نشست خبری «نظام الدین زاهدی» سفیر تاجیکستان در ایران به مناسبت اجلاس سیکا در سفارت این کشور در تهران برگزار شد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، سفیر جمهوری تاجیکستان با اشاره به پنجمین نشست سران سیکا و سفر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به دوشنبه برای شرکت در این نشست گفت: کنفرانس تعامل و اعتمادسازی در آسیا همایشی بین‌المللی محسوب می‌شود که با هدف تحمیم همکاری‌ها در جهت صلح و امنیت منطقه برگزار می‌شود.

وی هدف این همایش را تحکیم همکاری در جهت صلح و امنیت در آسیا عنوان کرد و گفت: پیشنهاد تأسیس این همایش، از سوی نورسلطان نظربایف رئیس‌جمهور سابق قزاقستان در سال ۱۹۹۲ ارائه شد. در آن زمان در قاره آسیا چنین ابزار و ساختاری که به مکالمه سازنده و مثبت که به همکاری مساعد کند، وجود نداشت لذا این پیشنهاد مورد استقبال برخی از کشورها قرار گرفت و در سال ۱۹۹۹ در آلماتی نخستین اجلاس سیکا با حضور ۱۵ کشور عضو و هفت کشور ناظر و نظارت نمایندگان سازمان ملل و مجامع بین‌المللی دیگر برگزار شد.

سفیر تاجیکستان در تهران با بیان اینکه نهاد عالی تصمیم‌گیرنده سیکا، اجلاس سران آن هستند که هر چهار سال یکبار برگزار می‌شود، افزود: تاکنون چهار اجلاس سران در آلماتی، استانبول و شانگهای برگزار شده است. در جریان برگزاری نشست وزرای امور خارجه در اجلاس عمومی سازمان متحد در نیویورک، ریاست اجلاس به تاجیکستان واگذار شد که تا سال ۲۰۲۰ ادامه می‌یابد.

سفیر تاجیکستان گفت: جمهوری تاجیکستان در دوره ریاست خود تلاش می‌کند برای مقابله با خطرهای معاصر امکان همکاری را میان کشورهای عصو را فراهم کند. هدف تاجیکستان همچنان افزایش تبادلات اقتصادی میان کشورهای منطقه سیکا است. در بعد انسانی در محور فعالیت‌های تاجیکستان مساعدت فرهنگی و افزایش آگاهی‌سازی نسبت به فرهنگ‌های مختلف است.

وی در ادامه تصریح کرد: ۲۷ کشور عضو سیکا هستند و هشت کشور هم عضو ناظر آن هستند. علاوه بر این پنج سازمان منطقه‌ای و بین‌المللی مانند سازمان ملل متحد و سازمان امنیت اروپا عضو ناظر آن هستند.

وی با بیان اینکه تاکنون سه کشور قزاقستان، ترکیه و چین ریاست سازمان سیکا را برعهده داشته‌اند، خاطرنشان کرد: جمهوری تاجیکستان در حالی سال گذشته ریاست سیکا را برعهده گرفت که چالش‌هایی مانند تروریسم و افراط‌گرایی، قاچاق مواد مخدر و جرایم سازمان‌یافته قاره آسیا را مورد تهدید قرار می‌دهد.

سفیر تاجیکستان در پاسخ به سئوال آوا دیپلماتیک درخصوص سفر وزیر امورخارجه تاجیکستان به ایران و توافق دو جانبه جهت مقابله با گروه های تروریستی گفت: گسترش تروریسم از مشکلات عمده جهان امروز است. هیچ کشوری به تنهایی هم امکان ندارد بر آن پیروز شود بلکه به صورت دسته‌جمعی بر این پدیده نامطلوب عصر غالب شوند. تاجیکستان با همه کشورها از جمله ایران در مورد مبارزه با تروریسم همکاری می‌کند. ماهیت اصلی سند میان دو کشور امکان‌یابی دو کشور برای مبارزه با تروریسم است. ما پایبند متن توافق امضاشده دو کشور هستیم و باور داریم هر دو کشور با پیگیری اهداف آن سند، موفق خواهند شد.

وی در جواب این سئوال که آیا طی این توافق، ایران هم نهضت اسلامی تاجیکستان را گروه تروریستی می داند گفت: حزب نهضت اسلامی براساس قانون تاجیکستان در این کشور یک گروه تروریستی است.

سفیر تاجیکستان در تهران همچنین در رابطه با اولویت‌های فعالیت این سفارت‌خانه خاطرنشان کرد: تاکید می‌کنم که ما به دنبال این هستیم که مناسبت‌های اقتصادی همانند مناسبت‌های سیاسی بین دو کشور رواج داشته و ادامه یابد. همانطور که شرکت‌های توانمند ایرانی در احداث پروژه‌های انرژی تاجیکستان شرکت می‌کنند با توجه به مشکلات فرهنگی و زبانی که دو کشور دارند ضروری است که سطح پیشرفت‌ها گسترش چشمگیر داشته باشند.

وی افزود: همچنین توجه به حوزه گردشگری از اولویت‌های سفارت تاجیکستان محسوب می‌شود که بنا به اعلام رئیس جمهور تاجیکستان سالهای ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ سالهای رشد روستا و گردشگری اعلام شده است و ما امیدوار هستیم که در این زمینه هم روابطمان گسترش یابد و هر دو کشور بتوانند از این امتیازات برخوردار شده و موجب رشد و توسعه همکاری‌ها شوند.

زاهدی درباره اختلافاتی که بین ایران و تاجیکستان در حوزه‌ انرژی وجود داشته گفت: مشکلات انرژی وابسته به پرداخت بدهی‌های ما است و خوشبختانه بین دو کشور توافقاتی ایجاد شده و جدول پرداخت بدهی‌ها نیز تعیین شده است و باور داریم که در فرصت‌های نزدیک این مشکلات از بین برود.

وی خاطرنشان کرد: تاجیکستان از لحاظ انرژی از جمله کشورهای ثروتمند در آسیای مرکزی است و ما اعتقاد داریم که می‌توانیم تمام منطقه را با برق ارزان تامین کنیم و امیدواریم که مشکل خط انتقال برق کسا -۱۰۰۰ برطرف شود زیرا این خط وظیفه انتقال برق از تاجیکستان به افغانستان و سایر کشورها را به عهده دارد که می‌تواند مشکل انتقال برق حل شود.

زاهدی در پاسخ به این سوال که آیا عربستان پیشنهادی برای عضویت در اجلاس سیکا داده است؟ عنوان کرد: درب سیکا برای همه کشورها باز است و هر کشور عضو قاره آسیا، می‌تواند با حقوق کامل وارد آن شوند ولی تا آنجا که می‌دانم عربستان برای عضویت در آن، درخواستی نداده است.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin