سفیر تاجیکستان در ایران، فرش کاشان را صنعت منحصر فرد و حاوی ذکاوت، هنر و مهارت بالای هنرمندان بافنده دانست.به گزارش آوا دیپلماتیک، دولتعلی حاتم اف با حضور در شهر کاشان ضمن تقدیر از شهردار این شهر برای ایجاد زمینه دیدار از این شهرستان تاریخی اظهار داشت: فراهم شدن دیدار از شهر تاریخی کاشان به دلیل وجه مشترکات تاریخی و فرهنگی و زبان مشترک دو ملت ایران و تاجیکستان است.

سفیر تاجیکستان خاطرنشان کرد:تاجیکستان 70 سال در سلطه کشور شوروی سابق بود که بعد از استقلال این کشور اولین کشوری که پرچم خود را بر فراز کشور تاجیکستان با ایجاد سفارتخانه به اهتزاز درآورد و این کشور را به رسمیت شناخت کشور جمهوری اسلامی ایران بود.

حاتم اف در ادامه افزود: در حال حاضر 120 شرکت ایرانی در کشور تاجیکستان فعالیت دارند و بسیاری از ایرانی‌ها در این کشور مقیم شده‌اند و احساس غربت نمی‌کنند.

سفیر کشور تاجیکستان، این کشور را یکی از کشورهای پر آب جهان با 710 رودخانه کوچک و بزرگ با آب قابل آشامیدن اعلام و خاطرنشان کرد: کشور تاجیکستان به آب بها داده و ضمن استفاده بهینه، از آن در نیروگاه‌های ابی و برقی استفاده می‌کند.

وی با اشاره از تخصص ایرانی در تاجیکستان، از احداث یک نیروگاه بزرگ آبی و برقی با استفاده از متخصصان ایرانی خبر داد.

دولتعلی حاتم اف در ادامه فرش کاشان را صنعت منحصر فرد معرفی کرد و افزود: در تار و پود فرش این خطه ذکاوت، هنر و مهارت بالای هنرمندان بافنده کاشانی نهفته است.

وی از اقتصاد تاجیکستان به عنوان یک اقتصاد بکر نام برد و یادآور شد: سرمایه‌گذاران زیادی از کشورهای ترکیه و ژاپن تمایل زیادی برای سرمایه‌گذاری در تاجیکستان داشتند اما سرمایه‌گذاران ایرانی در تاجیکستان را به دلیل مشترکات فرهنگی و دینی بر آنها ترجیح داده‌ایم.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin