سفیر پیشین اندونزی در ایران معتقد است که دو کشور با داشتن تجربیات مشترک و ظرفیت های گوناگون می توانند از روابط دوجانبه به منظور توسعه دو کشور استفاده کنند.

بصری حسن الدین، سفیر سابق اندونزی در ایران در گفتگو با ایرنا، با مهم خواندن سفر جوکو ویدودو، رئیس جمهوری اندونزی به تهران، گفت: روابط ایران و اندونزی از گذشته تاکنون همواره رو به افزایش بوده و امیدوارم این سفر باعث تقویت هر چه بیشتر این تعاملات شود.

جوکو ویدودو رئیس جمهوری اندونزی که اکنون در هند به سر می برد عصر سه شنبه وارد تهران می شود تا روز چهارشنبه با مقامات عالیرتبه کشورمان دیدار و گفت وگو کند.

بصری حسن الدین با این عنوان که در دوره ماموریت خود به عنوان سفیر اندونزی در تهران که سال 2007 به پایان رسید، تلاش های گسترده ای به منظور تقویت روابط در همه زمینه ها صورت گرفت، تصریح کرد: همچنان حوزه های زیادی برای توسعه همکاری ها وجود دارد که نیازمند شناخت و تمرکز بیشتر از سوی دو کشور است.

وی سفر سال گذشته دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران به جاکارتا را نشانه تمایل ایران به منظور تداوم روابط خود با اندونزی عنوان کرد و گفت که سفر جوکو ویدودو رئیس جمهوری اندونزی به تهران نیز که در پاسخ به این سفر انجام شده است می تواند باعث تقویت همکاری ها در بخش سرمایه گذاری شود.

به اعتقاد این دیپلمات، با توجه به نقاط قوت دو کشور، فرصت سرمایه گذاری در بخش های مختلف دوجانبه به ویژه حوزه اقتصادی وجود دارد که این امر می تواند در دستیابی به توسعه هر دو کشور کمک کند.

سفیر پیشین اندونزی در ایران خاطرنشان کرد: اندونزی در تولید برخی محصولات تجاری از جمله اقلام استوایی، مواد غذایی، روغن پالم، کاغذ و صنایع چوبی ظرفیت های خوبی دارد و از طرف دیگر ایران نیز در بخش نفت و گاز، مواد پتروشیمی و آسفالت توانایی منحصر به فردی دارد که می توانند بخشی از نیازهای هر دو طرف را رفع کنند.

وی که اکنون به عنوان عضو هیات امناء دانشگاه حسن الدین فعالیت می کند، در ادامه تصریح کرد: در بخش روابط مردم با مردم، ایران و اندونزی دو کشور اسلامی هستند و ضرورت دارد تا روابط خود را به عنوان دو کشور پرجمعیت جهان اسلام حفظ و تقویت کنند.

به اعتقاد وی، از آنجایی که ایران و اندونزی هر دو در سازمان های بین المللی از جمله سازمان همکاری اسلامی (OIC) و گروه دی 8 عضویت دارند، این امر می تواند بستر مناسبی در افزایش همکاری ها و همچنین مقابله با تروریسم باشد که اکنون به معضل جهانی تبدیل شده است.

بصری حسن الدین تصریح کرد: تروریست ها اکنون با نام اسلام مسلمانان را می کشند و با خشونت های وحشیانه خود برخی تصورات و شناخت های نادرست که توسط رسانه های مغرض انتشار می یابند را به مسلمانان نسبت می دهند.

وی افزود: توان اندونزی و ایران و وجود اشتراکات گسترده بین دو کشور می تواند نقش مهمی در مقابله با تفکرات افراطی و مبارزه با تروریسم داشته باشد.

سفیر پیشین اندونزی در ایران در پایان با اشاره به پیشرفت فناوری های مختلف در ایران، گفت که در اندونزی نیز پیشرفت های فناوری قابل توجهی حاصل شده است که به اشتراک گذاشتن این فناوری ها می تواند در توسعه دوجانبه همکاری ها نقش داشته باشد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin