سفیر اتریش در ایران با بیان اینکه ارومیه برای اتریش همواره دروازه ای برای ورود به ایران بوده است گفت: گسترش روابط با آذربایجان غربی هدف عمده به این استان است.

به گزارش آوا دیپلماتیک، استفان شولتز در دیدار با استاندار آذربایجان غربی به پیشینه روابط تاریخی ایران و اتریش اشاره کرد و افزود: دو سال گذشته ۷۰۰ سال ارتباط مستند بین دولت، ۵۰۰ سال مشارکت بین طرفین و ۱۶۰ سال روابط دیپلماتیک بین دو طرف را گرامی داشتیم.

وی با بیان اینکه کمتر کشوری را می‌توان یافت که از این پیشینه تاریخی و غنی در روابط بین دو طرف برخوردار است گفت: احترام و تعامل و برابری ایران نسبت به اتریش قابل ستایش است.

سفیر ایران در اتریش احترام متقابل و قابل پیش بینی را دو ویژگی اصلی روابط دو کشور دانست و افزود: یکی از افتخارات اتریش مشارکت در تحولات مثبت ایران از جمله تأسیس پست، ایجاد تأسیسات فنی و مهندسی، راه آهن بوده است.

شولتز به ظرفیت‌های عظیم آذربایجان غربی در کشاورزی، گردشگری و نیروی ماهر اشاره کرد و گفت: از سرمایه گذاری در حوزه‌های مختلف استان استقبال می‌کنیم.

وی کشاورزی ارگانیک و گردشگری را دو راهبرد اصلی همکاری‌های مشترک طبق علاقمندی تجار استان برشمرد و ادامه داد: علاقه داریم تا در حمایت از صنایع و بنگاه‌های کوچک نیز همکاری داشته باشیم.

سفیر اتریش در ایران تصریح کرد: یکی از الزامات همکاری این است که شرکت‌ها و مجموعه‌های علاقمند در اتریش دفتر نمایندگی تأسیس کنند.

شولتز تقویت مناسبات فرهنگی و برگزاری مناسبت‌های مشترک فرهنگی را مورد تاکید قرار داد و افزود: باعث افتخار است برای نزدیکی هرچه بیشتر چندین فعالیت فرهنگی در آذربایجان غربی برگزار کنیم.

استاندار آذربایجان غربی در این دیدار با اشاره به ظرفیت های ویژه استان در کشاورزی و فرهنگی تصریح کرد: آذربایجان غربی به جهت توانمندیهای ویژه اقتصادی از جمله محصولات کشاورزی و نیز تنوع فرهنگی می تواند روابط گسترده و هدفمندی را با کشور اتریش برقرار سازد.

محمدمهدی شهریاری با اشاره به اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی یکی از کشورهایی که ایران بیشترین روابط را با آنها داشته اتریش است افزود: بیطرفی اتریش و نیز روابط تاریخی با آذربایجان غربی بویژه شهر ارومیه موجب شده تا نگاه مثبت و قابل احترامی نسبت این کشور وجود داشته باشد.

وی گفت: برخی تاریخدانان و نیز حتی چهارمین دبیرکل سازمان ملل که اتریشی بودند برای بازدید از پناهندگان جنگ ایران و عراق به ارومیه سفر داشتند.

شهریاری با بیان اینکه دیدگاه مردم ایران نسبت به اتریش مثبت بوده است، افزود: علاوه بر مراودات علمی و دانشگاهی، تبادلات اقتصادی نیز تحکیم کننده روابط دو کشور ایران و اتریش بوده است.

استاندار آذربایجان غربی به میزبانی اتریش از مذاکرات برجام نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه خروج یک جانبه آمریکا از برجام و نیز عدم اجرای تعهدات از سوی دیگر کشورهای عضو برجام باعث شد تا مشکلات تحریم بر روی دوش مردم ایران سنگینی کند.

شهریاری ادامه داد: مردم ایران بزرگترین پشتوانه حاکمیت هستند و به طور قطع بر سختی های ناشی از تحریم فائق خواهند آمد.

وی به توانمندیهای استان در بخش کشاورزی، صنعت، گردشگری و فرهنگ هم اشاره کرد و گفت: آذربایجان غربی در بسیاری از شاخص ها از جمله تولید سیب، انگور، عسل و معادن جزو رتبه های برتر کشوری است.سالانه بیش از ۶ میلیون تن محصول کشاورزی تولید می کند.

شهریاری جاذبه های تاریخی استان را مزیت بسیار خوب برای گردشگران اندیشی دانست و افزود: بسیاری از جاذبه های تاریخی و طبیعی استان ثبت جهانی و ملی است و می تواند در تقویت مناسبات فرهنگی بسیار نقش آفرین باشد.

وی همجواری با سه کشور و وجود بزرگترین منطقه آزاد کشور در ماکو و صنایع تبدیلی را دیگر ظرفیت های استان دانست و افزود: در این زمینه ها آذربایجان غربی می تواند همکاری های خوبی با اتریش داشته باشد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin