حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رییس مجلس شورای اسلامی ایران در امور بین‌‌الملل گفت: تسهیل در صدور ویزا از طرف دولت زیمبابوه گام بسیار مثبتی برای توسعه روابط دو کشور است.

به گزارش آوا دیپلماتیک، عبداللهیان در دیدار با نیکلاس کیتی کیتی سفیر زیمبابوه در تهران افزود: با توجه به روابط سیاسی خوب دو کشور باید از ظرفیت های سیاسی، اقتصادی، بازرگانی، بهداشتی و درمانی فیمابین بهره برد.

امیرعبداللهیان در این دیدار با استقبال از گسترش روابط پارلمانی تهران – حراره ادامه داد: ایران و زیمبابوه پیشینه روابط مثبتی با یکدیگر داشته و توسعه روابط با این کشور حائز اهمیت است.

وی به اهمیت رفت و آمدهای پارلمانی اشاره کرد و افزود: دیدار و مذاکرات مقام های پارلمانی تهران – حراره مورد توجه بوده و بزودی گروه دوستی پارلمانی ایران – زیمبابوه به حراره سفر خواهد کرد.

امیرعبداللهیان همچنین بر ضرورت همبستگی بیشتر کشورهای مستقل در موضوع حمایت از مردم مظلوم فلسطین تاکید و از اقدام های زیمبابوه در حفظ موضع ثابت حمایت از مردم فلسطین قدردانی کرد.

دبیرکل کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه فلسطین با انتقاد از سیاست های خصمانه آمریکا و برخی کشورهای غربی در موضوع های مختلف بین المللی تصریح کرد: سوء استفاده از ابزار حقوق بشر و اعمال تحریم علیه کشورهای مستقل از سوی آمریکا نشان دهنده سیاست های ظالمانه این کشور برای ایجاد فشار است.

نیکلاس کیتی کیتی سفیر زیمبابوه نیز در این دیدار به آمادگی دولت و مجلس کشورش برای تقویت روابط دو کشور اشاره کرد و گفت: زیمبابوه به گسترش همه جانبه روابط با جمهوری اسلامی ایران علاقه مند بوده و برای آن هیچ فرصتی از جمله استفاده از ظرفیت های پارلمانی را از دست نخواهد داد.

سفیر زیمبابوه در تهران با ابراز علاقه مندی نسبت به گسترش روابط اقتصادی با ایران به ویژه در حوزه پتروشیمی، تامین صدور خدمات فنی و مهندسی و صنعت دارو، ادامه داد: مهم ترین مانع پیشبرد روابط ایران-زیمبابوه نبود مکانیسم مالی مناسب است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: تسهیل در صدور ویزا از سوی دولت زیمبابوه به صورت اقدامی یکجانبه نشان از اراده عملی این کشور در گسترش روابط است.

سفیر زیمبابوه در این دیدار خواستار کمک مجلس شورای اسلامی در رفع موانع موجود در صادرات تراکتور ایران به زیمبابوه شد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin