بارون میکائیل اشترنبرگ سفیر جمهوری فدرال آلمان در ایران با سفر به تبریز با استاندار آذربایجان شرقی دیدار و تبادل نظر کرد.به گزارش آوا دیپلماتیک، بارون میکائیل اشترنبرگ سفیر جمهوری فدرال آلمان در ایران طی دیدار با استاندار آذربایجان شرقی گفت: ایران و آلمان می توانند همکاری های خوبی در زمینه های مختلف اقتصادی و فرهنگی داشته باشند، از این رو راه های گسترش این همکاری ها باید بررسی شود.

وی افزود: در سال های اخیر و بخاطر موضوع هسته ای ایران روابط دو کشور کمتر شده که امیدواریم با حل شدن این موضوع از طریق مذاکرات روابط بیش از پیش گسترش یابد.

سفیر آلمان در ادامه خاطرنشان کرد: اگر این موضوع در بیستم جولای (بیست و هفتم تیرماه امسال) حل و به نتیجه برسد، درهای بسته زیادی به روی ایران گشوده می شود.

وی یادآور شد: سیاست خارجی این کشور حامی منع گسترش سلاح های هسته ای و کشتار جمعی است، چرا که این کشور پس از جنگ جهانی دوم و تقسیم آن به دو کشور از نظر نظامی مورد تهدید قرار گرفت.

بارون میکائیل اشترنبرگ خاطرنشان کرد: البته دولت ایران بارها اعلام کرده که هدفش از پرداختن به موضوع هسته ای استفاده صلح آمیز از آن است و این گفته مورد استقبال کشورهای اروپایی قرار گرفته است، اما شرکت های اروپایی و آلمانی نیز شرایط را دنبال و منتظر حل این موضوع از طریق مذاکره هستند.

وی افزود: امروز روابط ایران و آلمان به دلیل مسایل سیاسی کم تحرک شده اما بازهم ارتباط خوبی بین دو کشور برقرار است.

وی آمادگی کشورش را برای برقراری ارتباطات فرهنگی، تبادل دانشجو و تدریس زبان آلمانی در تبریز اعلام کرد و گفت: شرکت های آلمانی علاقمند به حضور و همکاری در ایران هستند و این ناشی از تغییر افکار عمومی نسبت به ایران است و در آینده بهتر نیز خواهد شد.

سفیر آلمان در ادامه یادآور شد: تمایل داریم روابطمان را در خارج از تهران و با دیگر شهرهای ایران گسترش دهیم.

بارون میکائیل اشترنبرگ، آذربایجان و تبریز را منطقه ای مهم برای آلمان توصیف کرد و گفت: مردمان این خطه تلاشگر و سخت کوشند و آلمانی ها این ویژگی را دوست دارند.

اسماعیل جبارزاده استاندار آذربایجان شرقی نیز در این دیدار گفت: شرکت ها و دولت های خارجی نباید منتظر حل موضوع هسته ای ایران برای سرمایه گذاری در این کشور بمانند، بلکه گزینه های مختلفی پیش روی ماست و گزینه های انتخاب زیاد است.

جبارزاده افزود: موضوع هسته ای ایران در سطح کلان در حال پیگیری است و شرکت های خارجی نباید برای سرمایه گذاری این موضوع را بهانه قرار دهند. میزان مبادلات تجاری ایران و آلمان دو میلیارد دلار است و این جای تاسف دارد.

وی خاطرنشان کرد: آذربایجان شرقی به تنهایی توانایی این میزان تجارت با آلمان را دارد.

روابط ایران و آلمان به طور رسمی از سال ۱۸۷۳ میلادی و در پی سفر اول ناصرالدین شاه به اروپا و متعاقب آن به آلمان شروع شد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin