می‌کنیم.

وی با بیان اینکه ما از سطح و کیفیت بالای دانشگاه‌های اصفهان اطلاع داریم، گفت: یکی از روش‌های گسترش روابط با آنها، اعطای بورسیه است و امسال نخستین دانشجویان دکترا را پذیرفتیم و هر سال ۴۵ دانشجوی دکترا می‌پذیریم.

تیه بو با اشاره به اینکه در سه سال گذشته بورسیه های اعطا شده به دانشجویان ایرانی در مقطع کارشناسی ارشد در فرانسه سه برابر شده است، افزود: آنها در رشته‌های مختلفی مانند حقوق، اقتصاد و فنی و مهندسی هستند.

وی همچنین، برنامه پژوهشی جندی‌شاپور را یکی دیگر از زمینه‌های همکاری ۲ کشور در بخش دانشگاهی خواند و اظهار داشت: انستیتو پاستور نیز در ایران حدود یکصد سال فعالیت داشت و باید ببینیم در سده دوم فعالیت خود چگونه عمل خواهد کرد.

سفیر فرانسه در ایران اصفهان را گنجینه تمدن ایران خواند و اضافه کرد: اصفهان دانشگاه‌های بسیار مهمی دارد و در این زمینه و همچنین بهداشت می‌توانیم همکاری‌های خود را گسترش دهیم.

سفیر فرانسه در ایران همچنین در جمع خبرنگاران تاکید کرد: برای برداشته شدن تحریم‌هایی که آمریکا بر مردم و کشور ایران تحمیل کرده و نادرست، نادعادلانه و مضر است تلاش می‌کنیم تا ایران نیز بتواند از منافع برجام استفاده کند.

استاندار اصفهان نیز در این دیدار با تاکید بر ظرفیت‌ها و امنیت بالای این استان، گفت: سالانه تعداد زیادی گردشگر خارجی به‌ویژه فرانسوی به اصفهان سفر می‌کنند و امنیت کامل در خیابان‌های این شهر و استان برقرار است.

عباس رضایی توسعه صنعت گردشگری را برای روابط ۲ جانبه ایران و فرانسه در اولویت خواند و افزود: اصفهان با حدود ۴۰۰ هزار دانشجو و دانشگاه‌های معتبر ظرفیت‌های خوبی برای روابط علمی و فناوری و تبادل استاد و دانشجو دارد.

وی اظهار داشت: اگر فرانسه آماده باشد چند طرح مهم مانند فرودگاه، قطار سریع‌السیر و آبرسانی برای سرمایه‌گذاری داریم که همه کارهای مطالعاتی و کارشناسی آنها انجام شده است.

رضایی خاطرنشان کرد: پیش از این تعدادی از سرمایه‌گذاران فرانسوی به اصفهان آمدند از جمله برای بیمارستان میلاد اما بعد از تحریم‌ها، شاهد حضور آنها نیستیم.

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه دولت و مردم ایران به‌خاطر عمق روابط ۲ کشور انتظار خاصی از دولت و ملت فرانسه دارند، گفت: ما در جریان تحریم‌های ناجوانمردانه آمریکا قرار گرفتیم اما مردم کشورمان، انسجام و مقاومت خوبی از خود نشان دادند.

وی با بیان اینکه در این مدت حدود ۲۰۰ واحد صنعتی در اصفهان که به‌خاطر تحریم‌ها تعطیل شده بودند به چرخه فعالیت بازگشتند، تصریح کرد: درصد اشتغال ما نیز نسبت به پارسال تغییر مثبت چشمگیری داشت.

رضایی همچنین خواهان تسهیل صدور روادید برای گردشگران و مسافران ایرانی عازم فرانسه شد و اضافه کرد: در درگاه وزارت امور خارجه فرانسه، ایران را غیر از آنچه که هست نشان می‌دهند و امیدواریم با پیگیری شما این موضوع تغییر کند.

وی با تاکید بر اینکه مردم ایران پیگیری فرانسه و آقای مکرون را برای برگشت به تعهدات برجام و اقدام‌های خوبی که انجام دادند فراموش نمی‌کنند، تصریح کرد: مردم ما با وجود تحریم‌ها، زندگی عادی خود را سپری می‌کنند و این آمریکاست که ضرر می‌کند.

استاندار اصفهان اضافه کرد: دولت و ملت ایران هیچگاه چیزی اضافه از حق خود نخواستند و در برجام نیز طبق آن حرکت کردند اما این بد عهدی طرف مقابل بود که زیر تعهدات خود زد.

استاندار اصفهان تاکید کرد: اروپا می‌تواند استقلال خود را از طریق اینستکس به نمایش بگذارد و این چیزی است که مردم و دولت ایران از آن انتظار دارند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin