سفیر استرالیا در ایران از عزم جدی این کشور برای ایجاد یک تعامل تجاری فعال و پویا با ایران خبر داد.

یان بیگز در همایش تجاری ایران و استرالیا در تهران خاطرنشان کرد: استرالیا از سال 1964 میلادی (1343 خورشیدی) در ایران حضور داشته و از سال 1968 کمیسیون تجاری این کشور در تهران فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی افزود: پیشینه حضور ایران در استرالیا نیز به سال 1972 میلادی برمی گردد.

بیگز با ابراز خرسندی از لغو تحریم های ایران گفت: در سال 2015 میلادی ایران توانست با یک دیپلماسی بسیار خوب، در مورد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) با گروه 1+5 به توافق برسد که در پی آن تحریم های هسته ای لغو و زمینه حضور ایران در بازارهای جهانی فراهم شد.

لازم به ذکر است شامگاه بیست و ششم دی ماه 1394 با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره انجام تعهدات هسته ای ایران در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، اجرای تعهدات طرف مقابل (گروه 1+5) یعنی روند لغو تحریم های هسته ای غرب علیه تهران آغاز شد.

امروز صندوق ضمانت صادرات ایران و شرکت ضمانت صادرات استرالیا برای تسهیل و توسعه روابط تجاری یادداشت تفاهم همکاری امضا کردند.

همزمان با سفر هیات تجاری و اقتصادی استرالیا به تهران، صندوق ضمانت صادرات ایران و شرکت ضمانت صادرات استرالیا امروز برای تسهیل و توسعه روابط تجاری یادداشت تفاهم همکاری امضا کردند.

در این یادداشت تفاهم همکاری، دو طرف در زمینه پوشش بیمه ای مشترک در کشور ثالث، همکاری اتکایی، تبادل اطلاعات اعتباری بازرگانان دو طرف و سایر بخش های تسهیل کننده تجارت به توافق رسیدند.

ارزش معاملات تجاری دوجانبه ایران-استرالیا پیش از تحمیل تحریم های بین المللی یک میلیارد دلار بود و پس از آن به 350 میلیون دلار رسید.

اکنون بازرگانان استرالیایی پس از لغو تحریم ها مصممند با استفاده از ظرفیت های بازار ایران با جمعیت بیش از 80 میلیون نفر، ارزش تجارت خود را افزایش دهند.

به گفته رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، ارزش معاملات تجاری دوجانبه ایران و استرالیا در سطح 10 میلیارد دلار در سال هدفگذاری شده است.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin