اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با عبدالغفور لیوال سفیر کبیر کشور افغانستان در تهران دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، بروجردی در این دیدار که در سفارت افغانستان انجام شد، گفت: حمله به نسل جوان، جویای دانش و فرهنگ نشانه تلاش بی ثمر و مذبوحانه دشمنان است. ضایعه فقدان این عزیزان برای جوانان و دانشجویان ایران نیز سخت بود. زیرا با توجه به روزگار کرونایی که در آن به سر می‌بریم، آنها در فضای مجازی با هشتک‌هایی خود را در این غم شریک دانستند.

وی در ادامه به تعامالات پیشین با کتابخانه ملی افغانستان برای پیشبرد امور فرهنگی مشترک اشاره کرد و گفت: طی رایزنی‌های انجام شده در حاشیه نشست منطقه‌ای تاجیکستان، انجام امور مشترک در حوزه دیجیتال سازی منابع بین کتابخانه ملی ایران و کتابخانه ملی افغانستان پیش بینی شده است و براساس وظیفه ذاتی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران مکلف به صیانت از اسناد تاریخی هستیم.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اضافه کرد: اکنون بسیاری از نسخه‌های خطی توسط اشخاص و خانواده‌های افغانستانی نگهداری می‌شود که برای ساماندهی به این مهم باید سازوکاری تعیین شود.

در ادامه این دیدار، عبدالغفور لیوال سفیر کبیر کشور افغانستان در تهران با تاکید بر ضرورت توسعه تعاملات فرهنگی ایران و افغانستان گفت: امید است در انتقال تجارب مشترک سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و کتابخانه ملی افغانستان، گام‌های مؤثری برداشته و در انتقال این تجارب تعاملات خوبی برقرار شود.

عبدالغفور لیوال ادامه داد: زنان و کودکان در کشور افغانستان جزو قشر آسیب پذیر هستند و برای تغییر شرایط تلاش‌های فراوانی به ویژه از سوی بانوان افغانستانی صورت گرفته است. به دلیل وجود کاستی‌هایی در امور زنان کشور افغانستان، پیشنهادی مبنی بر برقراری ارتباطی آنلاین بین بانوان نماینده در مجلس شورای اسلامی دو کشور مطرح شده است.

لیوال سفیر کبیر کشور افغانستان در تهران گفت: در حال حاضر زنان بسیاری در افغانستان مدارج بالای علمی را طی کرده‌اند و در عرصه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و غیره حضوری فعالیت دارند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin