سفیر رومانی در ایران با تاکید بر وجود قرابت‌های فرهنگی میان ایران و رومانی، بر بیدار و احیا شدن ظرفیت‌های خفته این دو کشور تاکید کرد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، آدریان کوزینسکی که به دعوت شهردار اراک به این شهر سفر کرده بود، در دیدار با مهدی زندیه‌وکیلی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی با تاکید براینکه ایران و رومانی پتانسیل‌های خفته‌ای دارند که باید احیا و استفاده شود، گفت: طی بررسی‌های انجام شده 5 زمینه همکاری با ایران درنظر گرفته شده است که شامل بخش حمل و نقل، کشاورزی، انرژی، IT و گردشگری است.

وی با بیان اینکه هر کدام از این زمینه ها زیرمجموعه و زیرشاخه‌هایی دارد و باید فعالان هر حوزه شناسایی شوند، بیان کرد: تلاش ما و هدف اصلی از این سفر آشنایی با پتانسیل‌های استان مرکزی و معرفی ظرفیت‌های رومانی است.

سفیر رومانی در ایران با اشاره به ظرفیت های موجود در حوزه حمل و نقل گفت: رومانی نظر مثبتی برای ورود به پروژه خلیج‌فارس و حمل و نقل به دریای سیاه دارد. در واقع این منطقه کریدور حمل و نقل به شمار می‌رود که می‌توان محصولات دو طرف از این محل حمل شود.

وی اضافه کرد: رومانی بندر بزرگی دارد که می‌تواند در اختیار طرف ایرانی قرار گیرد تا محصولات خود را منتقل کند البته کلیه محصولات دو طرف باید از آذربایجان و گرجستان عبور کند و به مقصد برسد.

کوزینسکی با اشاره به سابقه همکاری خوب ایران و رومانی در ساخت اتومبیل و واگن گفت: در حال حاضر این همکاری و تعامل قطع شده است و می‌توان بواسطه ظرفیت‌های استان مرکزی این حوزه را احیا کرد.

وی با اشاره به حضور وزیر کشاورزی رومانی در سال 2016 در ایران گفت: در این سفر پیشنهاد ارسال محصولات شیلات ایران به رومانی و ارسال گوشت قرمز رومانی به ایران مطرح شد و حتی طی سال‌های گذشته تبادلاتی در حوزه ذرت و گندم انجام می‌گرفت و در بحث آبیاری نیز همکاری مشترک به انجام رسید.

سفیر رومانی در ایران با بیان اینکه رومانی جزو 5 کشور اول دنیا در امر سرعت اینترنت است و زیرساخت‌های مناسبی در این عرصه در اختیار داریم که می‌تواند به تعاملات مشترک بینجامد، در خصوص موضوع انرژی و تعامل در این راستا عنوان کرد: رومانی در گذشته خریدار نفت ایران بوده است، اما به دلیل اینکه امروز واردکننده نفت نیست می‌تواند خریدار محصولات نفتی و پتروشیمی ایران باشد که ظرفیت این امر در استان مرکزی فراهم است.

وی با اشاره به تعاملات حوزه گردشگری بیان کرد: در حوزه گردشگری مشکلاتی در حوزه صدور ویزا وجود دارد که می‌توان با تعامل بین شرکت‌های توریستی استان مرکزی و رومانی آنرا رفع کرد که البته تعامل شرکت‌های رومانی و تهران در این راستا نتایج مثبتی داشته است و می‌توان در استان این رویکرد را دنبال کرد.

کوزینسکی با تاکید بر اینکه در کنار 5 زمینه همکاری گفته شده می توان در حوزه ورزشی، فرهنگی و آموزشی نیز همکاری های دوجانبه‌ای داشت، افزود: از زمان امضای برجام توسعه تعاملات افزایش یافته است به نحوی که حجم مبادلات ایران و رومانی در اواخر سال 2015 حدود 300 میلیون دلار بوده است که این رقم در اواخر 2017 به 500 میلیون دلار افزایش یافت و نشانگر ظرفیت‌های بسیار جهت همکاری است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی نیز در این جلسه گفت: به منظور معرفی و آشنایی با ظرفیت‌های گردشگری استان مرکزی شرکت‌های توریستی رومانیایی به استان دعوت شوند.

مهدی زندیه‌وکیلی عنوان کرد: استان مرکزی پتانسیل بسیاری در زمینه‌های مختلف صنعت، کشاورزی، خدمات و نیروی انسانی، علم و فرهنگ و هنر دارد.

وی مهمترین مزیت‌های استان مرکزی را در حوزه صنعت، کشاورزی، حمل و نقل و شبکه ریلی دانست و با اشاره به اینکه استان محل تقاطع شبکه ریلی شمال به جنوب و شرق به غرب است، افزود: در کنار شبکه ریلی، فرودگاه اراک با سفرهای خارجی، داخلی و توجیه‌دار فعال است و حتی در امر حمل و نقل کالا امکان ارسال هوایی وجود دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی با تاکید بر وجود ظرفیت حمل و نقل ترکیبی در استان مرکزی بواسطه وجود شبکه ریلی، هوایی، جاده، آزادراه و بزرگ‌راه بیان کرد: استان مرکزی بواسطه فعالیت 2 هزار و 700 واحد صنعتی که در عرصه های مختلف فعال هستند یکی از قطب‌های صنعت کشور به شمار می‌رود که در عرصه صنایع فلزی، ساخت واگن، ساخت انواع قطعا خودرو، تاسیسات وابسته به نفت در اراک، بویلر و صنایع غذایی، ساختمان، شیشه، فرآورده‌های صنعتی در ساوه و معادن بزرگ سنگ در محلات ظرفیت‌های بسیار بالایی در خود جای داده است.

وی به دیگر ظرفیت‌های استان اشاره کرد و گفت: در کنار صنعت که ظرفیت و مزیت مهم استان مرکزی است، کشاورزی این منطقه از کشور نیز توانایی بالایی محسوب می‌شود به نحوی که فرآورده‌های گوشتی دام سبک و سنگین و مرغ و تخم‌مرغ بیش از نیاز استان تولید می‌شود و امکان صادرات آنها وجود دارد، همچنین در بخش آبزیان و فرآورده های شیر و لبنیات نیز پتانسیل بالایی در استان مرکزی وجود دارد.

زندیه‌وکیلی تصریح کرد: مهمترین پتانسیل کشاورزی استان مرکزی صنعت گل و گیاه است که انواع گل‌های گلخانه‌ای و شاخه‌بریده در این استان تولید می شود و امکان صادرات آن نیز وجود دارد و مجموع توانمندی‌های استان مرکزی باعث شده است که سرمایه‌گذاران توجه بسیاری به این استان داشته باشند.

وی با اشاره به کمترین نرخ بیکاری در کشور که متعلق به استان مرکزی است، گفت: توجه به سرمایه‌گذاری خاصه در مناطق شمالی استان که به پایتخت نزدیک‌تر است وجود دارد و علیرغم رکود موجود در کشور که ناشی از تحریم‌هاست سرمایه‌گذاری‌های مشترک داخلی و خارجی در استان متقاضی دارد.

معاون استاندار مرکزی تولید نیمی از آلومینیوم کشور در اراک، استقرار صنایع تولید ماشین‌آلات راهسازی و کشاورزی و صنایع بزرگی همچون پتروشیمی، پالایشگاه و نیروگاه در اراک را یکی از مهمترین ظرفیت‌های صنعتی این شهرستان عنوان کرد و افزود: استان مرکزی در بخش گردشگری نیز ظرفیت بسیاری در جذب توریست دارد و طی سال‌های متمادی امن‌ترین استان کشور برای شهروندان و گردشگران محسوب شده است و علاوه بر پتانسیل گردشگری به مقاصد گردشگری همچون اصفهان، همدان، یزد، کاشان و تهران نزدیک است.

وی با اشاره به وجود 100 هزار دانشجو در 100 واحد دانشگاهی در استان مرکزی گفت: از هر 10 نفر در استان مرکزی یک نفر دانشجوست که این امر گواهی بر توان علمی بالای این استان و نیروی انسانی آموزش دیده است علاوه بر این، استان مرکزی ریشه دیرینه در حوزه علم دارد به نحوی از 4 هزار و 400 نفر مفاخر و مشاهیر کشور هزار نفر از این استان برخاسته‌اند.

زندیه‌وکیلی با بیان اینکه کشور رومانی و ایران قرابت فرهنگی بسیاری دارند و این سفر می‌تواند نقطه عطفی در تعاملات دو کشور باشد، تصریح کرد: مهمترین نیاز امروز ایران شناخت درست دنیا از این کشور است، متاسفانه سمپاشی‌ها و نمایش‌های غیرواقعی از ایران تصویر نامناسبی ایجاد کرده است که خواسته ما در کنار توسعه تعاملات تجاری، اقتصادی، فرهنگی و علمی نمایش واقعیت‌های ایران، حاکمیت و مردم آن به مردم رومانی است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی در پایان درخواست کرد جمعی از شرکت‌های توریستی و گردشگری رومانی به استان مرکزی دعوت شوند تا ضمن اقامت، با ظرفیت‌های این استان از نزدیک آشنا شوند و حتی می‌توان در حوزه علمی همکاری‌های مشترک دانشگاهی بویژه در رشته‌های کشاورزی و گل‌وگیاه به رومانی و استان مرکزی رقم بخورد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin