در دیدار معاون وزیر کار و سفیر آلمان در تهران، بر آمادگی شرکت‌های آلمانی برای بازگشت به ایران تاکید شد.

به گزارش آوا دیپلماتیک محمد امین سازگارنژاد در دیدار با میکائیل بارون فون اونگرن – اشترنبرگ، سفیر آلمان در ایران با تاکید بر ضرورت توسعه همكاری های بین المللی در زمینه انتقال آموزش و تكنولوژی گفت: سابقه همكاری های خوبی از سال ها پیش در حوزه آموزش های فنی و حرفه ای بین دو كشور ایران و آلمان وجود داشته است.

معاون وزیر کار  خاطرنشان کرد: در واقع از گذشته نوعی پیوند بین آموزش ها در سازمان آموزش فنی و حرفه ای ایران با كشور آلمان بوده كه امیدواریم پس از برجام نیز شاهد توسعه این همكاری ها باشیم. اكنون كه همكاری های دو كشور رو به گسترش است، علاقمند هستیم كه در حوزه انتقال تكنولوژی و آموزش هم شاهد توسعه این تعاملات باشیم.

سازگارنژاد بیان داشت: جهت توسعه و ارتقاء آموزش های مهارتی اعزام مربیان ایرانی برای طی دوره های تكمیلی به كشور آلمان، حضور استاد مربیان آلمانی در ایران برای آموزش، تدوین استانداردهای حرفه ای شغلی و مهارتی، ایجاد مراكز آموزش فنی و حرفه ای تخصصی توسط صنایع آلمان در كشور ایران از زمینه های همكاری مورد نظر است.

وی افزود: محصولات و كالاهای آلمانی متعددی از جمله خودرو و لوازم خانگی كه در كشور ما بازار خوبی دارند و باید جهت خدمات پس از فروش تكنولوژی آموزشی توسط این كمپانی ها به ایران انتقال یابد که صنایع پیشرفته ICT و طراحی صنعتی نیز جزو آن است.

معاون وزیر کار افزود: حضور طولانی مدت افراد متخصص برای تقویت مدیریت در مركز تربیت مربی كه محصول مشترک همكاری دیگر این دو كشور بوده از مواردی است كه باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین تجهیز نسل جوان به مهارت نو و به روز در كاهش بیكاری و پایداری شغل در كشور كمک زیادی خواهد كرد و انتقال مهارت به جوانان می تواند جزو برنامه های كلان سازمان های بین المللی، سیاست های اتحادیه اروپا و خط مشی كشور آلمان و حس خوب همكاری دو كشور در آموزش ها اثربخش شود.

وی با اشاره به ارائه آموزش های فنی و حرفه ای برای اتباع افغانستان در ایران تأكید كرد: امیدوارم كه آقای سفیر با نگاهی استراتژیک، زمینه های همكاری سه جانبه را برای تجهیز پناهندگان افغانستانی به مهارت و ترغیب آنان برای بازسازی و برگشت به كشورشان را فراهم سازد.

همچنین سفیر كشور آلمان در ایران نیز در اظهاراتی با استقبال از توسعه همكاری بین دو كشور بیان داشت: شركت های آلمانی كه در گذشته در ایران فعالیت داشتند، برای حضور دوباره علاقمند هستند و اعلام آمادگی كرده اند.

وی گفت: ابزارهای مهمی برای همكاری های مشترک در اختیار داریم كه اتاق بازرگانی ایران- آلمان یكی از این ابزارها می باشد كه امیدواریم از فرصت های موجود استفاده شود.

سفیر آلمان تأكید كرد: البته فعالیت ها فقط به فروش محصولات در ایران محدود نمی شود و انتقال تكنولوژی و آموزش را هم شامل می شود.

وی در ادامه افزود: نمونه های موفقی از شركت های آلمانی در ایران فعالیت دارند و در كنار فعالیت اقتصادی مراكز آموزش فنی و حرفه ای هم ایجاد كرده اند كه ضمن ارائه آموزش های مهارتی جدید بازاركار خوبی هم دارند.

وی در ادامه با اشاره به وجود سیستم آموزش دوگانه در كشور آلمان بیان داشت: شركت های آلمانی باید در كنار فعالیت های اقتصادی، برای ایجاد مراكز آموزش فنی و حرفه ای متناسب با شرایط بومی كشور ایران هم آماده شوند.

سفیر آلمان در ایران اظهارداشت: برای فعالیت شركت های آلمانی در كشور ایران نیاز به فراهم شدن بسترها و زمینه های لازم می باشد كه خوشبختانه در حال انجام است. در خصوص حمایت از توانمندسازی اتباغ افغانستانی، كشور آلمان پروژه های مشتركی را با سازمان آموزش فنی و حرفه ای ایران می تواند اجرا كند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin