مراسم نود و نهمین سالروز استقلال افغانستان با حضور سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه، علی‌اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی، بهروز کمالوندی و سفرای کشورهای مختلف در تهران برگزار شد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، در این مراسم که در سفارت افغانستان در تهران برگزار شد، دین‌پرست معاون وزیر کشور و جمعی از سفرا و روسای سازمان‌های بین‌المللی و اعضای هیات‌های دیپلماتیک مقیم تهران نیز حضور داشتند.

نصیر احمد نور طی سخنانی با بیان اینکه ایران و افغانستان دو کشور همسایه، هم‌فرهنگ، هم‌ریشه و هم‌پیشینه هستند، گفت: اراده سیاسی دو کشور بر آن است که همکاری‌ها را در چارچوب دوجانبه، چندجانبه و منطقه‌ای ادامه دهند و به چالش‌های مشترک با همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و جهانی پاسخ دهند.

وی افزود: مهم‌ترین چالش، مبارزه با افراطی‌گری، خشونت‌طلبی و تروریسم است که چالش و تهدید مشترک برای همسایگان افغانستان، منطقه و جهان است و کشورمان در صف مقدم پیکار با آنان قرار دارد.

سفیر افغانستان در تهران خاطرنشان کرد: هیچ کس نباید دچار این توهم شود که تروریسم را به خوب و بد تقسیم کند. تروریسم خوب اصلا وجود خارجی ندارد و هر فرد و گروهی که خوب باشد یقینا دست به اعمال تروریستی نمی‌زند لذا همکاری‌های جدی، صادقانه و همه‌جانبه کشورها با جمهوری اسلامی افغانستان پاسخ موثر و مناسب به این چالش جدی و فراملی خواهد بود.

نصیر احمدنور در ادامه بیان کرد: همگرایی و توسعه اقتصادی در منطقه ارتباط بسیار تنگاتنگی با صلح و امنیت دارد، پشتیبانی از صلح، امنیت و استقلال در افغانستان، امنیت و استقرار در منطقه را تقویت می‌کند.

وی در ادامه یادآور شد: رئیس‌جمهور افغانستان در دومین نشست پروسه کابل بسته جامع و بی‌سابقه‌ای برای دستیابی به مصالحه فراگیر و پایدار پیشنهاد کرد، شرکای منطقه‌ای و بین‌المللی افغانستان از این ابتکار صلح افغانستان چه در نشست کابل و چه در نشست تاشکند حمایت کرده و از طالبان خواستند تا خشونت و حملات تروریستی را متوقف و صلح از طریق گفت‌وگو را انتخاب کنند.

سفیر افغانستان در تهران با بیان اینکه روابط و همکاری‌های کابل و تهران در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و کنسولی شاهد پیشرفت روزافزون است، یادآور شد: در سال گذشته پنج کمیته اختصاصی در دو کشور تشکیل شد تا در جلسات و مذاکرات مشترک و مستمر خود نهادینه‌سازی همکاری‌های دوجانبه را مورد بررسی قرار دهند. این کمیته‌ها تاکنون چندین نشست در تهران و کابل برگزار کرده‌اند و به پیشرفت‌ها و تفاهم‌های مهمی هم دست یافته‌اند. در واقع حاصل این نشست‌های مشترک و متناوب کمیته‌ها در کابل و تهران، دستیابی به یک سند جامع همکاری‌های راهبردی بلندمدت دو کشور خواهد بود.

نصیر احمدنور در ادامه اظهار کرد: رییس‌جمهوری اسلامی افغانستان در سومین بازدید خود از تهران در دیدار با آقای روحانی، رییس‌جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که دولت وحدت ملی جمهوری اسلامی افغانستان مصمم است اساس مناسبات دوستانه و ماندگار با ایران را در چارچوب منافع مشترک، احترام متقابل و عدم دخالت در امور یکدیگر به میراث بگذارد.

سفیر افغانستان در تهران همچنین گفت: جمهوری اسلامی ایران نزدیک به چهار دهه است که میزبان پناهندگان، آوارگان و مهاجرین افغانستان بوده و فرصت‌های آموزشی و تحصیلات عالی را به فرزندان مهاجرین فراهم ساخته است. ما از دستور بی‌نظیر مقام معظم رهبری که دروازه‌های آموزش و پرورش را به روی آنهایی که فاقد مدارک اقامتی هستند، گشوده‌اند سپاسگزار هستیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ایران از راه‌های عمده ترانزیت و ترانسپورت افغانستان است و با راه‌اندازی بندرچابهار اهمیت ترانزیتی ایران نه تنها برای افغانستان و هندوستان بلکه برای کل منطقه و بخصوص برای کشورهای آسیای میانه بیش از پیش خواهد شد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin