مراسم بزرگداشت نود و سومین سالگرد اعلام جمهوریت در ترکیه در محل سفارت این کشور در تهران برگزار شد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، مراسم بزرگداشت نود و سومین سالگرد اعلام جمهوریت در ترکیه با حضور رضا هاکان تکین سفیر ترکیه و دیگر دیپلمات‌های خارجی مستقر در ایران و محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ابراهیم رحیم‌پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه ایران، در محل سفارتخانه این کشور در تهران برگزار شد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، رضا هاکان تکین سفیر جمهوری ترکیه طی سخنانی ضمن خیرمقدم به حاضران شرکت کننده در این مراسم، گفت: مفتخرم که میزبان این مراسم در تهران هستم.

وی دو ملت ایران و ترکیه را همسایه نزدیک هم خواند که پیوندهای تاریخی مستحکم بین آنها برقرار بوده و دارای اشتراکات بسیاری هستند. این رابطه‌ای است که در طول تاریخ به اثبات رسیده است.

سفیر ترکیه ادامه داد: ما همیشه در دوران سخت همچون دوستان و همسایگان نزدیک از یکدیگر حمایت کرده‌ایم و در این روز مایلم بار دیگر مراتب قدردانی خود را از دولت و ملت ایران به خاطر حمایت سریع و آشکار آنها پس از اقدام به کودتای نافرجام در روز 15 ژوئیه در ترکیه ابراز کنم.

هاکان تکین خاطرنشان کرد: فداکاری‌ها و اراده ملت ترکیه در شب اقدام به کودتا به ما امیدی مضاعف برای آینده کشور و منطقه می‌بخشد. ملت ما به جهانیان نشان داد که دوران کودتا برای همیشه به پایان رسیده و مادامی که ما متحد هستیم و مادامی که پایبند به اصول بنیادی دموکراسی باشیم، هیچ قدرتی چه تانک چه هواپیماهای جنگی نمی‌توانند در برابر اراده یک ملت بایستند.

سفیر ترکیه همچنین در این مراسم پیام رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به مناسبت روز ملی این کشور را قرائت کرد.

محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این مراسم طی اظهاراتی ضمن تبریک این روز به دولت و ملت ترکیه گفت: خوشحالیم که دوران حکومت‌های دیکتاتوری به سر آمده است.

وی با اشاره به کودتای اخیر در ترکیه عنوان کرد: آقای ظریف وزیر خارجه ایران در شب کودتا تا صبح با دولت ترکیه در تماس بود تا حامی دولت ترکیه باشد.

واعظی اضافه کرد: خرسندیم از اینکه آقای اردوغان به همراه خود دوران پسا کودتا را مدیریت می‌کند.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه تهران و آنکارا در تمام زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی روابط خوبی دارند، عنوان کرد: ما مصمم به تحکیم روابط هستیم.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه منطقه ما با بحران‌های زیادی مواجه است و همه کشورها از تروریسم رنج می‌برند، معتقدیم باید از صلح و ثبات حمایت کنیم.

واعظی با بیان اینکه ایران و ترکیه و برخی از کشورهای منطقه برای حل مسالمت‌آمیز مشکلات منطقه تلاش می‌کنند، اظهار داشت: ایران در مبارزه با تروریسم پیشتاز بوده و امروز دیگر کشورها نیز به این مبارزه پیوسته‌اند و امیدواریم صلح و ثبات در منطقه برقرار شود.

در این مراسم نمایشگاهی از عکس‌های شب اقدام به کودتا در ترکیه برای بازدید حاضران بر پا شده بود.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin