سفیر اسبق فرانسه در ایران طی یادداشتی نوشته توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در صورت خروج آمریکا از آن نیز قابل اجرا است.

به گزارش آوا دیپلماتیک، فرانسوا نیکولو، سفیر اسبق فرانسه در تهران در یادداشتی در پایگاه لوب‌لاگ نوشته توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 موسوم به برجام در صورت خروج آمریکا از آن باز هم دوام خواهد آورد.

یادداشت آقای نیکولو، جدیدترین تعبیر در میان طیف وسیعی از تفاسیری است که پس از پیروزی آقای ترامپ درباره سرنوشت برجام منتشر می‌شود.

ترامپ در زمان تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری گفته بود که درباره مفاد توافق هسته‌ای بار دیگر با ایران مذاکره خواهد کرد.

فرانسوا نیکولو، می‌نویسد: همان‌طور که ما اکنون می‌دانیم خروج از توافق هسته‌ای ایران برای آمریکا می‌تواند موضوعی بسیار ساده باشد.

این اتفاق، به نوشته دیپلمات اسبق فرانسه می‌تواند به سه طریق رخ بدهد: اول، در صورتی که ترامپ رأی کنگره برای برای بازگرداندن تحریم‌های رفع‌شده علیه ایران را وتو نکند این از جانب ایران به عنوان تخطی عمده از برجام تلقی شده و توافق هسته‌ای باطل می‌شود.

دوم، در صورتی که ترامپ معافیت‌های تحریمی ایران را بر حسب الزامات برجام تمدید نکند، باز هم توافق هسته‌ای نقض شده و برای ایران از رده اعتبار خارج است.

سوم، از آنجا که برجام چیزی جز یک اعلام توافق مشترک میان سران 7 کشور، بدون کوچکترین امضا است، رئیس دولت جدید آمریکا یا وزیر خارجه‌اش و یا حتی سخنگوی کاخ سفید می‌توانند به سادگی اعلام کنند که واشنگتن به این توافق پایبند نیست.

 نیکولو در ادامه می‌نویسد: البته ما می‌دانیم که دونالد ترامپ با مجبور شدن به مواجهه در برابر جهان واقعی احتمالاً مجبور به دست کشیدن از بخش زیادی از وعده‌هایش خواهد شد.

اما در عین حال، با در نظر گرفتن خصومت دیرینه و نهادینه‌شده کنگره در برابر ایران و مجموعه تفکرات ترامپ درباره این موضوع، چشم‌انداز خروج آمریکا از برجام را نباید ساده گرفت.

این اتفاق، در صورتی که سایر شش طرف برجام تصمیم بگیرند آن را حفظ کنند، به تنهایی به معنی باطل شدن این توافق هسته‌ای نیست. چنین وضعیتی، اوضاع را به اوایل سال 2000 برمی‌گرداند، زمانی که ایران قادر به تعامل با کشورهای جهان به استثنای آمریکا بود.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin