علی جنتی وزیر ارشاد طی دیدار با سفیر ترکیه در تهران پیشنهاد تشکیل کمیسیون مشترک فرهنگی دو کشور را داد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، “علی جنتی” وزیر فرهنگ و ارشاد در دیدار با “رضا هاکان تکین” سفیر ترکیه در ایران گفت: روابط اقتصادی و فرهنگی خوبی میان ایران و ترکیه برقرار است و باید بیش از گذشته بر اشتراکات میان دو ملت تاکید شود.

جنتی ادامه داد: بسیاری از آثار و کتاب های فارسی به زبان ترکی ترجمه شده ولی آثار ترکی کمتر به زبان فارسی ترجمه شده، ترجمه کتاب های تاریخی و رمان کشور ترکیه به زبان فارسی ضروری است و باید برای اجرای آن تلاش کرد.

وی افزود: در زمینه های فرهنگی و هنری، تفاهم نامه های همکاری بسیاری در زمینه های مختلف از جمله سینمایی میان دو کشور برای 3 سال آینده به امضا رسیده است.

جنتی همکاری در زمینه های ادبیات، معرفی نویسندگان، شاعران، ترجمه، برگزاری نمایشگاه های فرهنگی را از دیگر حوزه های همکاری های عنوان شده در تفاهم نامه همکاری های ایران و ترکیه برشمرد.

وی با تاکید بر اهمیت اجرایی شدن مفاد عنوان شده در تفاهم نامه همکاری های فرهنگی میان دو کشور ایران و ترکیه گفت: هر ساله سمیناری به عنوان “بررسی روابط ایران و ترکیه” در ایران و یا ترکیه برگزار خواهد شد و امسال نهمین دوره آن قرار است در شهر شیراز برگزار شود که برپایی چنین نشست هایی کمک بسیاری به تقویت و گسترش روابط فرهنگی دو کشور می کند.

جنتی برای بزرگداشت برخی شخصیت های مشترک میان دو کشور ایران و ترکیه از جمله مولانا و خواجه نظام الملک در قونیه یا اصفهان اعلام آمادگی کرد.

در ادامه این دیدار “رضا هاکان تکین” سفیر ترکیه در تهران گفت: ایران کشور مهم و همسایه ارزشمندی برای ترکیه محسوب می شود و دو کشور فرهنگ و گذشته ای مشترک با یکدیگر دارند، همین امر باعث می شود روابط ویژه و پر معنایی با هم داشته باشند.

وی افزود: تهران و آنکارا ساختار فکری مشترکی با یکدیگر دارند و سفر اخیر رییس جمهوری ایران به ترکیه گام مهم و بزرگی در گسترش روابط دو کشور محسوب می شود.

سفیر کشور ترکیه در تهران بر اجرایی شدن مفاد تفاهم نامه همکاری های فرهنگی میان دو کشور تاکید کرد و ایجاد شرایط لازم برای نزدیک شدن ملت های دو کشور به یکدیگر را خواستار شد.

هاکان تکین در ادامه خاطرنشان کرد: سینمای ایران یکی از توسعه یافته ترین سینماها در دنیا است که در تمام جهان نیز شناخته شده است و در سال های گذشته در ترکیه آثار مهم سینمایی نیز تولید شده و به نظر می رسد همکاری در این زمینه بر گسترش روابط میان دو کشور کمک زیادی می کند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin