محمد المنیر صفی الدین، نماینده صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) در ایران در کارگاه عدالت برای کودکان سخنرانی کرد.

به گزارش آوا دیپلماتیک،آقای محمد المنیر صفی الدین، نماینده یونیسف در ایران، در مراسم افتتاحیه کارگاه سه روزه عدالت برای کودکان ویژه قضات، وکلا و مددکاران اجتماعی استان کرمان با مشارکت معاونت حقوقی قوه قضاییه، دادگستری کل استان کرمان و یونیسف در هتل جهانگردی شهر کرمان برگزار گردید.

نماینده یونیسف در ایران ضمن تشکر از معاونت آموزش دادگستری استان کرمان و معاونت حقوقی قوه قضاییه برای همکاری شان در برگزاری کارگاه عدالت برای کودکان در استان کرمان بر اهمیت ارتقای عدالت برای کودکان تاکید نمودند.

آقای صفی الدین با اشاره به این واقعیت که در اسلام مفهوم رحمت به عنوان مکمل مفهوم عدالت آمده است، تاکید نمود که آسیب پذیری کودکان در تماس با قانون باید هنگام صدور حکم درمورد آنان مدنظر قرار گیرد.

آقای صفی الدین همچنین با اشاره به اهمیت عدالت برای کودکان در آموزه های اسلامی گفت: هنگامی که با قضات کشورهایی ملاقات می کنم که مبنای قوانین شان شریعت اسلام نیست از استانداردهای بین المللی عدالت برای کودکان با آنان سخن می گویم. اما در گفتگو با قضات کشورهایی که به اجرای قوانین مبتنی بر شریعت اسلامی مشغول هستند، صحبت از اصول اسلامی در زمینه عدالت برای کودکان مرتبط تر است.

ایشان در ادامه با یادآوری اینکه مهمترین هدف قرآن و خداوند متعال از ارسال پیامبران الهی، برقراری و اعتلای عدالت بوده است، تاکید نمود که میان استانداردهای بین المللی و آموزه های اسلامی در زمینه عدالت برای کودکان اشتراکات فراوانی وجود دارد.

آقای صفی الدین از اصلاحات اخیر صورت گرفته در قوانین کیفری ایران مانند قانون مجازات اسلامی برای ارتقای عدالت برای کودکان تقدیر کردند و با اشاره به سیاست های تشویقی دولت برای فرزند آوری بیشتر بر ضرورت توجه به موضوعات مربوط به کودکان در همه ابعاد آن تاکید کرد.

وی کودکان را سرمایه های اجتماعی جامعه برای رشد و توسعه تعریف نمود و تاکید کرد که کودکانی که در پشت میله های زندان قرار دارند بعید است که بتوانند به عضو سازنده ای در جامعه تبدیل شوند.

نماینده یونیسف همچنین بر ضروت تعامل و همکاری بین سازمانی و بین بخشی میان سیستم قضایی، پلیس، مددکاری اجتماعی و غیره برای اجرای اصول مربوط به کودکان در قانون جدید کیفری ایران تاکید کرد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin